گزارش دیپلماسی ایرانی از جلسه هفتگی سخگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران

قاسمی: تشکیل کارگروه برای اصلاح برجام توهم امریکایی هاست / فرانسه نمی تواند برای ما شرط بگذارد

۲۱ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۳:۳۳ کد : ۱۹۷۴۸۳۰ خاورمیانه انتخاب سردبیر
وی در پاسخ به سوالی درباره تشکیل کارگروه سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه با امریکا برای اصلاح برجام گفت: «چنین فرضی اشتباه است. ما هیچ چیزی را در این باره به طور رسمی از اروپایی ها دریافت نکردیم. تصور می کنیم امریکایی ها دارند رویاهای خود را به این شکل بیان می کنند. ما هیچ خبری درباره این کارگروه نداریم و خبری درباره آن به ما داده نشده است.»
قاسمی: تشکیل کارگروه برای اصلاح برجام توهم امریکایی هاست / فرانسه نمی تواند برای ما شرط بگذارد

دیپلماسی ایرانی: بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در جلسه هفتگی خود با خبرنگاران در مقر وزارت امور خارجه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوالی درباره تشکیل کارگروه سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه با امریکا برای اصلاح برجام گفت: «چنین فرضی اشتباه است. ما هیچ چیزی را در این باره به طور رسمی از اروپایی ها دریافت نکردیم. تصور می کنیم امریکایی ها دارند رویاهای خود را به این شکل بیان می کنند. ما هیچ خبری درباره این کارگروه نداریم و خبری درباره آن به ما داده نشده است.»

وی درباره تحولات سوریه و این ادعا که ایران بعد از شکست داعش در سوریه از تحولات این کشور کنار گذاشته شده است، گفت: «چنین چیزی نیست. آن چه درباره حمله ترکیه به سوریه گفته می شود باید بگویم این اقدام باید متوقف شود. ما این اقدام را باعث بازگشت تروریسم به سوریه خواهد شد. اخباری که ظرف روزهای گذشته در سوریه شنیدیم نشان می دهد که بازگشت تهدید تروریسم به سوریه همچنان مطرح است. ما در حال رایزنی با ترکیه و روسیه هستیم و این رایزنی ها ادامه پیدا خواهد کرد.»

وی درباره تصمیم امریکا برای ادامه حضور نیروهای خود در عراق و نظر ایران در این باره گفت: «عراق کشور مستقلی است و سیاست های خود را خودش تعیین می کند. حضور بیگانه در این کشور نمی تواند ادامه پیدا بکند و مغایر است با منافع کشور عراق است. این موضوعات در حیطه اختیارات مردم و دولت عراق است که تصمیم بگیرند با چه کشورهایی روابطی را تنظیم کنند. اما تجربه نشان داده است که حضور نیروهای امریکایی در هر کدام از کشورهای منطقه اتفاقات نامیمونی را در سطح آن کشور و منطقه خواهد داشت.»

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سیاست جدید امریکا درباره تقویت برنامه هسته ای اش که با واکنش تند ایران، چین و روسیه مواجه شده است، گفت: «سیاست های آقای ترامپ دولت ایالات متحده امریکا در نظامی گری و زیاده خواهی مشخص است و با واکنش جامعه جهانی مواجه خواهد شد. این سیاست مذموم و محکوم است و این سیاست ها امنیت جامعه جهانی را مورد تهدید قرار می دهد.»

وی درباره نشست بازسازی عراق در کویت که قرار است با حضور 77 کشور تشکیل شود، گفت: «وضعیت ما با دیگر کشورها متفاوت است. ما بعد از دوره استبداد همواره در کنار مردم عراق حضور داشتیم و تا آن جا که توانستیم در زمینه های اقتصادی و فرهنگی با کشور همسایه مان عراق داشته باشیم. قطعا در اجلاس کویت شرکت خواهیم کرد و در آن جا باید نهایتا چه طرح ها و برنامه وجود خواهد داشت و بعد از آن درباره نوع همکاری مان با عراق با طرف عراقی تصمیمیاتمان را مطرح خواهیم کرد. ما این اجلاس را مهم می دانیم و به آن اهمیت می دهیم، سعی می کنیم با قدرت در این اجلاس حضور داشته باشیم و کمک کنیم برای بهبود وضعیت در عراقی که نیازمند توسعه اقتصادی در عصر جدید خواهد بود.»

وی درباره شروط سفر امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه به ایران گفت: «ما شرط پذیر نیستیم، فشار را قبول نداریم و طی چهار دهه اخیر ثابت شده است که سیاست هایمان را خودمان تعریف و تعیین می کنیم. صحبت هایی که درباره شروط آقای مکرون گفته شده قابل قبول نیست و غلط است. این سخن سخن بسیار غلطی است. البته سفارت ما و دولت فرانسه نیز چنین شروطی را به ما منتقل نکرده است. ولی تاریخی برای سفر رئیس جمهوری فرانسه به ایران مشخص نشده ولی بنا بود بعد از سفر وزیر امور خارجه فرانسه به کشورمان درباره سفر وی تصمیم گرفته شود. درباره دیدار ایشان با رهبری جمهوری اسلامی ایران همواره چنین چیزی بوده و این نمی تواند شرط باشد.»

بهرام قاسمی درباره سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به روسیه برای فشار به ایران گفت: «چنین اقدامی چیز جدیدی نیست. رژیم صهیونیستی همواره تلاش کرده است که روابط ایران با کشورهایی که با آن رابطه دارد را خدشه دار کند. کشورهایی که ما با آنها رابطه داریم نیز از سیاست های نتانیاهو آگاه هستند. ما هیچ خطری نسبت به این سفر احساس نمی کنیم و اهمیت خاصی برای آن قائل نیستیم.»

وی درباره تخصیص خطوط اعتباری به ایران که اخیرا فرانسه هم آن را انجام داده است، گفت: «مذاکراتی با کشورهای دیگر در این رابطه انجام شده است. برخی از آنها نهایی شده و برخی دیگر هم در شرف نهایی شدن است. این خطوط اعتباری هم برای ما و هم برای شرکای اقتصادی ما مهم است. ما امیدواریم با این کار کارشکنی های امریکا و دولت ترامپ که نمی خواهد ما از مزایا برجام استفاده کنیم را مهار کنیم. سنگ اندازی های امریکا بعد از برجام ادامه داشته است و همچنان ادامه دارد. امریکا نشان داده است برخلاف تعهدات خود عمل می کند. آن چه در مورد بانک های فرانسوی مطرح می شود در چارچوب روابط ایران و فرانسه است و این روابط در حال گسترش است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره محکومیت مشاور سابق جمهوری اسلامی ایران به سه ماه حبس به جرم دور زدن تحریم ها گفت: «امریکا به اتباع ایرانی فشار می آورد و اتهامات غیرقابل قبول و واهی است. فکر می کنم با توجه به اتهامات اولیه که در این پرونده مطرح بود ثابت شد که اتهامات تا چه اندازه نابه جا و غلط بوده است. ما فکر می کنیم این محکومیت در ادامه سیاسی بازی و فشار به جمهوری اسلامی ایران است. برای ایالات متحده این رفتارها و دستگیر کردن ها حاصلی نخواهد داشت و امیدواریم ایالات متحده در سیاست های خود تجدید نظر بکند.»

وی درباره فشار امریکا به اروپا برای رابطه با ایران گفت: «امریکا از روابط اروپا با ایران ناخرسند است اما این روابط مستحکم است و نسبت به گذشته مستحکم تر هم شده است. ما همواره با اروپایی ها گفت وگوهای سازنده ای داشته ایم و نگران گفت و گو در زمینه های مختلف داشته ایم. ما از کانال های مختلف با اروپایی ها رابطه داریم.

قاسمی درباره تعاملات ایران و کانادا گفت: «تعاملات ادامه دارد و دو طرف در تلاش هستند هیئت دیگری برای ادامه مذاکرات اعزام شود. مذاکرات میان ایران و کانادا وجود دارد و امیدوارم که این مذاکرات ادامه یابد و امیدوارم در زمینه ارتقای روابط به نقطه مطلوب برسد.»

وی درباره تلاش های دولت عربستان برای بهبود روابط با اسرائیل که اخیرا وزیر اطلاع رسانی رژیم صهیونیستی نیز اظهاراتی را در این باره گفته بود، گفت: «تلاش عربستان برای عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس خیانت است. ملتی که طی دهه های گذشته حقوقشان مورد خدشه قرار گرفته و هزینه هایی سنگینی را متحمل شده انتظار چنین رفتاری از یک کشور عربی و مسلمان ندارد. قطعا جهان اسلام در برابر این اقدامات نابخردانه دولت سعودی واکنش نشان خواهد داد و دولت عربستان سعودی نیز تاوان این اقدامات خود را خواهد داد.»

انتشار اولیه: دوشنبه 16 بهمن 1396 / انتشار مجدد: شنبه 21 بهمن 1396


نظر شما :