مسکو و آنکارا درباره شاخه زیتون اختلاف‌نظر ندارند

۱۸ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۶:۵۹ کد : ۱۹۷۴۸۸۷ سرخط اخبار

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه با روسیه اختلافی درباره عملیات نظامی در عفرین ندارند، از آمریکا خواست بر سر راه آنکارا در این عملیات قرار نگیرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه شامگاه سه شنبه تاکید کرد در موضوع عملیات شاخه زیتون در عفرین، با آمریکا هیچ مذاکره ای انجام نداده و نمی دهند.

چاووش اوغلو طی گفت وگوی تلویزیونی با شبکه «تی جی آرتی» گفت تا کنون هیچ مذاکره ای بین آمریکا و ترکیه برای تخلیه شبه نظامیان کُرد یگان های مدافع خلق (ی.پ.گ) از شهر عفرین انجام نشده است.

به نوشته روزنامه «دیلی صاباح» وی با بیان اینکه نظامیان آمریکایی در عفرین حضور ندارند، افزود ترکیه نیز اقدامات لازم برای حفاظت از جان غیرنظامیان سوری در این شهر را انجام می دهد.

وزیر خارجه ترکیه با انتقاد مجدد از تداوم ارسال سلاح های آمریکایی به نیروهای کُردی در شمال سوریه، گفت: «ما انتظار داریم که آمریکا حمایت هایش از تروریست ها را قطع کرده و سر راه ما قرار نگیرد.»

چاووش اوغلو با بیان اینکه تغییر مکان عناصر ی.پ.گ مشکلی را حل نمی کند، تاکید کرد: «آنها یا باید سلاح هایشان را زمین بگذارند یا نابود شوند.»

وی در پاسخ به سوالی درباره تقاضای آمریکا از ترکیه برای مذاکره درباره ایجاد یک منطقه امن در شمال سوریه، توضیح داد: به دلیل اینکه واشنگتن تعهداتش را انجام نداده است، ترکیه نیز دیگر نمی تواند به آمریکا اعتماد کند.

وزیر خارجه ترکیه در ادامه با بیان اینکه اختلاف نظری بین آنکارا و مسکو بر سر عملیات شاخه زیتون وجود ندارد، گفت: «به تماس هایمان با روسیه ادامه می دهیم. نیاز است که در زمان های ضروری به یکدیگر اطلاع دهیم مانند حملات هوایی دیگر تحولات میدانی.»

دولت ترکیه که از چندین ماه قبل تهدید به اجرای عملیات نظامی جدید در شمال سوریه علیه شبه نظامیان کُرد در این منطقه می کرد، بعد از اعلام تصمیم آمریکا برای ایجاد ارتش کُردی 30هزار نفری در سوریه، مجاب به آغاز آن شد.

ترکیه، حمله به عفرین در حلب در شمال غرب سوریه را از 16 ژانویه آغاز کرد؛ زمانیکه با توپخانه مواضع نیروهای کُرد در ریف حلب شمالی و غربی را هدف گرفت. 

آنکارا این عملیات را از جهت امنیت خود و تاثیر در ژئوپلتیک منطقه حیاتی می داند. اما این تفکر برای این کشور هزینه نیز داشته است. شلیک شدن بیش از 90 راکت توسط ی.پ.گ طی دو هفته به جنوب ترکیه باعث کشته و زخمی شدن بیش از 120 نفر شده است. همچنین تا کنون 15 نظامی ترکیه کشته و بیش از 50 نفر زخمی شدند.

با این حال اما ستادکل ارتش ترکیه آمارهای اغراق شده ای از تلفات شبه نظامیان کُرد منتشر می کند. بر اساس بیانیه شب گذشته تا کنون نزدیک به 950 عنصر مسلح در جریان عملیات شاخه زیتون از پای درآمده اند.

در عرصه میدانی ترکیه عملا تا کنون به غیر از حملات هوایی و توپخانه ای نتوانسته موفقیت چندانی در جبهه عفرین به دست بیاورد و فعلا در حد آزادی چند تپه و روستا پیشرفت داشته است. حملاتی که به گفته مقامات کُرد، علاوه بر آوارگی چند هزار نفر، 150 غیرنظامی را به کام مرگ کشانده و 300 مجروح برجای گذاشته است.

کلید واژه ها: عفرین


نظر شما :