پنس: آمریکا آماده مذاکره بدون پیش‌شرط با «پیونگ‌یانگ» است

۲۳ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۸:۰۷ کد : ۱۹۷۴۹۷۳ سرخط اخبار

معاون رئیس جمهور آمریکا در حین بازگشت از کره جنوبی به خبرنگاران گفت که واشنگتن برای آغاز مذاکرات بدون پیش شرط با کره شمالی آمادگی دارد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «مایک پنس» معاون «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا، در گفت وگو با خبرنگار روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» در حین بازگشت به آمریکا از کره جنوبی گفت که واشنگتن همچنان تمایل دارد بدون پیش شرط در گفت وگو با کره شمالی وارد شود.

پنس برای بازدید از المپیک زمستانی به «پیونگ چانگ» کره جنوبی سفر کرده بود و در حین بازگشت از این سفر به خبرنگاران گفت که با «مون جائه این» رئیس جمهور کره جنوبی در خصوص شرایط تعامل با کره شمالی توافق کرده است.

معاون ترامپ تصریح کرد که آمریکا آماده پذیرش سیاست «حداکثر فشار و تعامل به صورت همزمان» است. 

پیش از این دولت ترامپ گفته بود، تا زمانیکه پیونگ یانگ گام هایی را به سوی خلع سلاح اتمی برندارد، با این کشور وارد مذاکره نمی شود.

خبرنگار واشنگتن پست گفت که این راهبرد جدید آمریکا با یک رویکرد سختگیرانه همراه خواهد بود به طوریکه پنس هفته گذشته در ژاپن گفت که واشنگتن برای «سخت ترین و تهاجمی ترین تحریم ها علیه پیونگ یانگ آماده می شود و در عین حال درب مذاکرات مستقیم با کره شمالی همچنان باز است».

پنس گفت: «نکته اینجاست، تا زمانیکه آنها در حقیقت اقدامی را انجام ندهند که ائتلاف به این باور برسد که گام مؤثری در زمینه خلع سلاح برداشته شده است، هیچ فشاری (علیه کره شمالی) کاسته نخواهد شد».

 گزارش ها حاکی از آن است که تغییر در راهبرد آمریکا ظاهراًٌ بعد از مذ اکرات رو در روی اخیر میان پنس و مون در المپیک زمستانی پیونگ چانگ صورت گرفته است.

طبق این گزارش، رئیس جمهور کره جنوبی به معاون ترامپ اطمینان داده است که هیچ امتیازی صرف مذاکرات به کره شمالی واگذار نمی شود و امتیازات تنها در قبال گام هایی اعطا می شود که پیونگ یانگ در جهت خلع سلاح اتمی بردارد.

این تغییر راهبرد، واشنگتن و سئول را در یک مسیر مشترک قرار داد و این در حالی است که مون و پنس پیش از این رویکردهای کاملاً متناقضی در قبال هیأت کره شمالی در پیونگ چانگ در پیش گرفته بودند.

این گزارش توضیح داد، در حالیکه مون جائه این با «کیم یو جونگ» خواهر کوچکتر «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی و «کیم یانگ نام» رئیس پرزیدیوم کره شمالی در مراسم افتتاحیه بازیهای المپیک برخورد خوبی داشت و آنها را مورد استقبال قرار داد، پنس،  با چهره ای سرد در چند متری از هیأت کره شمالی در تصاویر دیده می شد.

معاون رئیس جمهور آمریکا در حین مراسم رژه مشترک دو کره تحت یک پرچم در حالیکه مخاطبان ایستاده بودند و آنها را تشویق می کردند، بر روی صندلی خود نشسته بود و هیأت کره شمالی را در ضیافت شامی که مون سازماندهی کرده بود، نپذیرفت.

«جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا روز یکشنبه (دیروز) گفت که گرم شدن روابط میان دو کره، شکافی میان واشنگتن و سئول به وجود نمی آورد.

تحریم های جدید علیه کره شمالی که پنس وعده آن را داده بود، احتمالاً بر چگونگی راهبرد جدید آمریکا در قبال پیونگ یانگ تأثیر می گذارد. 

تحلیگران هشدار داده اند که بعد از روابط حسنه میان دو کره در حین المپیک زمستانی کره جنوبی، اقدامات جدید واشنگتن علیه کره شمالی می تواند، پاسخ شدید پیونگ یانگ را به همراه داشته باشد.

کلید واژه ها: کره جنوبی پیونگ یانگ پنس


نظر شما :