متیس: اسرائیل از خود دفاع می‌کند

۲۳ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۸:۵۳ کد : ۱۹۷۴۹۷۵ سرخط اخبار

وزیر دفاع آمریکا در توجیه تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی به سوریه، ضمن انتقاد شدید از ایران برای تل آویو حق دفاع از خود را قائل شد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا قبل از عزیمت به اروپا در جمع خبرنگاران در دفاع از رژیم صهیونیستی در قبال ایران برای اسرائیل حق دفاع از خود قائل شد و گفت که اسرائیل «حق قطعی برای دفاع از خود را دارد».

وی ادامه داد: «جالب است که در هر قسمت از خاورمیانه، مشکلی می یابید، پشت همه این مشکلات یک چیز واحد وجود دارد، خواه این مشکلات در یمن یا بیروت یا سوریه یا عرق باشد، همیشه ایران در تمامی این مشکلات دخیل است».

روزنامه صهیونیستی هاآرتص در این خصوص گزارش کرد، متیس اولین مقام ارشد آمریکایی است که مستقیماً درباره تنش های روز شنبه میان رژیم صهیونیستی، سوریه و ایران اظهارنظر کرد و از ایران بعنوان مشکل سازترین بازیگر منطقه نام برد.

متیس روز یکشنبه (دیروز) در توجیه تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی به سوریه گفت: اسرائیل حق مسلم برای دفاع از خود» در مواجهه با تهدیدات ایران از مرزهای شمالی اش را داراست.

این مقام نظامی آمریکایی مدعی شد: «اگر در بحرین باشید و پلیس مواد انفجاری و چنین چیزهایی شبیه به آن ضبط کند، به وضوح (این تسلیحات) از سوی ایران است. اگر بقایای موشک ایران را در عربستان سعودی بردارید یا به قایق های انفجاری و قایق های کنترل از راه دور در دریای سرخ را بیابید، شاهد این خواهید بود که یا ایران آن وسیله را برای مبارزه تولید کرده است یا اینکه در حقیقت هدایت مبارزه و آن نبرد را برعهده دارد».

وی در توجیه تجاوزات رژیم صهیونیستی به سوریه گفت: «اسرائیل حق مسلم برای دفاع از خود را دارد. آنها مجبور نیستند قبل از رسیدگی به این موضوع، صبر کنند تا شهروندانشان در حمله جان خود را از دست بدهند».

رسانه های اسرائیلی صبح روز شنبه از سقوط یک جنگنده «اف.16» بر فراز منطقه «الجلیل» در نزدیکی جولان اشغالی خبر دادند. 

«آویخای ادرعی»، سخنگوی ارتش اسرائیل، با تأیید خبر سقوط جنگنده اسرائیلی اعلام کرد که خلبان جنگنده «اجکت» کرده و آسیبی ندیده است؛ همچنین برخی منابع دیگر از سقوط یک بالگرد نیز خبر داده اند.

همزمان خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز به نقل از یک منبع نظامی اعلام کرد که «دشمن اسرائیلی بامداد امروز اقدام به تجاوز به یکی از مقرهای نظامی در منطقه میانی (کشور) کرد و پدافند هوایی سوریه با آن مقابله و بیش از یک پرنده را هدف قرار داده است».

خبرگزاری «معا» فلسطین به نقل از منابع اسرائیلی گزارش کرد که «منابع رسانه ای اسرائیلی می گویند که جنگنده های اسرائلی به چند هدف در جولان و سوریه حمله کردند سپس پدافند هوایی سوریه با جنگنده های اسرائیلی مقابله کرده است.

آویخای ادرعی در توییتر خود از مقابله با یک «پهپاد» که آن را ایرانی توصیف کرد، خبر داد و مدعی شد که پهپادی ایرانی وارد حریم فلسطین اشغالی شده و یک بالگرد با آن مقابله و آن را ساقط کرده است. 

ادرعی همچنین مدعی شد که «این حادثه حمله ای ایرانی به حریم اسرائیل قلمداد می شود. ایران منطقه را به سمت ماجراجویی سوق می دهد». 

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به این ادعای صهیونیست ها گفت:«ادعای پرواز پهپاد ایرانی و نیز دخالت ایران در سرنگونی جنگنده متجاوز صهیونیستی مضحک تر از آن است که بدان پرداخته شود؛ چرا که جمهوری اسلامی ایران اساساً حضوری مستشاری در سوریه آن هم به درخواست دولت مشروع و قانونی آن کشور دارد».

قبل از واکنش مستقیم وزیر دفاع آمریکا به رخدادهای اخیر منطقه، دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا بیانیه های مکتوبی را در این زمینه صادر کرده بودند که این بیانیه ها از سوی کاخ سفید، پنتاگون و وزارت خارجه آمریکا در حمایت از رژیم صهیونیستی و در انتقاد از ایران صادر شده بود.

«رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا پیام مشابهی را در گفت وگوی تلفنی با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی ابلاغ کرده بود.

کلید واژه ها: رژیم صهیونیستی


نظر شما :