پیش بینی ای که درست از آب در آمد

قصه توصیه عباس به مصر

۲۲ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۷۵۵۱۴ اخبار اصلی خاورمیانه
ابومازن گفت که از خلال تجربه ما با حماس من از شما می خواهم که ریاست جمهوری را به مرسی واگذار کنید و وقتی که پیروز شد اجازه بدهید هر کار دلش خواست بکند، او آن قدر بد عمل خواهد کرد که چند ماه بیشتر در قدرت نخواهد ماند.
قصه توصیه عباس به مصر

نویسنده: اشرف ابوالهول

دیپلماسی ایرانی: برای این که حق را گفته باشیم و انصاف را رعایت کرده باشیم تا در تاریخ واقعیت ثبت شود، این قصه را می گویم؛ محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی (ابو مازن) که بعضی گزارش های رسانه ای از بیماری او حکایت دارد و ظاهرا خیلی هم مریض است تا این درجه که افراد پیرامون او تحقیق بر سر این که چه کسی جایگزین او شود را آغاز کرده اند، به مصر توصیه ای طلایی کرد که آن توصیه به پایان یافتن حکومت اخوان المسلمین و پایین آمدن آنها از اریکه قدرت کمک شایانی کرد. او گفت که به اخوانی ها فرصت دهید یک دوره بدون هیچ فشاری در قدرت باشند تا ملت مصر به چشم خود ببیند که چقدر اشتباه می کنند و درک خواهند کرد که خطرشان بر مصر آن قدر زیاد است که باید خودشان دست به کار شوند و کاری کنند، برای همین مردم خودشان فورا به حکومت آنها پایان خواهند داد. اتفاقا همین هم شد، حدود 30 میلیون نفر از شهروندان مصری علیه حکومت اخوانی ها و محمد مرسی در 30 ژوئن به خیابان ها آمدند و به حکومت آنها پایان دادند.

حالا این حرف را کجا زد؟ قصه و شنیدن این توصیه که خودم با گوش های خودم شنیدم به اوائل ژوئن 2012 باز می گردد، زمانی که به کرانه باختری رفته بودم تا در یکی از فعالیت های مبارزه با اشغالگری اسرائیل شرکت کنم. در آن جا در حضور دکتر یاسر عثمان، سفیر مصر در رام الله به دیدن ابومازن رفتم. رئیس حکومت خودگردان فلسطینی از من پرسید که اگر محمد مرسی، نامزد اخوانی ها پیروز شود، چه اتفاقی می افتد؟ فورا جواب دادم که اتفاقی نمی افتد و اگر هم بیفتد محال است نتیجه مورد قبول واقع شود. فورا ابومازن به من گفت که از خلال تجربه ما با حماس من از شما می خواهم که ریاست جمهوری را به مرسی واگذار کنید و وقتی که پیروز شد اجازه بدهید هر کار دلش خواست بکند، او آن قدر بد عمل خواهد کرد که چند ماه بیشتر در قدرت نخواهد ماند و مردم وقتی رفتارها و طرز برخوردهای دفتر ارشاد (اخوان المسلمین) را ببینند خوشان آنها را از قدرت به زیر خواهند کشید. اما اگر بخواهید جلوی آنها را بگیرید فضایی به نفع او و اخوان المسلمین ایجاد خواهید کرد که همه به آنها متمایل خواهند شد و این مساله دوران زمامداری او و جماعت اخوان المسلمین را طولانی خواهد کرد.

گذشت روزها میزان صحیح بودن توصیه رئیس حکومت خودگردان فلسطینی را ثابت کرد، یک سال بیشتر طول نکشید که ملت مصر جمع شدند و به حکومت اخوان المسلمین و مرسی پایان دادند. واقعیت این است که ابو مازن، رئیس حکومت خودگردان فلسطین آدم دانایی است و به مصر عشق می ورزد و به اصول و نقش محوری آن ایمان دارد، می داند که اگر مصر نبود قضیه فلسطینی در وضعیتی بهتر از وضعیت فعلی اش هم نبود، خود او کارهای بسیاری برای سرزمین ملی اش کرده است.

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: محمد مرسی اخوان المسلمین اخوان المسلمین مصر محمود عباس مصر


نظر شما :