تجارت آخرین ایستادگی حزب جمهوری خواه است

سیاست تعرفه های ترامپ علیه سنت های حزب

۲۴ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۸:۳۰ کد : ۱۹۷۵۵۱۵ اخبار اصلی آمریکا
نویسنده خبر: فرید زکریا
اگر ترامپ در برابر نبرد برای تجارت با حزب خود، پیروز شود، او برنده جنگ خواهد بود. احتمالا ترامپ می خواهد حتی نام حزب را هم تغییر دهد.
سیاست تعرفه های ترامپ علیه سنت های حزب

دیپلماسی ایرانی: در حال حاضر کشمکش درمورد تعرفه ها مهمترین جدال سیاسی در ایالات متحده است. بسیار گسترده تر از اختلاف در مورد واردات فولاد و آلومینیوم. این آخرین ایستادگی حزب جمهوری خواه در برابر سلطه ی کامل دونالد ترامپ است. پس از موفقیت ترامپ در مسائلی از قبیل مناقشه درباره ی شخصیت ترامپ، اصلاح قوانین و قوانین مهاجرتی، اکنون جمهوری خواهان برای تجارت آزاد حدودی را مشخص کرده اند. اگر آنها در این مورد شکست بخورند، ترامپ جهت حزب را کاملا تغییر داده است.

ترامپ در هفته های اخیر به یاد آورده که یک پوپولیست است. بعد از مبارزات انتخابی، ترامپ به عنوان حامی کارگران، به حزب جمهوری خواه قدرت بخشید تا با اقداماتی مانند حذف طرح اوباما کر، تغییر قوانین و کاهش مالیات برای تولیدکنندگان و ثروتمندان را به موفقیت برسانند. اما اکنون، شاید به خاطر تقویت پایه های خود در انتخابات میان دوره ای،  به دنبال افزایش عوارض و برنامه مهاجرتی خود است.

ترامپ بیشتر در سمت رای دهندگان به حزب جمهوری خواه قرار دارد تا به رهبران حزب. یک نظرسنجی نشان می دهد که بیشتر رای دهندگان به شدت مخالف عوارض ترامپ هستند. اما اکثر رای دهندگان به جمهوری خواهان از آنها حمایت می کنند. طی دهه گذشته، حمایت از جمهوریخواهان 21 درصد کاهش داشته است (در حالی که حمایت از  دموکراتیک ها 14 درصد افزایش یافته است). این یکی از واضح ترین تغییرات سیاست عمومی در تاریخ اخیر است.

حزب  جدید جمهوری خواه به میدان خواهد آمد. یک حزب  که در مورد طرح بازار آزاد شکاک است. واقعا نمی شود طرفدار سرمایه داری و مخالف تجارت آزاد بود. هر نظریه پرداز بزرگ سرمایه داری می داند که تجارت آزاد مهمترین جز نظام سرمایه داری است. سرمایه داران اشاره کرده اند که تعرفه ها،  یک نوع مداخله دولت است که ناکارآمدی و فساد تولید می کند. اما جمهوری خواهان در حال حاضر با مداخله دولت موافق هستند. در حال حاضر حزب جمهوری خواه، تحقیر متخصصان وتحلیگران را نیز در دستور کار قرار داده است. دانیل پاتریک موینیان اظهار داشت که تمام ایده های جدید و جالب سیاسی زمانی از افرادی مانند ویلیام فاک باکی و ایروینگ کریستول بود .امروز، حزب جمهوریخواه از نظر فکری به شیوه ی راش لیمبو، رهبری می شود.

طرح تعرفه های ترامپ توسط مجموعه ی قابل توجهی از سوی موسسات علمی طیف های سیاسی متعدد، شامل بنیاد محافظه کار میراث فرهنگی، نهاد بروکینگز و  مرکز تحقیقات سیاسی مورد مخالفت قرار گرفته است. اما کاخ سفید استدلال های جدی و توجیه های ساختگی برای آن ارائه می دهد.

علیرغم اینکه تحقیقات نشان می دهد که سیاست های حمایتی پیشین شکست خورده، صنعت فولاد مشاغل زیادی را به دلیل اتوماسیون و میزان سود کم از دست داده است. حفظ یک شغل در صنایع فولاد یا خودرو از طریق تعرفه برای مصرف کنندگان 1.5 میلیون دلار هزینه دارد. اما حامیان دولت هیچ گونه پاسخی ارائه نمی دهند و داده ها به سادگی به عنوان  اخبار جعلی رد می شوند.

در نهایت، حزب جمهوری خواه  دارد به حزبی تبدیل می شود که مخالف خارجی و کشورهای خارجی است. در زمان ریاست جمهوری رونالد ریگان، سیاست های مهاجرتی سخاوتمندانه و همبستگی جدی برای پیشرفت دموکراسی در سراسر جهان داشتند. امروز، حتی به متحدان قدیمی مانند اروپایی ها، با بدگمانی نگریسته می شوند. امروز حزب جمهوری خواه، خارجی ها و کشورهای خارجی را دوست ندارد.

برگزیدن این تعرفه ها که عمدتا متحدان ایالات متحده مانند کانادا، اتحادیه اروپا، کره جنوبی و مکزیک را تهدید می کند، عجیب است.  تجارت به خصوص در طول دهه های اخیر باعث اختلالاتی شده است. راه معقول و مقرون به صرفه برای مقابله با آنها، فراهم کردن تامین کمک هزینه کارگرانی است که شغل خود را به دلیل تجارت از دست داده اند و سرمایه گذاری در مقیاس بزرگ در جهت تلاش برای آموزش شغل های دیگر است. اما حمله به خارجی ها و یا ایجاد اختلافات تجاری این مشکل را رفع نمی کند.

دیدگاه حزب در مورد مسائل مختلفی مانند مهاجرت، نظام مالی، سیاست خارجی و اجرای قانون تغییر کرده است. اگر ترامپ در برابر نبرد برای تجارت با حزب خود پیروز شود، او برنده جنگ خواهد بود. احتمالا ترامپ می خواهد حتی نام حزب را هم تغییر دهد.

منبع : واشنگتن پست / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33

فرید زکریا

نویسنده خبر

فرید رفیق زکریا (به انگلیسی: Fareed Rafiq Zakaria) متولد ۱۹۶۴ در بمبئی، هندوستان، خبرنگار، مقاله نویس، ویراستار نشریه تایم، نظریه پرداز، و از اساتید شناخته شده مسائل سیاست خارجی ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: حزب جمهوری خواه لایحه اعمال تعذفه ترامپ نسبت ترامپ با حزب جمهوری خواه


نظر شما :