سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیپلماسی ایرانی:

سفر مکرون به ایران حتما انجام خواهد شد/از مذاکرات امریکا و کره شمالی استقبال می کنیم

۱۲ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۵:۰۸ کد : ۱۹۷۵۵۵۵ خاورمیانه انتخاب سردبیر
دعوت ایشان پابرجاست. خود آقای مکرون هم گفته است که برنامه ای برای برای سفر به ایران دارد. زمانی برای این سفر تعیین نشده است. من هیچ ارتباطی میان سفر وزیر امور خارجه و سفر آتی آقای رئیس جمهوری فرانسه نمی بینم. سفر آقای لودریان یک سفر معمولی بود.
سفر مکرون به ایران حتما انجام خواهد شد/از مذاکرات امریکا و کره شمالی استقبال می کنیم

دیپلماسی ایرانی: بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در جلسه هفتگی خود با خبرنگاران در مقر وزارت امور خارجه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درپاسخ به سوال دیپلماسی ایرانی مبنی بر این که گفته می شود سفر لودریان در هفته گذشته نتوانسته زمینه های لازم برای سفر رئیس جمهوری فرانسه را فراهم کند و احتمالا این سفر فعلا انجام نخواهد شد، گفت: «من موافق این گونه خبرها نیستم. دعوت ایشان پابرجاست. خود آقای مکرون هم گفته است که برنامه ای برای برای سفر به ایران دارد. زمانی برای این سفر تعیین نشده است. من هیچ ارتباطی میان سفر وزیر امور خارجه و سفر آتی آقای رئیس جمهوری فرانسه نمی بینم. سفر آقای لودریان یک سفر معمولی بود و شاید به خاطر برخی مواضع فرانسه رسانه ها با حساسیت بیشتری به این مسائل توجه کردند، اما همان طور که گفتم ما در حوزه های متعدد رایزنی های خود را با طرف فرانسوی داشتیم ما سعی در گسترش هر چه بیشتر روابط به خصوص در مسائل دو جانبه داریم. در زمان لازم وقتی که مقدمات لازم برای سفر آقای مکرون صورت بگیرد، اطلاع رسانی درباره انجام این سفر انجام خواهد شد.»

وی درباره برکناری رکس تیلرسون از وزارت امور خارجه ایالات متحده و جایگزینی وی با مایک پمپئو گفت: «این تغییرات افراطی در دولت ترامپ تازگی ندارد و جدید نیست، ما شاهد این تغییر و تحولات همواره بوده ایم. این یک مساله داخلی امریکاست و آن چه برای ما اهمیت دارد سیاست های امریکاست که آن را رصد کرده و مطابق با آن تصمیم گیری خواهیم کرد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مذاکرات امریکا و کره شمالی و ارتباط آن با برجام گفت: «من در این رابطه صحبت نمی کنم، این بحث طولانی است ولی آن چه می توانم بگویم این است که اگر چنین چیزی تحقق پیدا کند و ایالات متحده امریکا با کره شمالی مذاکره کند در صورتی که باعث ثبات باشد و به صلح جهانی کمک کند، مفید است و از آن استقبال می کنیم. اگر چه تجربه ثابت کرده است که چندان به امریکا و سیاست های دولت امریکا نمی توان امیدوار بود اما امیدواریم که در صورت جدی بودن به صلح و ثبات جهانی کمک کند.»

وی درباره نشست باکو که قرار است وزیر امور خارجه ایران در آن شرکت کند نیز گفت: «این گونه ابتکارها خوب و مفید بسیار است. ما امیدواریم از طریق این نشست ها و گفت وگوهای پیرامون آن بتوانیم کمک به ثبات و گسترش روابط دوستانه در منطقه کمک کنیم. همکاری های اقتصادی و مبارزه با تروریسم روح مذاکرات باکو خواهد بود. این نشست همچنین فرصت ایجاد می کند تا وزیر امور خارجه بتواند دیدارهای دو جانبه با همتایانش داشته باشد.»

بهرام قاسمی درباره اظهارات اخیر ترامپ علیه ایران که عامل همه مشکلات منطقه را مرتبط با ایران دانسته است نیز گفت: «ترامپ با دقت صحبت نکرده است. ایرانی ها در همه جا حضور دارند و حتی در امریکا جامعه ایرانی یک جامعه نخبه و محترم است. اگر منظور او حضور ایران در منطقه است، ایران در صف مقدم مبارزه با تروریسم قرار دارد. ایران با کشورهای همسایه و منطقه مشترکاتی دارد که این حضور سازنده و منطبق با همکاری های منطقه ای و حسن همجواری است.»

وی درباره کمیسیون مشترک و جلسه آن که قرار است به زودی برگزار شود گفت: «نمایندگان ما در این نشست حضور خواهند داشت و بدعهدی های طرف مقابل حتما در این نشست مطرح خواهد شد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر لودریان به تهران و پاسخ ایران به خواسته مذاکره موشکی او گفت: «این سفر بر اساس جدول زمان بندی شده انجام شد. این سفر سفر خوبی بود. ما تصمیم گرفتیم به مذاکرات خود با یکدیگر به طور مرتب ادامه دهیم. در این سفر درباره مسائل منطقه ای و دو جانبه بحث های خوبی صورت گرفت. ابهاماتی نزد وزیر امور خارجه فرانسه وجود داشت که در دیدارهایش از جمله در دیدار طولانی اش با دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس جمهوری پاسخ های لازم به این ابهامات داده شد. ما در این سفر درباره تروریسم، مسائل یمن و ایجاد بی ثباتی و ناامنی در منطقه در پی استفاده از سلاح های مخرب با طرف فرانسوی صحبت کردیم. مذاکرات سازنده بود و امیدواریم طرف فرانسوی با واقعیت هایی که در ایران برای او روشن شد و بتواند مطابق با این واقعیت ها در آینده اظهار نظر کند.»

وی درباره سفر وزیر امور خارجه به پاکستان و احتمال گفت وگو با طرف پاکستانی درباره رابطه با عربستان سعودی گفت: «در این سفر آقای ظریف طرح منطقه ای خود را مطرح کرد و ما فکر می کنیم امنیت و ثبات منطقه نمی تواند فردی باشد و نیاز به همکاری همه جانبه همه کشورها با یکدیگر دارد. ما هر آن چه بتوانیم را برای صلح و ثبات منطقه انجام می دهیم. متاسفانه برخی کشورهای همسایه سهم نقش خود را در تامین امنیت و ثبات منطقه ایفا نکرده اند. امیدواریم آنها نقش سازنده خود را ایفا کنند و مشکلات منطقه با همکاری همگانی همه کشورها تامین شود. جمهوری اسلامی ایران برای صلح و ثبات منطقه همه تلاش خود را خواهد کرد.»

وی درباره ورود عده ای به سفارت سابق ایران در بن و تصرف چند ساعته این ساختمان گفت: «این خبر را تایید می کنم. بعد از این که پایتخت آلمان از بن به برلین منتقل شد، ما هم سفارت خود را به پایتخت جدید منتقل کردیم و این ساختمان خالی ماند. به این ساختمان با وجود این که خالی بود، عده ای ورود کردند و آن جا مستقر شدند. بعد از این که از این مساله مطلع شدیم با پلیس و شهرداری بن وارد گفت وگو شدیم و آنها قول هایی دادند تا هر چه زودتر این مساله فیصله یابد. این ساختمان در ملکیت جمهوری اسلامی ایران است اگر چه ممکن است مصونیست سیاسی نداشته باشد ولی در ملکیت جمهوری اسلامی ایران است و فکر می کنم مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد و این مساله هر چه سریع تر حل شود.»

بهرام قاسمی درباره درباره آینده روابط ایران با اقلیم کردستان گفت: «ما روابطمان با اقلیم را در چارچوب روابطمان با دولت مرکزی خواهیم داشت. امیدواریم شاهد عراقی باثبات و یکپارچه باشیم و کمک به امنیت و امور همه منطقه کند. همچنین امیدواریم انتخابات پیش رو نیز انتخابات خوبی باشد و آن چه مردم عراق می پسندند همان شود و این انتخابات در جهت رشد و اعتلای کشور عراق باشد.»

وی درباره حمله یک فرد مهاجم به مقر سفیر ایران در اتریش نیز گفت: «در تماس دائم و مستمر در تهران با وین هستیم. پلیس و دولت اتریش با جدیت تمام در حال پیگیری موضوع هستند و توانسته اند به هویت فرد مهاجم پی ببرند. این فرد از اتباع اتریش است. اخباری درباره این فرد در برخی رسانه ها منتشر شده که فعلا مورد تایید نیست. دولت اتریش همکاری های خوبی در این زمینه دارد و بررسی ها همچنان ادامه دارد. ما منتظر اخبار بیشتر و دقیق تر دولت اتریش هستیم و تردید نداریم که دولت اتریش اخبار را در اختیار ما می گذارد.»

وی درباره انتقادهای اخیر ایاد علاوی در کسوت معاون رئیس جمهوری عراق علیه ایران نیز گفت: «ما همواره با دولت های منتخب عراق بعد از سال 2003 ارتباط داشته ایم. جمهوری اسلامی ایران به جد معتقد است که در مسائل داخلی کشورهای دیگر نباید دخالت بکند. در همین رابطه هم در مسائل داخلی عراق دخالت نکرده ایم. و آن چه او گفته به شدت رد می شود و فکر می کنم بر اساس اطلاعات اشتباهی است که به اطلاع او رسیده است.»

کلید واژه ها: بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران


نظر شما :