توصیه‌هایی به ترامپ

در دوران مذاکره با کره شمالی چه باید کرد؟

۲۶ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۳:۱۰ کد : ۱۹۷۵۵۵۸ اخبار اصلی آمریکا
انگیزه تغییرات جدید دیپلماتیک زمانی آغاز شد که کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در طول سخنرانی سال نو، علی رغم حملاتی لفظی و تهدیدهایی علیه کره جنوبی، نشانه‌هایی از علاقه به صلح را نشان داد.
در دوران مذاکره با کره شمالی چه باید کرد؟

نویسنده: بروس کلینگر

دیپلماسی ایرانی: تغییر تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده برای پذیرش اجلاس مشترک با رهبران کره شمالی یکی دیگر از اتفاقات شگفت انگیز دنیای دیپلماسی در سال جاری بود. در عرض چند ماه بحران شبه جزیره کره که به نظر به سمت درگیری اجتناب ناپذیر حرکت می کرد تبدیل به قرار ملاقاتی برای اولین بار میان رهبران ایالات متحده و کره شمالی شد. به نظر می رسد پیونگ یانگ قصد دارد مقاومت خود برای نگه داشتن سلاح های هسته ای را کنار بگذارد.

انگیزه تغییرات جدید دیپلماتیک زمانی آغاز شد که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در طول سخنرانی سال نو، علی رغم حملات لفظی و تهدیدهایی علیه کره جنوبی، نشانه هایی از علاقه به صلح را نشان داد. رئیس جمهوری کره جنوبی، مون جائه این، از ترس حملات کره شمالی به ویژه در طول بازی های المپیک زمستانی، مشتاقانه به سمت آشتی پیش رفت. بحث های میان دو کره با هدف پیشگیری از اقدامات خصمانه گسترده و کاهش تنش انجام شد. سیاستگذاران ایالات متحده و کارشناسان نگران بودند که مون در عرصه دیپلماتیک در برابر رژیم اون نرمش زیادی را نشان دهد. رقابت های المپیک زمستانی با رژه مشترک دو کره برگزار شد در حالی که رهبران ارشد کره شمالی و معاون رئیس جمهور ایالات متحده، مایک پنس در افتتاحیه این بازی ها حضور داشتند. گفته می شد حضور مایک پنس به این دلیل بوده که کره شمالی نتواند از پروپاگاندای خود بهره ببرد. حالا که ترامپ اجلاس مشترکی با حضور کره شمالی را پذیرفته بهتر است که به این نصحیت ها گوش فرا دهد.

با وجود اینکه پیش از این نیز جلسات مذاکرات با حضور شش قدرت در زمان جورج بوش برگزار شده بود اما بوش هرگز اجلاسی مشترک با کره شمالی را نپذیرفته بود. رئیس جمهور ایالات متحده حالا دو ماه پیش رو دارد تا خود را برای این اجلاس آماده کند و این شش کار را باید انجام دهد:

1- پر کردن جاهای خالی کلیدی

به سرعت باید سمت های خالی موجود در میان سیاستگذاران منطقه مورد بحث پرشود. به ویژه سفیر ایالات متحده در کره جنوبی و نماینده ویژه وزارت امور خارجه در مورد سیاست های کره شمالی. ترامپ همچنین باید یک فرستاده ارشد برای هماهنگ کردن سیاست ایالات متحده در قبال کره شمالی تعیین کند آن هم فردی که بتواند به عنوان یک همکار سطح بالا کار کند.

2- اتخاد یک دستور العمل

باید برنامه و دستور العملی تهیه شود که نگرانی های امنیتی ایالات متحده و متحدانش را با شفافیت و به طور واضح نشان دهد. اهدافی نیز باید تعیین شود و برنامه هسته ای کره شمالی باید به صورت غیرقابل برگشت و قابل تایید کنار گذاشته شود. ملاقات با کیم در صورت موافقت او با این دستورالعمل باید صورت پذیرد. تلاش های دیپلماتیک اگر به توافقی کوتاه و مبهم با کره شمالی منجر شود به هر دو طرف اجازه خواهد داد که ادعاهای متفاوت درباره توافق داشته باشند و همچنین به شکست دستور کارها خواهد انجامید.

3- از تحریم ها اجتناب نکنید

واشنگتن باید هر گونه درخواست برای کاهش تحریم ها را به بهانه بهبود فضای مذاکرات با کره شمالی رد کند. این کاری است که ایالات متحده به طور معمول در گذشته انجام داده است. فشار بین الملل جواب داده است و تحریم ها باید به قوت خود باقی بمانند تا تغییری در رفتار و شیوه پیونگ یانگ ایجاد شود.

4- تمرینات نظامی برنامه ریزی شده را دنبال کنید

ایالات متحده و کره جنوبی باید شرکت در برنامه های نظامی سالیه خود را ادامه دهند به ویژه مانورهایی که به بهانه عدم ایجاد درگیری در زمان رقابت های المپیک و پاراالمپیک متوقف شده بود. این مانورها نقشی مهم در حفظ توان دفاعی و بازدارندگی متحدان در برابر پیونگ یانگ ایفا می کند و نباید به بهانه های دیپلماتیک از آنها اجتناب کرد.

5- پیشنهاد اقدامات برای اعتمادسازی

در حالی که تخلیه هسته ای هدفی کلیدی است ایالات متحده باید بحث در مورد انجام اقداماتی برای اعتمادسازی و ایجاد امنیت را پیش ببرد و شفافیت بین کره شمالی و نیروهای متحد را بیشتر کرده و تنش در شبه جزیره را کاهش دهد. این اقدامات شامل اجزای نظانی و غیرنظامی است.

6- تقاضای اثبات حسن نیت

واشنگتن برای اینکه بازی متدوال کره شمالی را به هم بزند باید از پیونگ یانگ بخواهد که تعهد و حسن نیت خود را نشان دهد. می توان از کره شمالی خواست تا در راستای اثبات حسن نیت سه اسیر آمریکایی را آزاد کند و به توافق هسته ای پس از جنگ کره در سال 1992 بازگردد و موافقت نامه عدم تجاوز به خاک کره را در دستور کار قرار دهد.

منبع: دیلی سیگنال/ مترجم: روزبه آرش

کلید واژه ها: پیونگ یانگ کره جنوبی کره شمالی ایالات متحده امریکا دونالد ترامپ


نظر شما :