ترامپ در مذاکره با پیونگ یانگ شکست خواهد خورد

کره شمالی، ایران نیست

۲۷ اسفند ۱۳۹۶ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۷۵۵۸۶ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
ایران سلاح هسته ای ندارد اما کره ی شمالی قطعا دارای بمب های هسته ای و موشک هایی با قابلیت حمل سلاح هسته ای است و دست کم یک خطر جدی برای کره ی جنوبی محسوب می شود.
کره شمالی، ایران نیست

مایکل پلیتنیک

 دیپلماسی ایرانی: خبر ناگهانی ملاقات رهبر کره شمالی با ترامپ تا قبل از ماه می، نمایش آنها را وارد مرحله ی عجیب دیگری کرد. واکنش ها بسیار تند و سریع بود. سردرگمی ها زمانی بیشتر شد که کاخ سفید به سرعت از موضع خود عقب نشینی کرد و منتقدان را متقاعد کرد که پیش شرط هایی فراتر از آنچه اکنون کره شمالی به آن متعهد است، برای این دیدار لازم است. بعد از آن سخنگوی کاخ سفید وجود پیش شرط برای مذاکره را تکذیب کرد.

بار دیگر دولت ترامپ تلاش می کند کشور و رییس جمهور را از وضعیتی که بدون فکر قبلی ایجاد شد، نجات دهد. برگزاری نشست بین این دو رهبر در کمتر از دو ماه با وجود کارکنان کم تجربه، هم در کاخ سفید و هم در وزارت امور خارجه، غیرممکن است.

مزایا و معایب نشست پیشنهادی

چندی قبل بود که دعواهای لفظی و توهین ها بین کیم و ترامپ افزایش یافته بود. تا همین اواخر ترامپ بارها گفتگو با کیم را رد کرده بود و به جای آن تصمیم به افزایش تحریم ها و اقدام تهاجمی گرفت. اما با توجه به اینکه هر لحظه امکان بروز خشم بین این دو وجود دارد، دیدار بین رهبران گزینه ی بسیار بهتری است.

ترامپ مانند اغلب موارد دیگر، روند دیپلماتیک را نادیده گرفته است. عدم حرف شنوی او از دیگران مشکلات احتمالی این جلسه را افزایش می دهد. طبق شواهد، ترامپ بدون هیچ مشورتی با این دیدار موافقت کرده است. این یک مشکل است. دیدار بین دو رهبر مخالف تا چند ماه نیاز به گفتگوهای دیپلماتیک در سطح پایین دارد. شکست چنین مذاکراتی تلاش های دیپلماتیک را به عقب رانده و خطر تخاصم را افزایش می دهد. اما وقتی دستور و برنامه ریزی مشخصی وجود نداشته باشد، چنین نتیجه ای بسیار محتمل است.

 اگر ترامپ معتقد است می تواند به سرعت به یک توافق برای خلع سلاح هسته ای با کره شمالی برسد، در اشتباه است. ترامپ احتمالا به سمت خصومت های جدید حرکت می کند. البته برای ترامپ بهتر است که پشت میز مذاکره بنشیند تا اینکه اقدام نظامی انجام دهد و یا در توئیتر طعنه بزند. اما شانس پایان خوب در این دیدار کم است. اگر در این دیدار اتفاق نیافتد، آمریکا به عنوان ابرقدرت دنیا، شهرتش در غیرقابل اعتماد بودن و بهانه تراشی افزایش می دهد. اگر این دیدار اتفاق بیفتد و ترامپ راضی نشود که احتمال آن بسیار زیاد است، او احتمالا توهین های توئیتری خود را افزایش خواهد داد..

کره شمالی هرگز به زودی سلاح اتمی خود را بر نخواهد چید

اگرچه گفتگو، راه حل مقابله با خشونت های احتمالی است اما موافقت شتابزده ی ترامپ با این دیدار به کیم یک پیروزی بزرگ اعطا کرد. کیم هرگز توسط جامعه ی بین المللی پذیرفته نشده بود. توافق این دیدار به کیم مشروعیت بخشید، هرچند ایران از مذاکرات بی نتیجه خود با آمریکا چیزی نصیبش نشد. این چیزی است که کره شمالی را از ایران متمایز می کند. ایران در بدترین حالت، به کندی به سمت سلاح هسته ای حرکت می کرد. علاوه بر این، دستیابی ایران به سلاح هسته ای در داخل خود کشور بسیار بحث برانگیز بود. کیم با این مشکلات روبه رو نیست. علاوه بر آن ایران سلاح هسته ای ندارد اما کره ی شمالی قطعا دارای بمب های هسته ای و موشک هایی با قابلیت حمل سلاح هسته ای است و دست کم یک خطر جدی برای کره ی جنوبی محسوب می شود.

با وجود ترامپ، آمریکا تعهدات خود به توافق هسته ای با ایران را نقض کرده است. از این رو در مذاکره با کره شمالی اعتماد بسیار کمتری نسبت به مذاکرات با ایران وجود دارد. توافق با کره شمالی برای خلع سلاح هسته ای با موانع بیشتری نسبت به ایران روبه روست. معاهدات صلح آمیز، تضمین های بین المللی، مشارکت های نظامی و حمایت گسترده اقتصادی از کره شمالی برای توقف سلاح هسته ای اش لازم است. همچنین مذاکرات باید جامعه بین المللی از جمله چین و کره جنوبی که نقش کلیدی ایفا می کنند را در برگیرد.

خلع سلاح هسته ای یک هدف بسیار بلند مدت است. این مسیر بسیار طولانی تر از مسیر مذاکرات با ایران است. با وجود رییس جمهور ترامپ که تاریخ، واقعیت های جاری و فرآیندهای دیپلماتیک را نادیده گرفته و می خواهد فورا به نتیجه برسد، چشم انداز مذاکرات طولانی مدت با کره شمالی ناامیدکننده است.

منبع : لوبلاگ / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33

کلید واژه ها: مذاکره با کره شمالی نتیجه مذاکره ترامپ با کره بمب هسته ای کره شمالی


نظر شما :