پیام اردوغان به ترامپ با استقبال از روحانی و پوتین

۱۷ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۸:۴۰ کد : ۱۹۷۵۸۵۴ سرخط اخبار

ارین کانینگهام در واشنگتن پست نوشت: در روز چهارشنبه؛ روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه در سطح عالی مذاکراتی را برای خاتمه جنگ سوریه، تلاش برای تقویت نفوذ خود بر نتیجه جنگ و منزوی کردن آمریکا برگزار کردند.

به گزارش «انتخاب»؛ این روزنامه در ادامه آورده است: رجب طیب اردوغان، حسن روحانی و ولادیمیر پوتین در آنکارا پایتخت ترکیه جمع شدند و بر همکاری با یکدیگر در بازسازی و کمک به سوریه متعهد شدند. آن ها همچنین بر حفظ تمامیت ارضی سوریه تاکید کردند. آن ها خواستار حمایت بیشتر جامعه بین المللی شدند و بر مخالفت خود با برنامه های جدایی طلبی ( تجزیه) در سوریه تاکید کردند. اردوغان در کنفرانس خبری در پایان این نشست گفت: « آینده کشور سوریه و منطقه ما نباید منتهی به چند تروریست شود».

نیروی نظامی ترکیه با داعش و شبه نظامیان کرد در سوریه مبارزه می کند و آن ها شبه نظامیان کرد را مرتبط با جدایی طلبان کرد کشور خود می داند. وی اظهارداشت: « بدون صلح درسوریه، صلحی در ترکیه وجود ندارد. این یک مسیر دشواری پیش روی ما قرار دارد».

این نشست سه جانبه بین اردوغان، پوتین و روحانی دومین دیدار آن ها است که بر این تاکید کردند که تنش های موجود در سوریه منجر به کاهش میزان قدرت آمریکا در منطقه شده است.

یک مقام ارشد دولت آمریکا در روز چهارشنبه بر این مسئله تاکید کرد که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به مقامات نظامی دستور داده است تا برای خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه آماده باشند. هر چند که رئیس جمهور برنامه زمانی خاصی برای خروج اعلام نکرده است. اما وی تاکید کرد که سربازان آمریکایی برای آموزش نیروهای محلی از مناطق حفاظت شده از داعش حضور داشته باشند.

وی معتقد است که اگر خروج آمریکا از سوریه عملی شود منجر به خلا قدرت در بخش هایی از سوریه می گردد و تقلا برای تقویت نفوذ و دستیابی به سرزمین بعد از هفت سال جنگ افزایش پیدا می کند. همچنین این اقدام منجر به افزایش توانمندی و قدرت دو دشمن آمریکا یعنی روسیه و ایران می گردد که هر دو از حامیان بشار اسد رئیس جمهور سوریه هستند.

جنگ سوریه در سال 2011م به سرعت به یک شورش مسلحانه تغییر پیدا کرد. که در این جنگ هفت ساله نزدیک نیم میلیون سوری کشته شده است و حتی بیشتر از 11 میلیون آواره بر جای گذاشته است. درشمال و شرق سوریه ، مناطقی تحت کنترل شورشیان تحت حمایت ترکیه، شبه نظامیان مرتبط با القاعده و شبه نظامیان کرد تحت حمایت آمریکا وجود دارد.

در جای دیگر ترکیبی از شبه نظامیان ایران، نیروهای دولتی سوریه و نیروهای روسیه حضور دارند و توانسته اند قدرت خود را حفظ کنند. اما مهم ترین نکته در این رویداد این است که مناسبات بین ترکیه و آمریکا به عنوان دو عضو سازمان ناتو رو به وخامت و تیرگی رفته است. در این راستا ترکیه همواره پنتاگون را به دلیل همکاری با کردهای سوری به نام یگان مدافع خلق مقصر می داند. آمریکا اخیرا تحت فشار تهدیدات ترکیه برای حمله به منبیج شهر شمالی سوریه قرار گرفته است جایی که آمریکا و نیروهای کرد سوریه توانستند داعش را سرنگون کنند.

در عین حال ترکیه مناسبات خود را با روسیه تقویت کرده است که می توان میزبانی از پوتین برای مذاکرات پیش رو در نشست سه جانبه را مثال زد. ترکیه علی رغم تجربه تیرگی و شکاف های سال های اخیر به سمت روسیه قدم برداشته است و به متحدان غربی اش هشدار داده است. و تصمیم اردوغان برای میزبانی دو دشمن آمریکا حاکی از برجستگی خصومت و دشمنی است.

احمد البورایی سردبیر کانال انگلیسی زبان TRT World در روز چهارشنبه با اشاره به ایران، روسیه و ترکیه گفت با خلاء خروج آمریکا از منطقه و همچنین اقدامات بی پروا و بی دقت دولت ترامپ مانند بی توجهی به نگرانی های ترکیه به طور کامل تمام کانال های ارتباطی با روسیه را از بین برده اند و این امر منجر به تقویت قدرت سه کشور شده است. اما با وجود همگرایی آن ها در آنکارا، منافع آن ها در میدان جنگ متفاوت و متضاد است.

ترکیه از مدت ها پیش مخالف اسد بوده است و از شورشیان مخالف حکومت حمایت کرده است. روسیه از اسد حمایت می کند و به دنبال سرنگونی شورشیان و حفظ جایگاه نظامی خود در سوریه است. ایران همچنین مخالف عملیات ترکیه در سوریه است و تحلیلگران بر این عقیده هستند که آن ها با هر گونه هزینه ای از اسد حمایت و پشتیبانی می کنند.

چندین دیپلمات غربی به شرط افشای نام گفتند: « تنش های بین ایران و ترکیه واقعی است» دیپلمات دیگری افزود: « اسد احتمالا تنها فرد مهم در پروژه ایران برای تقویت در سوریه و فراتر از آن است» و « من فکر نمی کنم آن ها خواهان هر اصلاح سیاسی نهایی باشد که موقعیت و جایگاه اسد را تحت تاثیر قرار دهد یا دولت وی را تضعیف کند»

کلید واژه ها: اردوغان


نظر شما :