بولتون و پومپئو، نوکران ترامپ

عروسک های جنگ سالار به دنبال حمله به ایران هستند

۲۰ فروردین ۱۳۹۷ | ۲۳:۳۰ کد : ۱۹۷۵۸۸۵ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
همان طور که آمریکا وارد دومین بهار ریاست جمهوری ترامپ می شود به سمت جنگ های بیشتری نیز حرکت می کند. ترامپ بالاخره نوکرانی را که می خواهد دارد، جانسپار و دارای روحیه جنگ طلبی.
عروسک های جنگ سالار به دنبال حمله به ایران هستند

دنی اسجورسن

دیپلماسی ایرانی: تغییرات مداوم کابینه ی ترامپ ترسناک شده است. رئیس جمهور دو سیاستمدار جنگ طلب را یکی پس از دیگری  روی کار آورد تا نسخه ی افراطی تری از آن خودش نشان دهد. شایعات حاکی از آن است که تغییر کارکنان هنوز به نقطه پایان خود نرسیده است.

در طی چند هفته گذشته، ترامپ، وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی را اخراج کرد، و افراطیونی (مایک پومپئو، رئیس سیا و جان بولتون سفیر سابق آمریکا) را جایگزین آنها کرد. ژنرال مک مکستر و تیلرسون از ابتدا انتخاب های اشتباهی بودند. اما پومپئو و بولتون فرمول فوری برای جنگ هستند. در حقیقت، این وضعیت شبیه یک سناریوی هالیوودی است که به سمت جنگ پیش می رود.

جنگ با چه کسی؟ با توجه به گرایش های پومپئو و بولتون، کاندیدای واضح ایران است. آنها سالها است که بر طبل جنگ با جمهوری اسلامی ایران می کوبند. باید دید ترامپ و این دو فرمان بردار او، چگونه باکره ی شمالی هسته ای به توافق می رسند و چگونه به سمت نابودی توافق هسته ای ایران در ماه می و رهبری اقدام نظامی علیه ایران غیرهسته ای و متعهد به توافق خواهند چرخید.

مشکل بولتون

مشاور امنیت ملی دارای جایگاه فوق العاده بانفوذی است و حتی به رأی اعتماد مجلس سنا نیازی ندارد. آخرین  مشورتی که ترامپ  قبل از تصمیم گیری در مورد جنگ و صلح می شنود ، نظر بولتون است. (ترامپ متمایل به انجام  آخرین چیزی است که توجهش را جلب کند)

بولتون چقدر خطرناک است؟ او در مورد هر تصمیم مهم سیاست خارجی خود اشتباه کرده است. او بارها و بارها خواستار جنگ پیشگیرانه با کره شمالی شده و مدت زمان زیادی است که خواستار تغییر رژیم ایران است و حتی برای این اتفاق تاریخ مشخص کرده است (اواخر 2018!)

او هنوز هم اصرار دارد که جنگ 2003 در عراق، که این کشور و کل منطقه را نابود کرد، موجه بوده است. مردی که از شکست تغییر رژیم در عراق درس نگرفته و حتی این شکست را نپذیرفته است، اکنون مسئول سازمانی است که سیاست نظامی ایالات متحده را برای آینده هماهنگ می کند.

مشکل پومپئو

 همه این سالها  پومپئو حتی یک اشاره به هزینه های واقعی جنگ های غیرمنتظره و غیرضروری در خاورمیانه نداشته است .هنوز او موافق جنگ نظامی با ایران است. او حتی گزافه گویی کرده است که تنها 2000 هواپیما  برای از بین بردن توانایی هسته ای ایران کافی است. اگر «جیمز متیس» در سمت خود باقی بماند، پومپئو اولین دیپلمات بالا مقامی است که جنگ طلب تر از وزارت دفاع است. وزارت امور خارجه می تواند به «وزارت جنگ 2» تغییر نام یابد. پومپئو یک اسلام هراس همیشگی است و حتی به خاطر این تفکر جایزه دریافت کرده است. او در زمان ریاستش در سازمان سیا تلاش کرد تا اسنادی را فاش کند تا نشان دهد بین  ایران و القاعده ارتباط وجود دارد. فراموش کنیم که ایران در حال مبارزه با گروه های مرتبط با القاعده در سوریه و عراق است. پومپئو اصرار دارد ایران با القاعده برابر است.

از ژنرال های جنگ طلب تا جوجه جنگجوها

به نظر می رسد دو روند نگران کننده در حال عملی شدن است. تغییر تصمیم گیری از حاکمیت ژنرال ها به تصمیم گیری جوجه جنگجو های غیرنظامی و پایان اختلافات در حوزه ی داخلی ترامپ.

نخستین رکورد رئیس جمهور در انتصاب سه تن از از ژنرال های "او" برای اداره ی  تیم امنیتی ملی و کاخ سفید تهدیدی برای جمهوری و سنت تقدم  اقدام غیر نظامی بر نظامی بود. وقتی پای جنگ آمریکا به میان می آید، سه افسر عالی رتبه – مکستر، متیس و ژنرال جان کلی- تنها بر نظرات خود تکیه می کنند.

آنچه برای رئیس جمهور ترامپ ارزش بیشتری دارد، وفاداری است. نه به ملت، بلکه به خود ترامپ. یعنی اینکه، هیچ کسی مستقیما با رییس جمهور مخالفت نمی کند. وجه اشتراک تیلرسون و مک مستر در این بود که هر دوی آنها تلاش کردند خواسته های افراطی ترامپ را مهار کنند. آنچه این رییس جمهور می خواهد تفکر انتقادی یا بحث های آگاهانه نیست. وفاداری کامل به خود اوست.

ویژگی های مشخص کاخ سفید فعلی، چاپلوسی و پارتی بازی است. جان بولتون هرگز نمی خواهد رفتارهای جنگجویانه ترامپ را تعدیل کند و پومپئو یک چاپلوس است. ترامپ و پومپئو از نظر شخصی و در فضای کاری به یکدیگر بسیار نزدیک هستند. هم فکر بودن مسیر پیشرفت در این دولت است.

همان طور که آمریکا وارد دومین بهار ریاست جمهوری ترامپ می شود به سمت جنگ های بیشتری نیز حرکت می کند. ترامپ بالاخره نوکرانی را که می خواهد دارد، جانسپار و دارای روحیه جنگ طلبی.

منبع : لوبلاگ / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33

کلید واژه ها: پومپئو بولتون جنگ طلبان آمریکا احتمال حمله ترامپ به ایران


نظر شما :