خبرنگار دیپلماسی ایرانی گزارش می دهد

سفر ظریف به اوروگوئه، سوئیس امریکای جنوبی

۲۳ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۹:۳۰ کد : ۱۹۷۵۹۷۸ اخبار اصلی آمریکا
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
اوروگوئه تقریبا اکثر مایحتاج خود را از خارج وارد می کند که برزیل در راس کشورهای واردکننده از آن است. از صنعت بانکداری خیلی پیشرفته ای برخوردار است و به همین سبب آن را سوئیس امریکای جنوبی خطاب می کنند.
سفر ظریف به اوروگوئه، سوئیس امریکای جنوبی

دیپلماسی ایرانی: سفر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان به مونته ویدئو، پایتخت اوروگوئه از آن بابت اهمیت دارد که می تواند سطح مناسبات دو کشور را از سطح فعلی خود که چندان گسترده و توسعه یافته نیست، گسترش دهد. طرف اوروگوئه ای در نشست تجاری ایران و اوروگوئه که با حضور فعالان اقتصادی دو کشور، عمدتا ایرانی برگزار شد، ابراز علاقه کرد که سطح روابط دو کشور به طور جدی گسترش یابد. وی گفت که با تمام وجود حاضریم روابطمان را با ایران گسترش دهیم و به بسیار فراتر از وضع فعلی برسیم.

اوروگوئه کشور کوچکی است که در 25 اوت 1825 از برزیل استقلال گرفت. زبان رسمی آن اسپانیولی است و درآمد سرانه آن 16 هزار و 92 دلار است. تولید ناخالص داخلی آن 78 میلیارد دلار است که 7 درصد به بخش کشاورزی، 25 درصد به صنعت و 68 درصد به خدمات اختصاص دارد. میزان کل صادرات این کشور در سال 2017 کمی بیش از 9 میلیارد و میزان وارداتش در حدود 7.3 میلیارد دلار است. نرخ تورم در آن 6.1 درصد و بهره بانکی آن 9 درصد است. ذخایر ارزی و طلای آن 14.28 میلیارد دلار و بدهی خارجی آن 28.27 میلیارد دلار است. سرمایه گذاری مستقیم خارجی در آن نیز 24.35 میلیارد دلار است.

اوروگوئه تقریبا اکثر مایحتاج خود را از خارج وارد می کند که برزیل در راس کشورهای واردکننده از آن است. از صنعت بانکداری خیلی پیشرفته ای برخوردار است و به همین سبب آن را سوئیس امریکای جنوبی خطاب می کنند. واردات عمده کالاها زمینه مناسبی را برای تجار ایرانی برای کار با این کشور فراهم می کند.

میزان داد و ستد ایران و اوروگوئه بسیار پایین است. صادرات ایران به اوروگوئه در سال 2017 در حدود 6.3 میلیون دلار و ورادات ایران از این کشور حدود 12 میلیون دلار بوده است.

نظر فعالان اقتصادی ایرانی نسبت به اوروگوئه

بسیاری از فعالان اقتصادی در گفت وگو با خبرنگار دیپلماسی ایرانی می گفتند که تا کنون هیچ شناختی از این کشور نداشته اند برای همین تا کنون به فکر کار و سرمایه گذاری با این کشور نبوده اند. اما اکنون شناخت تازه ای از آن پیدا کرده اند و تلاش می کنند که این شناخت را گسترش دهند.

برخی از فعالان اقتصادی نسبت به سخت گیری های طرف اوروگوئه ای در مراوده با ایرانی ها از جمله در دادن روادید گلایه می کردند.

برخی دیگر نیز می گفتند که اوروگوئه کشور دور افتاده ای است و نمی توانند به فکر تعامل با آن باشند در حالی که می توانند بیشتر روی کشورهای همسایه با ایران کار کنند ترجیح می دهند که حوزه کاری و اقتصادی خود را در آن مناطق دنبال کنند.

موانع بانکی تقریبا موضوع مشترکی بود که اکثر تجار نسبت به آن گلایه داشتند و از این که طرف اوروگوئه ای حاضر به همکاری در این زمینه نیست شکایت داشتند.  

وزارت امور خارجه می گوید که از تمامی این گلایگی ها مطلع است و سعی در رفع آن دارد اگر چه ممکن است کمی زمان بر باشد همه تلاش خود را به کار می گیرد.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: اوروگوئه محمد جواد ظریف


نظر شما :