هیلی: هدف حمله به سوریه جلوگیری از نفوذ ایران بود

۲۷ فروردین ۱۳۹۷ | ۲۰:۲۲ کد : ۱۹۷۶۰۷۹ سرخط اخبار

نماینده آمریکا در سازمان ملل با تکرار ادعاهای بی اساس و واهی واشنگتن علیه کشورمان گفت که یکی از اهداف حمله به سوریه، جلوگیری از گسترش نفوذ ایران در منطقه بوده است.

به گزارش ایسنا، نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل در گفت وگو با شبکه سی بی اس نیوز، بار دیگر به تکرار ادعاهای نخ نما و واهی واشنگتن علیه کشورمان پرداخت و مدعی شد که هدف حمله آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه مقابله با استفاده از تسلیحات شیمیایی در این کشور، مبارزه با داعش و توقف نفوذ ایران بوده است.

هیلی در ادامه ادعاهای خود گفت: ما می خواستیم اطمینان یابیم که نفوذ ایران منطقه را در بر نخواهد گرفت. آن ها همچنان در سراسر منطقه مشکل ایجاد می کنند و ما می خواهیم تضمین کنیم که یک توقف وجود خواهد داشت. رئیس جمهور از متحدان خواسته است تا اقدامات بیشتری در خصوص سوریه انجام دهند و همه اینها در راستای بازگردان ارتش ما به خانه است.

وی همچنین با تکیه بر سناریوی ادعایی غرب مبنی بر حمله شیمیایی دولت سوریه در شهر دوما در غوطه شرقی گفت: هدف ما از این حمله ارسال یک پیام قوی به اسد و دوستانش مبنی بر این بود که ما نمی خواهیم شاهد ادامه استفاده از سلاح شیمیایی علیه سوری ها باشیم.

****

هفته گذشته غرب و آمریکا با مطرح کردن یک سناریوی ادعایی درباره حمله شیمیایی به شهر دوما در غوطه شرقی ادعا کردند که بشار اسد، رئیس جمهور سوریه مسئول استفاده از تسلیحات شیمیایی در این حمله است و ایران و روسیه نیز به دلیل حمایت از اسد مقصر هستند.

در پی این ادعاها، آمریکا، انگلیس و فرانسه روز شنبه با ادعای از بین بردن تسلیحات شیمیایی در سوریه دست به حمله علیه این کشور زدند که گفته می شود در آن هیچ شهروند یا نظامی سوری آسیب ندیده است.

مقامات کشورمان حمله به سوریه را به شدت محکوم کردند. در همین راستا وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به حملات موشکی آمریکا و متحدانش به خاک سوریه آن را به شدت محکوم کرد و نسبت به آثار و تبعات منطقه ای و فرامنطقه ای آن هشدار داد.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که این تجاوز نقض آشکار قوانین و موازین بین المللی و نادیده گرفتن حق حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه است.

در ادامه این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران بر اساس موازین شرعی، قانونی و اخلاقی مخالف کاربرد سلاح های شیمیایی است و در عین حال بهانه تراشی برای تجاوز به کشوری مستقل را به شدت غیر قابل قبول و محکوم می داند.

بی شک آمریکا و متحدانش، که بدون وجود هیچگونه سند و مدرک اثبات شده ای و قبل از اعلام نظر نهایی سازمان منع و گسترش سلاح های شیمیایی علیه سوریه اقدام نظامی کرده اند و خود را در جایگاه قاضی و پلیس جهانی فرض کرده اند، مسئول تبعات و عواقب منطقه ای و فرامنطقه ای این ماجراجویی هستند و باید پاسخگوی پیامدهای آن باشند. شرایط زمانی اتهام زنی و اقدام نظامی آمریکا در هر دو مقطع تجاوز به سوریه بخوبی نشان می دهد که هر دو اقدام پس از شکست تروریست ها در حلب و اینک در غوطه شرقی صورت پذیرفته و این تجاوز آشکارا اقدامی برای جبران ناکامی و شکست تروریست ها و حمایت از آنها است که بی تردید ملت مقاوم ۷ سوریه، همچون ۷ سال گذشته، توطئه هایی که با هدف تغییر معادلات میدانی به نفع تروریست ها صورت می گیرد، ناکام می گذارند.

وزارت امورخارجه همچنین در بیانیه خود آورده است: تجاوز نظامی اخیر آمریکا به سوریه در شرایطی است که این کشور چند روز قبل مانع حتی محکومیت رژیم صهیونیستی که طی هفته های اخیر هزاران تن از مردم مظلوم غزه را به خاک و خون کشید، شد تا بار دیگر سیاست جانبدارانه و استانداردهای دوگانه خود را بیش از پیش برای جامعه جهانی آشکار سازد.

سازمان ها و نهادهای بین المللی و کشورهای مستقل جهان باید این اقدام خودسرانه و یکجانبه علیه تمامیت ارضی و حاکمیت ملی یک کشور مستقل عضو سازمان ملل متحد را که در تعارض آشکار با موازین حقوقی و بین المللی بویژه منشور این سازمان قرار دارد و بدون تردید منجر به تضعیف هرچه بیشتر بنیان های صلح و امنیت جهان و موجب بی ثباتی و ناآرامی های هر چه بیشتر در منطقه و نیز تقویت افراط گرایی و تروریسم خواهد شد، قویا محکوم کرده و به رسالت تاریخی خود در قبال اینگونه رفتارهای هرج و مرج گرایانه بین المللی، عمل نمایند.


نظر شما :