بررسی ضرب الاجل ایران درخصوص برجام ضروری است

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۷:۳۸ کد : ۱۹۷۶۶۴۵ سرخط اخبار

به گزارش ایرنا ، 'میکائیل روت' تاکید کرد که ضروری است کشورهای اروپایی مهلت تعیین شده 45 تا 60 روزه از سوی ایران را مورد بررسی قرار دهند. 
به گزارش دویچه وله انگلیسی، روت عصر دوشنبه در بروکسل گفت: ضروری خواهد بود در این خصوص بحث کنیم که چگونه می توانیم در مهلت تعیین شده از سوی ایران در این زمینه به پیشرفت برسیم. 
این درحالی است که وزیران امور خارجه سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس قرار است روز سه شنبه در بروکسل با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کنند و پس از آن نیز این مقام های اروپایی با محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت وگو خواهند کرد. 
این منبع خبری آلمانی خاطرنشان کرد: منابع خبری در ایران به نقل از سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران گزارش داده اند که اروپایی ها بین 45 تا 60روز فرصت دارند تا تضمین های لازم درخصوص تامین منافع ایران در برجام پس از خروج آمریکا را ارائه دهند. 
در این حال، روت معاون وزیر امور خارجه آلمان تاکید کرد: اگر ایران همچنان به اجرای توافق هسته ای ادامه دهد، اروپا آماده است تا مسئولیت اقتصادی بیشتری در ایران بر عهده گیرد. 
وی درعین حال خاطرنشان کرد: تحریم های آمریکا ممکن است بر شرکت های اروپایی تاثیر بگذارد که این امر نشان دهنده دشواری حل و فصل شرایط موجود است. روز دوشنبه همچنین 'هایکو ماس' وزیر امور خارجه آلمان در تماس تلفنی با ظریف درباره برجام و برنامه های آلمان و اتحادیه اروپا برای حفظ آن گفت وگو و تبادل نظر کرد. 
سفر دوره ای وزیر امور خارجه ایران از شنبه شب آغاز شد و ظریف در نخستین مرحله در پکن با همتای چینی خود گفت وگو کرد. وی همچنین روز دوشنبه به منظور بررسی امکان تداوم برجام درصورت تضمین منافع ملت ایران ، در مسکو با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه دیدار و گفت وگو کرد. دیدار روز سه شنبه ظریف با وزیران امور خارجه سه کشور اروپایی و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل در حالی برگزار می شود که اروپایی ها نیز در پی ناکامی در راضی کردن ترامپ برای ماندن در توافق هسته ای ، اکنون تلاش های خود را برای حفظ برجام بدون آمریکا تشدید کرده اند. 
وزیر دارایی فرانسه پیشنهادهایی برای محافظت از شرکت های اروپایی در برابر تحریم هایی آمریکا مطرح کرده و وزیر دارایی آلمان نیز در حال مذاکره و رایزنی با وزیر خزانه داری آمریکا به منظور کسب معافیت برای شرکت های آلمانی در برابر تحریم های احتمالی آمریکا و تضمین ادامه همکاری شرکت های آلمانی با ایران است. 
درهمین حال ، 'ریچارد گرنل' سفیر آمریکا در آلمان که پیش تر با درخواست از شرکت های آلمانی برای توقف کار با ایران حاشیه ساز شده بود، اکنون از اروپا خواسته است برای بازگرداندن تهران به میز مذاکره به آمریکا کمک کند.


نظر شما :