ایران چگونه بهره برداری می کند؟

فرصت استثنائی اختلاف میان اروپا و امریکا بر سر برجام

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۷۶۷۵۰ اخبار اصلی پرونده هسته ای
ایران از این اختلاف استثنائی و نادر امریکا و اروپا چگونه استفاده خواهد کرد؟! آیا موفق خواهد شد که تحریم های مورد انتظار عمو سام را ناکام بگذارد؟!
فرصت استثنائی اختلاف میان اروپا و امریکا بر سر برجام

نویسنده: مسعود الحناوی

دیپلماسی ایرانی: در یک لحظه تاریخی نادر و بی سابقه، کشورهای محوری اتحادیه اروپا رو در روی متحد سنتی شان، امریکا قیام کرده اند، آنها همگی از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا بابت خروج از توافق هسته با ایران که سلف او، باراک اوباما در سال 2015 امضا کرد، انتقاد کرده اند.

این قیام اروپا علیه امریکا موفقیتی برای توافقات بین المللی منعقد شده محسوب نمی شود، آنها از روی مبانی حق و انصاف یا متزلزل شدن امنیت و ثبات در خاورمیانه یا عاشق چشم و ابروی تهران نیستند که دست به چنین قیامی زده اند، از روی خشم و طعنه به ترامپ هم سر به شورش نگذاشته اند، بلکه تنها به یک دلیل زبان انتقاد گشوده اند، تنها دلیل، منافع حیاتی اقتصادی این کشورها با ایران و پشتیبانی از سرمایه گذاری کلانشان در تهران است. به گونه ای که آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان گفت که ما نیاز داریم بر سر راه هایی که بتوان توافق هسته ای را بدون حضور واشنگتن نجات داد، بحث و تبادل نظر کنیم.

برونو لو میر، وزیر دارایی فرانسه نیز گفت که اتحادیه اروپا به کمیسیون مذاکره کننده اروپایی پیشنهاد خواهد داد تا تدابیری اتخاذ کند تا قبل از آن که تحریم های امریکا به مرحله اجرا در آیند خنثی شوند، او با این سوال تصمیم امریکا را محکوم کرد که آیا قرار است ایالات متحده ژاندارم اقتصادی کره زمین باشد؟!

در همین رابطه ترزا می، نخست وزیر بریتانیا نیز تلفنی با ترامپ گفت وگو و تاکید کرد که ضرورت دارد میزان و کیفیت چگونگی تاثیرگذاری تحریم های امریکا بر شرکت های خارجی فعال در ایران مورد بررسی قرار بگیرد. وی تصریح کرد که بریتانیا و شرکای اروپایی اش «کاملا به توافق هسته ای با ایران پایبند هستند» و تضمین می کنند که این توافق اجرا شود چرا که از نگاه آنها این توافق بهترین راه برای جلوگیری ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای است!

به این ترتیب می بینیم که این زبان قدرت و منافع است که بر ذهنیت کشورها در متجلی ترین شکل خود حکمرانی می کند، به گونه ای که به روشنی می بینیم متحدی متحد دیگر را به آسانی می فروشد هر چقدر که قدرتش بالا و نفوذش شدید باشد و با گذشت دهه ها، همکاری و صداقت میان آنها نزدیک و نزدیک تر شده باشد. می بینیم که زبان اصول و مبادی که سال ها از آن گذشته است و همچنان بعضی از ما بر آن اصرار داریم، در روابط بین المللی جایگاهی ندارد! اما ایران از این اختلاف استثنائی و نادر امریکا و اروپا چگونه استفاده خواهد کرد؟! آیا موفق خواهد شد که تحریم های مورد انتظار عمو سام را ناکام بگذارد؟!

ما اعراب باید به دقت اوضاع را زیر نظر داشته باشیم و منتظر بمانیم چه پیش خواهد آمد، به ویژه که حالا خارج از دایره عملی و تاثیرگذار جامعه بین المللی هستیم، شاید حتی از این فراتر مورد هدف هستیم و و منتظریم ببینیم که نوبت ما کی می رسد و کشورهای ما چه وقت قرار است مورد هدف قرار بگیرد؟! قرار است با ما چه کنند؟!

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: برجام اتحادیه اروپا ایالات متحده امریکا


نظر شما :