سیاست خارجی ترامپ «بی ثبات کننده» است

۲۳ خرداد ۱۳۹۷ | ۲۲:۵۶ کد : ۱۹۷۷۲۲۵ سرخط اخبار

به گزارش ایرناازخبرگزاری فرانسه، لودریان روز چهارشنبه نشست ترامپ و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی را«تاریخی» و «گامی به جلو» خواند اما از ژست های دیپلماتیک رئیس جمهور آمریکا انتقاد کرد.
وی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی نیوز(CNews) فرانسه گفت: فقط در عرض چند روز، شاهد حمله ترامپ به «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا بودیم که متحدی تاریخی است و شما می بینید که ترامپ بعد از اجلاس گروه 7، ناگهان از متحدانش فاصله می گیرد و روز بعد عملا « دیکتاتوری» را در آغوش می گیرد که در یک حکومت دیکتاتوری کمونیستی متولد شده و (ترامپ) تا همین چند روز پیش می گفت کاملا مخالف او است.
لودریان افزود: ترامپ مصمم است به تدریج ابزار چندجانبه گرایی را که بعد از آخرین جنگ (جنگ جهانی دوم) ایجاد شد، برچیند. این یک دوره تردید و خطر است. آمریکا خود را در قلعه قدرت خود محبوس کرده است. 
تصمیم ترامپ درباره اعمال تعرفه واردات فلزات به موضوع مورد اختلاف بین او و برخی از مقامات اجلاس گروه 7 متشکل ازکشورهای آلمان،فرانسه، ایتالیا، ژاپن، انگلیس، آمریکا و کانادا منجر شد.این اجلاس روز جمعه و شنبه در ایالت کِبِک کانادا برگزار شد وترامپ در این نشست، ترودو را «غیرصادق و ضعیف» توصیف کرد. 
لودریان نیز مانند بسیاری دیگر از مقامات، درباره چگونگی تحقق وعده رهبر کره شمالی برای کمک به خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره ابراز تردید کرد و گفت: در گذشته هم پدر کیم جونگ اون وعده هایی را درباره خلع سلاح داده بود که نتیجه ای نداشت. 
لودریان ابراز امیدواری کرد که خلع سلاح هسته ای که در نشست سنگاپور مطرح شد واقعا غیرقابل بازگشت و قابل راستی آزمایی باشد. 
به گزارش ایرنا، ترامپ پیشتر در توئیتی ضمن انتقاد از اقدام تلافی جویانه کانادا برای وضع تعرفه علیه کالاهای آمریکایی نوشت: تعرفه واشنگتن بر فولاد و آلومینیوم وارداتی از این کشور، پاسخ به تعرفه 270 درصدی دولت ترودو بر لبنیات آمریکایی است.
وی در واکنش به اظهارات ترودو که گفته بود کانادا زیر بار تعرفه های توهین آمیز آمریکا نمی رود، این موضع گیری وی را ضعیف و فریبکارانه توصیف کرد.
پارلمان کانادا حملات ترامپ علیه ترودو محکوم کرد.

کلید واژه ها: کانادا ترودو


نظر شما :