پکن صحنه گردان معادلات شبه جزیره

۳۰ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۹:۵۰ کد : ۱۹۷۷۳۴۴ سرخط اخبار

امسال رهبر کره شمالی با دیدارهای خود که امروز سه شنبه به سومین مورد رسیده است یک بار دیگر چین را در محور توجهات مساله شبه جزیره کره قرار داد و مشخصا دیدارهای وی با 'شی جین پینگ' رییس جمهوری خلق چین ثابت کرد که پکن هنوز بزرگترین مهره پشت پرده و روی صحنه این تعاملات و بحران شبه جزیره کره است.

به گزارش ایرنا 'کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی با سفرهای پی در پی خود به پکن نشان داده است روابط ویژه و خاصی میان این کشور و چین وجود دارد و پکن به هر شکل، نقشی تعیین کننده در مسایل این کشور بازی می کند.
چین از دیرباز متحد سنتی این کشور بوده و در کنار سربازان کره شمالی جنگیده است و با بی اعتنایی به غرب سال ها اتحاد تجاری با 'پیونگ یانگ' را حفظ کرده و بزرگترین تامین کننده سوخت 'پیونگ یانگ' بوده است.
نقشه های چین برای توسعه اقتصادی در کره شمالی اجرا می شود و بنادر دو کشور ارتباطات نزدیک تجاری دارند و مقام های ارشد دو کشور بارها دیدارهای متقابل انجام داده اند.
از سال 2003 میلادی چین نقش تازه ای برای خود در منطقه شبه جزیره کره تعریف کرد با شروع مذاکرات شش جانبه؛ پکن یک بار دیگر در محوریت هر تلاشی برای بحران هسته ای کره شمالی قرار گرفت.
این گفت و گوها بنا بر دستوری که چین صادر می کرد ادامه یافت اما آمریکا همواره پکن را یک چالش معرفی می کرد که دست بالا دارد و اجازه نمی دهد مسائل به درستی رتق و فتق شود ولی چین تاکید می کند به دنبال حل مسالمت آمیز مساله است و به آمریکا اجازه ماجراجویی نمی دهد.
با موافقت چین بود که کره شمالی در سال جاری میلادی علنا اعلام کرد مذاکرات به بن بست رسیده سال 2008 میلادی در پکن دیگر وجود خارجی ندارد و مرده است در واقع هر دو کشور پیشتر برای مرگ این مذاکرات نقشه کشیده بودند و امکان نداشت بدون موافقت چین این کار صورت گیرد و البته چون آمریکا دیگر در این گفت و گوها در کنار ژاپن شرکت نمی کرد طبیعی بود که کره شمالی و چین، منسوخ بودن این مذاکرات را اعلام کنند.
اگر قرار است توافقی و یا تعاملی با آمریکا صورت گیرد این چین است که تعیین کننده است دومین اقتصاد قدرتمند دنیا نقشی تعیین کننده در هر معامله ای در ارتباط با کره شمالی دارد و حالا کیم پس از موفقیت در دیدار با رییس جمهوری آمریکا به چین آمده است تا درباره مراحل مربوط به خلع سلاح هسته ای و امتیازات اقتصادی و امنیتی با مقام های این کشور گفت وگو کند.
جالب اینکه در ماه جاری میلادی در سنگاپور وقتی دونالد ترامپ و کیم دیدار کردند مشخصا توافقاتی صورت گرفت که همگی قبلا از سوی چین برای دو کشور تعیین و تاکید شده بود.
چین خواستار آن بود که هر اقدامی میان طرفین همزمان باشد و وقتی کره شمالی آزمایش ها را متوقف کرد پکن تایید نمود که وقت توقف رزمایش های سالانه آمریکا و کره جنوبی هم فرا رسیده است.
به دنبال تخریب سایت اتمی 'پونگ گیه ری' کره شمالی بود که چین بتدریج خواستار کاهش فشارهای نظامی علیه کره شمالی شد و حالا پس از اینکه کره شمالی برای خلع سلاح هسته ای ابراز تمایل کرده چین خواستار برداشتن تحریم ها شده است.
'کیم جونگ اون' با رهبران چین دیدار می کند تا نقشه راهی که برای رسیدن به هدف تعیین شده است مو به مو اجرا شود و چین هم با این فرصت در حال به رخ کشیدن اقتدار خود برای آمریکاست که بداند نه در جنگ تجاری و نه در بحران کره شمالی و یا دریای جنوبی هرگز راهی آسان برای چالش با چین نخواهد داشت و باید قبول کند که اژدهای زرد برخاسته است.
'شی این هونگ' رییس مرکز مطالعات آمریکا در دانشگاه خلق پکن می گوید که امروز ترامپ قدرت و نقش چین را نظاره می کند.
وی می افزاید که تاریخ نشان داده است بحران شبه جزیره کره و مساله خلع سلاح وقتی حل می شود که چین بخواهد.
این گفته ها با اظهارات مقام های چین و بیانیه های وزارت خارجه چین تناقضاتی آشکار دارد که اعلام کرده اند اصلی ترین بازیگران این مساله آمریکا و کره شمالی هستند. 
کارشناس چینی گفت که موضوع هسته ای شبه جزیره کره جدید نیست و بازیگری چین در این مساله از دیرباز مطرح بوده است و چین وظایفش را بدرستی ایفا می کند.
وی افزود که هیچکس نمی تواند به شکلی غیرمنطقی از چین بخواهد ارتباطات اقتصادی اش را با کره شمالی قطع کند.
'وانگ جونشان' محقق مسایل شبه جزیره کره از آکادمی علوم اجتماعی چین بر این باور است که چین نقشی اساسی در حل مسایل منطقه آسیای شمال شرقی دارد.
وی گفت که البته این به معنای شکلگیری مساله به دلیل چین نیست بلکه اصلی ترین علت وقوع بحران خود آمریکاست و ترامپ نمی تواند آن را تقصیر چین و دیگران بیندازد.
وی گفت که آمریکا حتی چین را هم در مساله شبه جزیره کره قربانی قرار داد و منابع و مصارف امنیتی زیادی برای حل بحران از سوی چین شده است.
چین و آمریکا بار دیگر به دلیل بحران شبه جزیره کره وارد دوره ای از قدرت نمایی شده اند و می کوشند تا کره شمالی را در جبهه خود نگهدارند اما سفرهای پی درپی رهبر کره شمالی به چین نشان می دهد که دوستان سنتی با وزش بادهای موسمی ارتباطات دیرینه را قطع نمی کنند و در زمین بیگانگان علیه هم گام برنمی دارند.

کلید واژه ها: شبه جزیره کره


نظر شما :