نگاهی به بازار ارز سوریه و افزایش ارزش لیره

۰۹ تیر ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۲ کد : ۱۹۷۷۵۰۱ سرخط اخبار

به گزارش ایرنا، ارزش لیره سوریه در برابر ارزهای خارجی و به ویژه دلار آمریکا در ماه های اخیر در پی پیروزی های ارتش این کشور در برابر تروریست افزایش یافته است. 
هم اینک ارزش پول سوریه در مقابل دلار آمریکا به 450 لیره برای فروش و 455 لیره برای خرید افزایش یافت. 
برخی صرافان سوری نیز اعلام کردند که هر دلار در دمشق 415 لیره به فروش می رسد و 425 لیره از طرف صرافی ها خریداری می شود. 
آغاز بحران سوریه در 24 اسفند 1389، شرایط اقتصادی این کشور را در کنار شرایط امنیتی و سیاسی آن به هم ریخت؛ قبل از آغاز بحران سوریه هر دلار آمریکا حدود 50 لیره خرید و فروش می شد، ولی در سال 2016 در اوج سقوط ارزش لیره سوریه، ارزش پول این کشور به 600 لیره در مقابل هر دلار آمریکا رسید، اما هم اینک پول ملی این کشور در حال رشد است. 
بهبود ارزش لیره سوریه همزمان با تسلط ارتش سوریه بر شهرک های غوطه شرقی دمشق و خروج تروریست ها به شمال سوریه از حدود 2 ماه قبل روند شتابانی به خود گرفته است. 
شهروندان سوری امیدوارند افزایش ارزش لیره این کشور به کاهش بهای کالاهای اساسی و غذایی نیز منجر شود. 
با شروع بحران جنگ در سوریه برخی صرافی های مجاز به علت تعهد برای خرید و فروش ارز به قیمت رسمی بسته شده بودند که هم اینک تمامی صرافان در این کشور فعالیت دارند. 
هر چند جنگ بزرگی علیه سوریه به راه افتاد اما نخستین نشانه های پیروزی را می توان در عرصه اقتصاد در این کشور پس از هفت سال مشاهده کرد. 
سوریه دست به مجموعه اقداماتی برای جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی خود زده که این امر سبب افزایش ارزش لیره در برابر دیگر ارزهای خارجی شده است. 
ابوحسن یکی از صرافان دمشق در گفت و گو با ایرنا درباره رشد ارزش لیره سوریه در برابر ارزهای خارجی گفت: مهمترین عاملی که در رشد ارزش لیره در برابر ارزهای خارجی داشته پیروزی های چشمگیر ارتش سوریه در برابر تروریست ها بوده است. 
ابوحسن اظهار داشت: نشانه های بهبود لیره در برابر دیگر ارزهای خارجی از حدود دو ماه قبل آغاز شد و این روند هر روز ادامه دارد به طوری که از یک ماه قبل ارزش لیره سوریه در برابر دلار حدود 30 لیره رشد داشته است. 
وی گفت: هم اینک در بازار آزاد قیمت هر دلار به 450 لیره و قیمت هر یورو 510 لیره رسیده و پیش بینی های آینده بازار نشان از رشد لیره سوریه در برابر دیگر ارزهای خارجی دارد. 
محمد علی یک شهروند سوری در گفت و گو با ایرنا گفت که رشد لیره سوریه تاثیر مثبتی بر زندگی مردم گذاشته است به گونه ای که آنها نتایج این سقوط نرخ دلار در برابر لیره را در تفاوت آشکار برخی قیمت های کالاهای اساسی احساس می کنند. 
وی اظهار داشت: افزایش پول ملی سبب شده که از دو ماه قبل هیچ گونه افزایش قیمت نداشته و در برخی مواقع قیمت ها کاهش داشته است. 
محمد علی تصریح کرد: آرامش کنونی بازار سبب شده مردم بیشتر برای خرید اقدام کنند زیرا در برخی اجناس قیمت ها تا حدود پنج الی 10 درصد کاهش داشته است. 
ثنا احمد یک بانوی دیگر سوریه نیز گفت: بسیاری از فروشگاه ها بویژه پوشاک فروشی ها در بازار دمشق قیمت ها را تغییر ندادند زیرا به گفته بازاریان کالاهای خود را قبلا با دلار بالا خریداری کردند. 
این شهروند سوری تصریح کرد: برخی اجناس به ویژه پوشاک داخلی کاهش داشته اما باید در روزهای آینده با روندی که در کاهش نرخ ارزهای خارجی در برابر لیره به وجود آمده باید صبر کرد فروشندگان به ویژه پوشاک خارجی چه تدبیری را برای کاهش اجناس خود در نظر می گیرند. 
محمد سامر الخلیل وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه ماه گذشته در حاشیه سفر وزیر راه و شهرسازی به دمشق در گفت و گو با ایرنا گفت: اقتصاد این کشور به ویژه در سال های نخست جنگ یعنی سال 2011 و 2012 آسیب دید و این اقتصاد بیشترین آسیب را در سال 2013 شاهد بود. 
الخلیل ادامه داد: هدف از این جنگ کشتار ملت و تخریب برنامه ریزی شده زیربناهای اقتصادی و هرچیزی بود که با زندگی انسان ها مربوط است. 
وی افزود: این بحران به ارزش لیره سوریه آسیب وارد کرد، باغ ها و زمین های کشاورزی را آتش زدند، شاخص های توسعه اقتصادی کاهش و نرخ رشد اقتصادی منفی شد. 
وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه افزود: با تمام تلاشی که دشمنان کردند، بخش اقتصادی سوریه با مهارت و انعطاف پذیری خود مقاومت کرد. 
الخلیل با بیان اینکه اراده، زندگی و تولید از ویژگی های ملت سوریه است، افزود: به رغم همه تحریم های یکجانبه اقتصادی که سوریه با آن روبه رو شد، تولید در سوریه ادامه یافت. 
وی گفت: شرایط اقتصادی در سوریه با پیروزی های اخیر ارتش و نیروهای مسلح این کشور هر روز در حال رشد است که مهمترین آن افزایش لیره در برابر دیگر ارزهای خارجی است. 
وزیر اقتصاد سوریه دو هفته قبل نیز در حاشیه کنفرانس بین المللی اقتصادی سن پترز بورگ در روسیه در گفت وگوی مطبوعاتی با بیان اینکه برقراری امنیت در مناطق گسترده سوریه نقش مثبت در وضعیت اجتماعی و اقتصادی این کشور داشته، اظهار داشت: پیروزی های ارتش سوریه در سراسر کشور در افزایش ارزش لیره سوری در برابر ارزهای خارجی موثر بوده است. 
وی با اشاره به اینکه بهبود وضعیت امنیتی همواره سبب بهبود وضعیت اقتصادی کشورها می شود، افزود: با توجه به بهتر شدن شرایط امنیتی در سوریه، هم اینک شرکت های جدیدی در این کشور مشغول به کار شده و کارخانجات آسیب دیده نیز آماده از سرگیری فعالیت خود هستند. 
الخلیل توضیح داد: امنیت در سوریه سبب افزایش فرصت های شغلی و کاهش نرخ بیکاری شده و میزان تولید محصولات داخلی در کشور نیز در حال افزایش است؛ برقراری امنیت زمینه را برای دستیابی به محصولات سوریه با کیفیت خوب فراهم می کند و در نتیجه زمینه برای حضور کالاهای سوری در بازارهای سایر کشورها نیز فراهم می شود. 
وی تاکید کرد: سوریه یکی از کشورهای آسیب دیده از اعمال مجازات های یک جانبه است و اعمال تحریم ها علاوه بر تحمیل جنگ در بیش از هفت سال گذشته بر این کشور، سبب افزایش رنج و محرومیت اقتصادی و اجتماعی مردم سوریه شده است. 
بدیهی است به دنبال ریشه کن شدن تروریسم در بسیاری از شهرها و استان های سوریه فعالیت های اقتصادی در این کشور بار دیگر رونق گرفته است. 
بیشتر کارخانه ها و شرکت های سوری که در طول بحران جنگ آسیب دیده اند در حال بازسازی و رونق گرفتن هستند 

کلید واژه ها: ارزش لیره دلار آمریکا


( ۱۴ )

نظر شما :