هاآرتص: دولت آمریکا در قبال ایران دچار اختلاف داخلی است

۱۱ تیر ۱۳۹۷ | ۱۵:۲۹ کد : ۱۹۷۷۵۷۱ سرخط اخبار

روزنامه «هاآرتص» به نقل از منابع آمریکایی و اسرائیلی نوشت که اعضای کاخ سفید درمورد راهبرد خود درقبال ایران دچار شکاف و اختلاف هستند.

این نشریه اسرائیلی با اشاره به ماجراجویی های جان بولتون مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نوشت که وی به دنبال براندازی است اما جیمز متیس وزیر دفاع مشتاق است واشنگتن به توافق تازه ای با ایران برسد.
منابع آمریکایی و صهیونیستی که در هفته های اخیر با هاآرتص صحبت کرده اند، گفته اند که برخی اعضای کابینه و مشاوران ارشد ترامپ معتقد هستند که اکنون فرصت مناسبی برای براندازی است.
اما اعضای دولت ترامپ در مورد اهداف راهبردی کاخ سفید در قبال تهران دچار اختلاف هستند و برخی دیگر از مشاوران عقیده دارند که آمریکا باید به دنبال یک توافق جامع جدید با ایران باشد.
هاآرتص با اشاره به تحریم های آمریکا و دوره گردی مقام های واشنگتن به منظور اخلال در صادرات نفت ایران به کشورهای آسیایی و اروپایی نوشت: این فشارها تنها یک هدف دارد؛ بازگرداندن ایران به میز مذاکره برای رسیدن به یک توافق جدید.
به گفته مقام های ارشد دولت آمریکا، توافق موردنظر نه تنها برنامه هسته ای ایران بلکه باید حضور منطقه ای آن در خاورمیانه را نیز شامل شود. اما همه اطرفیان ترامپ فکر نمی کنند که این هدف درستی باشد. این منابع مطلع، مشخصا به بولتون اشاره کردند که در پشت صحنه برای پیشبرد گزینه براندازی تلاش می کند.
هاآرتص به نقل از منابع خود نوشت: بولتون آشوب های چند ماه اخیر در رابطه با وضعیت اقتصادی ایران را نشانه ای از ضعف نظام قلمداد می کند. او که در توهمی بی پایان به سر می برد، به ترامپ گفته که فشار بیشتر آمریکا می تواند به براندازی منجر شود.
بنابه اعلام منابع آگاه، متیس راهبرد دیگری را دنبال می کند. او به گزینه براندازی بدبین است و آن را منطقی نمی داند. وزیر دفاع آمریکا نگران است که چنین اقدامی به جنگ تمام عیار با ایران منجر شده و به اقتصاد دنیا ضربه بزند و متحدان آمریکا را در خطر قرار دهد.
به گفته این منابع، متیس از افزایش فشار به منظور بازگرداندن ایرانی ها به میز مذاکره در مورد یک توافق بهتر حمایت می کند، توافقی که حضور منطقه ای آنها را «عقب براند».
متیس یک ژنرال بازنشسته ارتش آمریکاست و درحالی که از سال 2010 تا 2013 رئیس «فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا» بود، در مورد ایران یک تندرو به حساب می آمد. یک مقام ارشد سابق آمریکایی به هاآرتص گفت که دولت باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا، متیس را یک «جنگ طلب علیه ایران» تصور می کرد. 
وی افزود: حالا افراد نزدیک به ترامپ، وی را متهم می کنند که به اندازه کافی درقبال ایران سرسخت نیست. 
مواضع مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا درحدفاصل میان متیس و بولتون قرار دارد. او هم در مورد ایران یکی از تندروها به شمار می آید. پمپئو هنگامی که عضو کنگره بود با توافق هسته ای با ایران مخالفت کرده بود. منابع آگاه می گویند: وی از زمانی که وزیر امور خارجه شده، به مواضع متیس مبنی اینکه آمریکا باید به دنبال یک توافق بهبودیافته با ایران باشد، نزدیک تر شده است. با این حال، وی از ناآرامی های هفته گذشته در ایران حمایت کرد.
یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به هاآرتص گفت که دولت این کشور «با متحدانش روی ایجاد ائتلافی جدید برای مقابله با تمام تهدیدهای ایران همکاری می کند. این ائتلاف همه فشارهای لازم بر ایران را وارد می کند تا رفتارش را تغییر دهد. در عوض، آمریکا آماده است به تحریم ها پایان داده، روابط را عادی کرده و ایران را دوباره در اقتصاد جهانی ادغام کند. اینها اقدامات گسترده ای است که به سود مردم ایران خواهد بود. این مساله زمانی اتفاق خواهد افتاد که آمریکا تغییر ملموس، عینی و پایداری در سیاست های ایران ببیند».
یکی دیگر از دلایل بلاتکلیفی در سیاست ترامپ درقبال ایران به علت نفوذ مشاوران غیردولتی است که رئیس جمهوری مرتبا در مورد سیاست ها با آنها صحبت می کند. این مشاوران رسما عضو دولت آمریکا نیستند.
هاآرتص، رودی جولیانی وکیل شخصی ترامپ را یکی از افرادی معرفی کرده است که در این دسته جای می گیرند. منافقین پیش تر به بولتون و جولیانی پول داده بودند تا در نشست های این گروهک سخنرانی کنند.
جولیانی روز شنبه در نشست منافقین در پاریس صحبت کرد. وی در ماه مارس نیز در یک نشست دیگر منافقین در آلبانی سخنرانی کرده و با تکرار زیاده روی های غیرعقلانی گفته بود که ترامپ متعهد به براندازی است. مقام های دولت بعدا گفتند که وی از طرف دولت آمریکا صحبت نکرده و کاخ سفید به دنبال براندازی نظام ایران نیست.اما برخی در واشنگتن هنوز قانع نشده اند.
یک دیپلمات ارشد اروپایی به هاآرتص گفت: «کسانی که در مساله ایران به متیس و پمپئو گوش می کنند اما نفوذ افرادی مانند جولیانی و شلدون ادلسون را نادیده می گیرند، به درستی نمی دانند که دولت ترامپ چگونه کار می کند.»
ادلسون میلیاردر آمریکایی و از حامیان رژیم صهیونیستی است. تارنمای شبکه «سی.ان.بی.سی» هفته گذشته گزارش داد: یک هفته پس از آنکه ترامپ 18 اردیبهشت از برجام خارج شد، ادلسون به ستاد پنج نامزد انتخابات میاندوره ای از حزب جمهوریخواه که با توافق هسته ای مخالف بودند، کمک مالی تشویقی ارائه کرد.

کلید واژه ها: متیس بولتون هاآرتص


نظر شما :