سفر خارجی، مخاطب داخلی

رئیس جمهور و تهدید بستن تنگه هرمز

۱۶ تیر ۱۳۹۷ | ۱۱:۱۰ کد : ۱۹۷۷۶۵۰ اخبار اصلی خاورمیانه
صادق ملکی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با برجام، سایه جنگ از کشور دور شد، خروج امریکا از برجام، نباید به بازگشت جنگ منجر شود.
رئیس جمهور و  تهدید بستن تنگه هرمز

نویسنده: صادق ملکی، کارشناس مسائل سیاسی و بین المللی

دیپلماسی ایرانی: مسیر پرفراز و نشیب سیاست، تنها تامین منافع، هدف ماندگار کشورهاست. شرایط امروز ایران، شرایط حمله صدام  به ایران نیست، اما نه مردم ایران، مردم دیروزند و نه امریکا، عراق است.
با برجام، سایه جنگ از کشور دور شد، خروج امریکا از برجام، نباید به بازگشت جنگ منجر شود. مدافعان مذاکره نه عامل و نه مرعرب تهدیدات امریکااند. بسیاری از آنان جنگ را زیسته و برای پیوستن به دوستانی که زیر خروارها خاک خفته اند نه آماده، بلکه لحظه شماری می کنند. درعرصه سیاست و روابط بین الملل و به هنگام بروز بحران ها، مدیریت عبور از بحران و رسم کشور داری،  تنها منحصر به  نگاه عاشورایی نیست. کربلا قطعه ای از جغرافیای سیال و حماسه ای است که در عین شکوه، یک تراژدی است، لذا در ناهمواری های سخت  سیاست، می توان به حدبییه و روش امامانی چون علی (ع)، حسن (ع) و رضا (ع) نیز اقتدا کرد.
اظهارات روحانی مبنی بر اینکه معنا ندارد نفت ایران صادر نشود و نفت منطقه صادر شود، یک تهدید است. تهدید در کسوت رئیس جمهور، اگر قابلیت عمل نداشته باشد نه تنها به  تحقیری ملی می انجامد، بلکه دشمنان ضعیف را نیز جری می کند. بخش مهمی از هوشمندی رهبران در غلبه عقلانیت آنان بر احساس تجلی می کند. اینکه در مقطعی حساس و سفری خارجی، مخاطبانی در  داخل هدف اظهارات رئیس جمهور باشد، نمی تواند توجیه کننده زیان هایی باشد که باخرسندی دشمنان نیز همراه شده است. بخش مهمی از منطق تداوم مذاکرات و ماندن در برجام، تاکید ایران بر صلح خواهی و پایان بخشیدن به ایران هراسی است. در عین حال و به عنوان ایران ضمن تلاش برای حفظ  مسیر تعامل، در بن بست های آخر که با درایت می شود به آن نرسید، برای هر راهبردی (که نمی بایست گفت) باید آماده بود. اما در نگاه کلی ما آمده ایم زندگی کنیم، نه اینکه بمیریم. هدف رهبران صحنه سیاست بکارگیری راهبرد عزت، حکمت و مصلحت برای زیستن است، و الا انتخاب راه مرگ و تخریب دشوار نیست.
اگر صحنه سیاست را احساسی و عوام زده کنیم راه را بر عقلانیت بسته ایم. کسی نمی خواهد جبهه را ترک کند. جبهه تنها، میدان جنگ گرم نیست. راه کارهای مبارزه بسیارند. نباید به پای خود شلیک کرد. بستن تنگه هرمز یک خودزنی است. نه مردم، نه اوضاع اقتصادی و نه صحنه سیاست تحمل و ظرفیت درگیریی به وسعت تبعات بستن تنگه هرمز را ندارند. رهبران سیاسی نباید از ادبیات سلحشوانه نظامی سود جویند. اظهارات حماسه ای اگرچه نوازشگر احساسند اما غالبا به آزار عقل می انجامند. بوش می گفت "یا با مائید یا علیه ما" و امروز ما می گوییم "یا نفت را از ما می خرید و یا اگر تضمین خرید نیست برای دیگران نیز نباید باشد." ما ظاهرا در استراتژی افزایش دشمن، استاد شده ایم. تهدید بستن تنگه هرمز که چندان قابلیت اجرا نداشته اما هزینه های بسیاری دارد، بر چه منطقی استوار است. عدم فروش نفت حاصل ناامن کردن مسیر ترانزیت آن نبوده بلکه بخاطر تحریم امریکا است. ما تحریم شده و نفت را از ما نمی خرند، پس چرا باید دیگرانی که چندان در عدم این خرید دخیل نیستند، شریک روابط خصمانه تهران-واشگتن باشند. 
دقت کنیم هنوز تحریم ها آغاز نشده، کشور مواجه با انبوه مشکلات و شرایط سخت و بحرانی شده است. بیندیشیم اگر به سوی جنگ برویم، چه خواهد شد. امروز تلخی پذیرش برخی از واقعیت هایی که از ظرفیت تغییر آن برخودار نیستیم می تواند رهنمون خروج از شکستی سنگین تر در آینده باشد. از خود تحقیری و خود شیفتگی رهایی یافته و گام هایمان را متوازن با قدرتمان برداریم. امید به دور دست ها را کم و پیوند بیشتری به نزدیک داشته باشیم. فصل جنگ های نامتقارن پایان یافته است. دوستان دریافت کننده کمک، در روزهای سخت، بقای خود را به بقای ما پیوند نخواهند داد.
دیروز سوریه و یمن کجا بودند و امروز کجا هستند. شرایط کلنگی  سوریه و سرزمین ویران یمن با ایران مواجهه شده با حمله مغولان تفاوت چندانی ندارد. اگر این پیروزیست، دیگر نباید نوشت و تحلیل کرد.
فرصت ندهیم آنانی که سال هاست خاورمیانه را در تور داعش گرفتارکرده و از همه گرفته اند باز در بازی دیگری، از ما بگیرند. تهدیدات ترامپ را فرصتی دیده ضمن مدیریت گریز از گسترش دامنه بحران، به اصلاح ساختارهایی بپردازیم که بخش مهمی از آنها با تهدیدات تحریم، نمایان شده است. تحریم آغاز نشده برخی به تقسیم غنایم پرداخته اند، وای به روزی که دلال های تحریم وارد میدان شوند. نباید به بهانه تحریم، با امنیتی کردن فضای اقتصادی و اجتماعی ایران از شفافیت که لازمه جامعه سالم است دور شد. 
فارغ از شرایط سخت امروز، در وضعیت عادی نیز هیچ کس به امریکا باور و به اروپا اعتماد ندارد. همه می دانیم که راه خروج از بحران امروز فقط و فقط با تکیه به مردمی است که نه شعار بلکه به عمل  واقعی نظام توجه دارند.
ترامپ تبلور تهدید و عمل است. اگر اعتقاد داریم ترامپ رفتنی و امریکا ماندنی است باید راهی یافت که در بازه زمانی رفتن ترامپ، ایران آسیب ندیده و ماندنی تر از همشیه بماند. سفر آخرت خود را، آخرت ایران نکنیم. کفتارها در کمین ایران نشسته اند. خوب است ظریف با خواجه نصیر آشنا شود.

کلید واژه ها: تنگه هرمز صادق ملکی حسن روحانی برجام


( ۱۴ )

نظر شما :

ugdvqh ۱۶ تیر ۱۳۹۷ | ۱۱:۲۳
نمونه بارز یک انسان به شدت مرعوب
مهدی ۱۶ تیر ۱۳۹۷ | ۱۷:۱۸
اقای ملکی هر بیسوادی میدونه که برجام سایه جنگو دور نکرده اینقدر این حرفهارو بخرد مردم ندین . تازه جنگ عزتش بیشتره تا اینکه مملکتو به اسم برجام مانند قاجار به تاراج بدیم . ما که هشت سال جنگیدیم هنوزم داریم میجنگیم میخوام بدونم جنگ افتخارش بیشتر بوده یا برجامی که نه اب خوردنمون درست شد نه احترام به پاسپورتمون بلکه بدتر هم شد همش دروغ دروغ دروغ . بس کنید بابا نکنه شما هم جزوه اونایی هستین که اقای اوباما اقامت بهشون داده
ابراهیم ۱۶ تیر ۱۳۹۷ | ۱۷:۵۶
به بهانه دروغین جنگ ذلت برجام را قبولاندید جالبه طرف مقابل کاغذ برجام را کوبونده صورتتون بازهم شما رگ غیرتتون نمی جنبه بازم می گید از برجام نباید خارج شیم چون ممکنه جنگ بشه خفت تا کی اگه قراره بمیریم چرا با دست خودمان بمیریم مردانه جنگیدن در میدان شرف دارد بر مرگ در محاصره وتسلیم تحریم از اون گذشته از دهه هشتاد همش جنگ میگید تا تو دل ملت و خالی کنید تا امثال کدخداتون راحت تر به اهدافش برسه ولی جنگی اتفاق نیفتاده در گرانبها را دادید آب نبات گرفتید بازم میگید ممکنه جنگ بشه با این غیرت دفعه دیگه اون ابنبات روهم بهتون نمیدن
جدید ۱۶ تیر ۱۳۹۷ | ۱۹:۲۲
طرفداران مذاکره با شیطان ما را به اینجا کشاندند.
ابراهیم قدیمی ۱۶ تیر ۱۳۹۷ | ۲۳:۳۰
اینکه اقای رئیس جمهور بیان کردند اینکه ما نفت نفروشیم ودیگران بفروشند معنی ندارد بمفهوم بستن تنکه هرمز نیست.بسیاری از افراد حتی روزنامه نگاران وخبرنگاران درراس انها برخی بنگاههای خبری خارجی از این جمله این برداشت را برای مردم بیان کردند که منظور اقای رئیس جمهور بستن تنگه هرمز است که این خلاف واقعیت است.این جمله در یک زمینه نظامیگری عنوان نشده است.این جمله در یک زمینه ارتباط بین المللی واقتصادی ودوستی فیمابین بیان گردید.منظور اقای رئیس جمهور خطاب به اروپائیان این است که ما وشما در یک ارتباط دوستانه ونه خصمانه هستیم .خریدن نفت از دیگران ونخریدن از ما چنین معنی را نمی رساند.اظهار دوستی شماوعمل شما یک مفهوم را ندارد.به این بیت فلکولور توجه کنید. پسر مجتهد و قر تو کمر یعنی چه ( معنی ندارد) زیر عمامه او فرق کج و زلف یه ور یعنی چه( معنی ندارد) از پسر مجتهد این کارها معنی ندارد..از دوستان ما در اروپا هم نخرین نفت از ما وخریداز دیگران معنی ندارد ونشانه دوستی نیست.اقای دکتر روحانی به زیبائی اظهارنظر کردند برداشت دیگران غلط واشوبگرانه است.اگر در خلیج فارس در گیری نظامی رخ دهد تنگه هرمز به تبع ان بسته میشود نه اینکه ایران ان را میبندد.همانگونه که کانال سوئز سالها پس از جنگ ششروزه بسته شد.خواست مصر نبود. شرایط جنگی وپس از جنگ این وضعیت را تحمیل کرد.
hani ۱۷ تیر ۱۳۹۷ | ۱۱:۰۸
کسانی که خود را برای جنگ آماده نشان می‌دهند، از صلح طولانی تری بهره مند خواهند شد.
قاسم ۱۸ تیر ۱۳۹۷ | ۱۰:۰۱
چند سوال از جناب ملکی 1- فصل جنگ های نامتقارن از کی و چرا پایان یافته است؟؟ 2- فرمودید دیروز سوریه و یمن کجا بودند و امروز کجا هستند اگر این پیروزیست، دیگر نباید نوشت و تحلیل کرد؟ خوب یعنی اگر الان داعش در سوریه حاکم بود پبروزی بود؟ اگر داعش در عراق حاکم بود پیروزی بود؟؟ دفاع ما در مقابل حمله صدام که تمام دنیا پشت سرش بودند شکست بود؟؟؟ 3- فرمودید تحریم آغاز نشده برخی به تقسیم غنایم پرداخته اند. پرسش این است به نظر شما کدام تفکر است که در چنین مواقعی فرصت را مغتنم شمرده و سهم خود را از بیت المال برداشته و فرار را بر قرار ترحیج می دهد؟ تفکر امثال شما که فقط آسایش خود و خانواده های خود را می خواهید ولو به قیمت تحقیر و ذلت یک ملت یا کسانی که به وعده های خداوند در قران اعتماد دارند. 4- شما برچه اساسی می گویید سفر آخرت ما ، آخرت ایران را رقم می زند؟؟ نمی ترسید در پیشگاه تاریخ شرمنده این حرف خود شوید؟
رضا ۱۸ تیر ۱۳۹۷ | ۱۴:۳۰
کسانیک فقط دنبال برجام بودن بیان ببین ذلتشون