ماموریت برجامی دستیار ظریف در بیروت

۲۵ تیر ۱۳۹۷ | ۱۶:۰۵ کد : ۱۹۷۷۸۴۰ سرخط اخبار

به گزارش ایرنا، جابری انصاری پس از سفر به سوریه و دیدار با مقام های این کشور، امروز میهمان لبنان است. 
دیدار با «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان در صدر برنامه های دستیار ارشد ظریف قرار دارد. 
یک دیپلمات ارشد سفارت ایران در بیروت به خبرنگار ایرنا گفت که جابری انصاری در این سفر قرار است پیام روحانی ایران را به همتای لبنانی اش تقدیم کند.
وی محتوای اصلی این پیام را درباره برجام و تحولات مرتبط با آن عنوان کرد. به گفته این دیپلمات ارشد سفارت ایران، در پیام روحانی به عون رویکرد و اقدامات ایران در خصوص برجام بویژه پس از بدعهدی آمریکا در خروج از این توافق، شرح داده شده است.
دیپلمات ایران افزود: سفر جابری انصاری به لبنان در چارچوب سفرهای اخیر شخصیت ها و دیپلمات های ایرانی به کشورهای مختلف درباره مساله برجام و تحولات مرتبط با آن صورت می گیرد.
جابری انصاری دیروز در سفر به سوریه با «بشار اسد» رئیس جمهوری و «ولید معلم» وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفت وگو کرد.
به تازگی «علی اکبر ولایتی» مشاور بین الملل رهبر معظم انقلاب به مسکو سفر کرد.
«عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امورخارجه نیز امروز در دهلی نو با مقام های هندی گفت و گو خواهد کرد.
توافق هسته ای ایران که سه سال پیش به امضا رسید، از نظر بسیاری از ناظران یکی از موفقیت های دیپلماتیک برای حل و فصل یک پرونده مورد اختلاف بود. 
در شرایطی که بسیاری از نزاع ها در دنیا به رویارویی نظامی انجامیده، حل و فصل مساله هسته ای از طریق مسالمت آمیز و پس از مدت ها رایزنی و گفت و گوهای فشرده دستاورد مهم برای همه طرف ها بود.
اما خروج آمریکا از این توافق که اردیبهشت ماه گذشته از سوی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این کشور اعلام شد، شرایط را دگرگون کرد. 
در حالی که همه طرف ها از جمله آژانس بین المللی انرژی اتمی بر پایبند بودن کامل ایران به تعهداتش سخن گفتند، آمریکا به بهانه های واهی از جمله ناکافی بودن تعهدات ایران و نیز نپرداختن به مسائل منطقه ای از این توافق کنار کشید. اقدامی که آشکارا بدعهدی واشنگتن را به تصویر کشید.
جمهوری اسلامی ایران پس از خروج آمریکا در تله این کشور گرفتار نشد. گرچه ایران این حقانیت را برای خود قائل بود که در مقابل عهدشکنی آمریکا و وعده بازگرداندن تحریم ها، از برجام خارج شود اما برای اینکه بار دیگر حسن نیت خود را به تصویر بکشد، به دنبال راهی برای حفظ برجام با همه سختی های موجود حرکت کرده است.
رئیس جمهوری ایران، آمریکا را «عنصر مزاحم» در برجام خواند و ابراز امیدواری کرد که بتواند با همکاری با بقیه طرف ها در برجام، این توافق را زنده نگاه دارد.
در این میان ایران به طرف های مقابل به طور مشخص اروپایی ها گفته که باید تضمین های عملی به ایران داده شود که ایران بتواند از مواهب برجام برخوردار شود و انگیزه ای برای باقی ماندن در آن باشد. رایزنی ها و چانه زنی های ایران با اروپایی ها همچنان ادامه دارد.
همزمان آمریکا از بازگرداندن تمامی تحریم ها تا آبان ماه (نوامبر) آینده خبر داده است. هدف این کشور تحت فشار قراردادن ایران برای کسب امتیازهای بیشتر است.
در این میان ایران افزون بر اتخاذ تدابیری در داخل برای مقابله با تحریم های جدید آمریکا، رایزنی های خود با طرف های مختلف از اروپا تا روسیه و چین و کشورهای منطقه را شدت بخشیده است.
رایزنی های اخیر هم با هدف اعلام سیاست اصولی ایران در پایبندی به تعهداتش و هم جلب همکاری های بیشتر با هدف کاهش اثرات منفی تحریم های آمریکاست.
جابری انصاری در حالی به لبنان سفر کرده که این کشور از همپیمانان ایران در منطقه است. 
بیروت همواره از برنامه صلح آمیز هسته ای ایران حمایت کرده است. لبنان همچنین از جمله کشورهایی بود که مخالفت آشکار خود را با خروج آمریکا از برجام اعلام کرد و آن را آسیب زننده به امنیت منطقه خواند.
در این میان رژیم صهیونیستی که از اصلی ترین مخالفان برجام بوده، همواره از نزدیکی تهران و بیروت نگران بوده است. اغراق نیست اگر آن رژیم را اصلی ترین دشمن این دو کشور بدانیم
سفر جابری انصاری به لبنان به دیدار با رئیس جمهوری این کشور محدود نخواهد بود. وی قرار است با «نبیه بری» رئیس مجلس، «سعد الحریری» نخست وزیر مامور تشکیل کابینه و «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان هم دیدار کند.

کلید واژه ها: سوریه جابری انصاری لبنان


نظر شما :