پانزدهمین بخش از سلسله یادداشت‌های جدید سرکیس نعوم

ترامپ فقط حرف می زند کاری نمی کند

۲۷ مرداد ۱۳۹۷ | ۲۰:۰۰ کد : ۱۹۷۸۵۰۴ اخبار اصلی خاورمیانه
اما مشکل این است که ترامپ فقط حرف می زند کاری نمی کند، گفته به ایران حمله می کند و تهدید به عقب نشینی نظامی از سوریه کرده اما تا الآن هیچ کار نکرده است. او از توافق هسته ای با ایران عقب نشینی کرد، اما بعدش می خواهد چه کند؟ آن هم در حالی که هیچ استراتژی ای در قبال ایران و سوریه و جاهای دیگر ندارد.
ترامپ فقط حرف می زند کاری نمی کند

دیپلماسی ایرانی: امسال برای هشتمین سال متوالی است که دیپلماسی ایرانی یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند. این یادداشت ها بعد از سفر وی به امریکا و دیدارش با مقامات فعلی و سابق امریکایی به طور مرتب در روزنامه النهار منتشر شده است. به دلیل تغییراتی که در روزنامه النهار ایجاد شده نتوانستیم به همه این یادداشت ها دسترسی داشته باشیم اما آن دسته از یادداشت هایی که امکان دسترسی به آنها وجود داشته و از اهمیت و جذابیت بالایی برخوردار بوده است را تهیه و منتشر می کنیم. در این جا پانزدهمین بخش از این یادداشت ها را می خوانید:

در ادامه صحبت هایم با مقام عالی رتبه سابق امریکایی که سال ها روی قضایای خاورمیانه کار کرده است و همچنان مسئولیت بارزی در یکی از مراکز پژوهشی مهم در واشنگتن دارد، درباره روسیه پرسیدم و گفتم که روسیه هر کار خواست کرد و اهدافش را محقق کرد و دیگر نمی خواهد، شاید هم نمی تواند، دورتر از آن چه در سوریه رفت پیش برود. در حالی که امریکایی ها هنوز کاری را شروع نکرده اند و اگر شروع کنند چه بسا در وضعیت خوب و ممتازی قرار بگیرند. و این را من می گویم، احساس مخفی پشیمانی یا عدم وفا به عهد نسبت به امریکایی ها وجود دارد برای این که اوباما تلاش کرد از ارزش کار مسئولان ایرانی بکاهد، گفت: «آن چه درباره روسیه و امریکا می گویی صحیح است. اما مشکل این است که ترامپ فقط حرف می زند کاری نمی کند، گفته به ایران حمله می کند و تهدید به عقب نشینی نظامی از سوریه کرده اما تا الآن هیچ کار نکرده است. او از توافق هسته ای با ایران عقب نشینی کرد، اما بعدش می خواهد چه کند؟ آن هم در حالی که هیچ استراتژی ای در قبال ایران و سوریه و جاهای دیگر ندارد. او همچنین سیاستمدار نیست. فقط به «ایجاد تنش» با توئیت هایش در توئیتر اکتفا می کند و هیچ دیگری نمی کند. هیچ کس نمی داند چه خواهد شد. نوعی بی اعتمادی و شک و عدم آگاهی در موضوع ایران نزد او و دیگران وجود دارد. بعد از خروج امریکا از برجام ایران چه خواهد کرد، خود امریکا بعد از آن چه خواهد کرد، روس ها و اروپایی ها چطور؟ حزب الله چه خواهد کرد و خروج امریکا از توافق هسته ای ایران چه تاثیری بر آن خواهد گذاشت و چگونه؟

نظر دادم: «این تردید یا وجود چیز نامعلوم نزد ایرانی ها هم به نظر من وجود دارد. ایران قرار است بعد از خروج امریکا از برجام چه کند؟ همین تردید نزد حزب الله هم هست. شاید تلاش کند که امور را آرام نگه دارد و تلاش کند با تدبیر از پیمان های با وجود تحریک بعضی ها محافظت کند (عون، رئیس جمهور قدرتمندی است، باسیل اما یک گام از دایره حزب خارج شده و خود را وارد دایره سعد الحریری و جریان المستقبل و شاید هم در دو دایره عربستان وامریکا کرده است). هیچ کس نمی داند حزب الله ممکن است چه کند.»

جواب داد: «تمایلی وجود دارد مبنی بر این که حزب الله با وجود همه شک و تردید و مسائل مجهولی که درباره شان صحبت کردی بر لبنان مسلط خواهد شد. و گفته می شود که از پشت پرده حکومت خود را اعمال خواهد کرد، شاید این حرف درست باشد شاید هم نه. نمی دانیم. من از زمان های دور می دانستم که عون به سود سوریه اسد کار می کند و اعتقاد دارم همچنان هم همین کار را می کند.»

نظر دادم: «من با نظرت موافقم. و حتی بیشتر از این را به تو می گویم. حزب الله عون را به ریاست جمهوری رساند و به واسطه او تا اندازه زیادی حکمرانی می کند. مشروعیت عون برای قدرت است نه برای میهن. او در ارتش بود که با بشیر الجمیل و متحدان او در داخل و خارج کار می کرد، بعد رئیس دولت نظامی شد تا خلاء نبود رئیس جمهور را تا قبل از پایان دوران ریاست جمهوری برادرش امین پر کند. اما به جای آن که مسئولیت قانونی خود را اعمال کند رئیس جمهوری جدید را را انتخاب کرد و مدت کوتاهی بعد از آن برای ریاست جمهوری خیز برداشت، و متمایل به سوریه شد تا به او برای خلاص شدن از دشمنانش کمک کند اما جوابی از سوری ها نگرفت. و همه می دانند که در آخر چگونه به تبعید رفت. همکاری ای با امریکایی های کنگره وجود دارد، همان ها بودند که قانون اخیر محاکمه سوریه و اخراجش از لبنان را پیش کشیدند. بعد از سال ها دشمنی با او به توافقی رسید و به لبنان بازگشت، بعد سرنوشتش به 8 مارس گره خورد، و در آخر بعد از سال ها توانست دوره ریاست جمهوری خود را آغاز کند.»

جواب داد: «تحریم هایی بر حزب الله از سوی امریکا و دیگران اعمال شده است. با بانک های لبنانی توافق شده که به تحریم ها پایبند باشند و با آنها تفاهم شده که اجازه ندهند حزب الله تحریم ها را دور بزند. همچنین مجموعه کارهایی است که باید انجام شود و طرف لبنانی ها باید آن کارها را به انجام برساند. به هر حال می دانی در لبنان چه چیزی برای ما اهمیت دارد و باید بر چه چیز اعماد و تکیه کنیم؟»

گفتم: چه؟

جواب داد: «دو چیز، بانک لبنان و ارتش لبنان. این دو در این مرحله محور لبنان هستند. اگر لبنان بخواهد آزار برساند و ما و متحدانمان را تحریک کند توجهمان به این دو را متوقف خواهیم کرد. همچنین این شبه دولت (لبنان) همان طور که خودت خطابش کردی نه من، این گونه پابرجا نخواهد ماند.»

ادامه دارد..

کلید واژه ها: سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم


نظر شما :