یادداشت اختصاصی عادل عبدالمهدی

ابزاری برای سیاست تحریمی دیگران نشویم

۲۸ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۰:۰۰ کد : ۱۹۷۸۵۰۷ پرونده هسته ای خاورمیانه انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: عادل عبدالمهدی
عادل عبدالمهدی: منافع ملی اساسا با کشورهای همسایه مثل ایران و ترکیه و کشورهای حوزه خلیج فارس و عربی ارتباط پیدا می کند، و هر ضرری که متوجه آنها شود متوجه ما هم می شود، و هر ضرری که به ما برسد به آنها هم می رسد.
ابزاری برای سیاست تحریمی دیگران نشویم

نویسنده: عادل عبدالمهدی، وزیر سابق نفت و معاون سابق رئیس جمهوری عراق

دیپلماسی ایرانی: منافع ما با تحولات و منافع منطقه ای و بین المللی مرتبط است. به ویژه در وضعیت فعلی منطقه و مبارزه با تروریسم و اختلافات میان کشورها و تقسیم هایی که در جوامع به وجود آمده منافع ما بیش از پیش با تحولات جهانی به خصوص محیط پیرامونیمان مرتبط شده است.

سیاست محاصره و تحریم و اقدامات یک جانبه ظالمانه هستند. عراق و منافع آن جزئی از درگیری های منطقه ای است که از زمان تاسیس «اسرائیل» و جنبش های استقلال طلبانه و آزادیخوانه ملی به وجود آمده است. همچنین جزئی از منظومه منطقه ای مسکونی و عقیدتی و تاریخی و جئوسیاسی و اجتماعی و اقتصادی در روابطش با جهان است. شکی نیست هر نهضت و تحولی در منطقه، یا هر ضعف و یا تضعیفی برای آن یا طرف های دیگر بازتاب های ایجابی و سلبی بر عراق می گذارد. ما باید با این دفاع ها و تاثیرگذاری ها تا تامین منافع ملت ها و کشورها، تا آخر مقابله کنیم. نباید اجازه دهیم که به ابزاری برای تقسیم بندی ها و دخالت ها و تضعیف کشورها تبدیل شویم. بنابراین باید در برابر تقسیم بندی ها و محاصره ها و تحریم ها بایستیم.

محاصره و تحریم عراق بهترین دلیل است که باعث شد دیگران کنار ما بایستند. تحریمی که به عراق و همچنین همه کشورهای منطقه و حتی اروپایی ها و امریکایی ها زیان وارد کرد. منافع شخصی بعضی ها نمی تواند این حقیقت را مخفی کند. منافع ملی – صرف نظر از هر گونه اختلافات جزئی داخلی – اساسا با کشورهای همسایه مثل ایران و ترکیه و کشورهای حوزه خلیج فارس و عربی ارتباط پیدا می کند، و هر ضرری که متوجه آنها شود متوجه ما هم می شود، و هر ضرری که به ما برسد به آنها هم می رسد. نباید حوادث و فشارها لحظه ای ما را متاثر کند و چشم های ما را ببندد و مواضع ما را دست خوش تحول کند بلکه باید چشمانمان را باز کنیم و بازتاب و نتایج آن را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم و تصمیم های لازم و صائب را بگیریم.

چه تصورات و انتظاراتی که گمان می رفت ماندگار باشند از بین رفتند و چه مواضع و مبانی و اصولی که فارغ از هر ایدوئولوژی چه اسلامی چه سکولار که روزی مورد هدف بودند، تقویت شدند.

عادل عبدالمهدی

نویسنده خبر

دكتر عادل عبدالمهدي (متولد 1942) اقتصاددان و سياستمدار، وزير نفت، معاون سابق رئيس جمهوري و از رهبران مجلس اعلاي اسلامي عراق است. وي همچنين در دولت موقت اياد علاوي، ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: عراق عادل عبدالمهدی حیدر العبادی بازگشت تحریم ها


( ۲ )

نظر شما :