موفقیتی که در هتل بابل بغداد رقم خورد

ائتلاف حکیم – صدر – علاوی یک گام جلوتر از همه

۳۱ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۰ کد : ۱۹۷۸۵۷۵ اخبار اصلی خاورمیانه
تا بدین جای کار ائتلاف حکیم، صدر، علاوی توانسته اند موفق تر از رقبا عمل کنند و به آینده امیدوارتر باشند. همچنین انتظار می رود با توجه به رویکرد آنها اقبال کردها به این ائتلاف بیشتر از ائتلاف احتمالی مالکی – عامری باشد.
ائتلاف حکیم – صدر – علاوی یک گام جلوتر از همه

نویسنده: مریم لایق، کارشناس مسائل عراق

دیپلماسی ایرانی: یکشنبه شب جریان حکمت به رهبری سید عمار حکیم، سائرون به رهبری مقتدی صدر، نصر به رهبری حیدر العبادی، الوطنیه به رهبری ایاد علاوی و اتحاد القوی که جمعی از گروه های اهل تسنن را در خود جای داده است، در هتل بابل بغداد دور هم جمع شدند تا به این ترتیب هسته تشکیل ائتلاف بزرگ تر ائتلاف اکثریت کاشته شود. به این ترتیب امید می رود در روزهای آینده و با رایزنی هایی که می شود، گروه های دیگری به این ائتلاف بپیوندند.

البته توافق اولیه این ائتلاف میان سید عمار حکیم و مقتدی صدر فردای روز اعلام نتایج حاصل شد. توافقی که زودتر از توافقات دیگر جریان های احزاب سیاسی عراق به دست آمد و از آن جایی که ائتلاف پیروز، یعنی سائرون به رهبری مقتدی صدر در آن شرکت دارد و ائتلاف الوطنیه، یکی از جریان های مهم اهل تسنن به رهبری ایاد علاوی به فاصله کوتاهی بعد از آن به آن پیوست و همچنین چون جریان حکمت به رهبری سید عمار حکیم، بزرگترین حزب پیروز انتخابات در آن حضور دارد شانس موفقیت آن نسبت به دیگر ائتلاف های احتمالی بیشتر است.

نشست یکشنبه شب به هیچ وجه خلق الساعه و ناگهانی نبوده است، مقدمات آن هفته هاست چیده شده و یکشنبه شب به ثمر نشست. درهای خود را هم به روی کسی نبسته است و در بیانیه پایانی خود هم اعلام کرد که از حضور دیگر جریان ها و احزاب در جمع خود استقبال می کند. آنها پیش بینی می کنند با این ائتلاف بتوانند دست کم 163 کرسی به دست آورند و به این ترتیب حائز اکثریت کرسی های پارلمان شوند. همچنین امیدوارند که رایزنی هایشان با دیگر جریان های سیاسی به نتیجه برسد و بر تعداد کرسی هایشان افزوده شود. آن چه روز یکشنبه حاصل شد در حقیقت میثاقی است که این گروه های سیاسی با یکدیگر امضا کرده اند تا هسته اصلی ائتلاف بزرگ تر را بکارند. بنابراین می توان گفت از این لحاظ موفقیتی مهم برای آنها به دست آمده است. اهمیت آن زمانی دو چندان می شود که می بینیم این نشست کمتر از 24 ساعت پس از تایید انتخابات از سوی دادگاه عالی فدرال عراق تشکیل شد. دقیقا همانند توافق حدودا دو ماه پیش که رهبران طیف های برنده انتخابات، یعنی سید عمار حکیم و مقتدی صدر و ایاد علاوی و حیدر العبادی با یکدیگر دیدار کردند و توافقی را با هم به امضا رساندند. به این ترتیب آنها، هم در آن موقع هم این مرتبه، توانستند هم از لحاظ سیاسی و هم از لحاظ بازتاب خبری، یک گام از دیگر جریان های رقیب که هنوز برای ائتلاف با یکدیگر تلاش می کنند، جلوتر باشند. در عین حال پیشتاز شکست رکود حاکم بر عرصه سیاسی عراق نیز بشوند که بعد از تظاهرات و کش مکش های شکایت های انتخاباتی بر عرصه سیاسی عراق حاکم شده بود.

اکنون انتظار می رود با توجه به رویکرد فراطایفه ای رهبران حاضر در این نشست، این ائتلاف بتواند شانس بیشتری نسبت به ائتلاف های رقیب داشته باشد که علی رغم تبلیغات رسانه ایِ خود هنوز نتوانسته اند با یکدیگر به توافق برسند و ائتلافی تشکیل دهند. ائتلافی که نوری مالکی، رهبر ائتلاف دولت قانون و هادی عامری، رهبر ائتلاف فتح تلاش می کنند تشکیل دهند و ادعا دارند که می توانند احزاب اکثریت کُرد و سنی را هم با خود همراه کنند. گزارش ها حاکی از آن است که نشست دوشنبه شب آنها به نتیجه روشنی نرسیده است و آنها تصمیم گرفته اند ادامه رایزنی ها با یکدیگر را به بعد از عید سعید قربان موکول کنند. از سوی دیگر رایزنی های آنها با جریان های سنی و کرد نیز تا کنون راه به جایی نبرده به این ترتیب می توان گفت که ائتلاف اکثریتی که یکشنبه شب در هتل بابل ایجاد شد یک گام از ائتلاف مالکی و عامری جلوتر است.

تا بدین جای کار ائتلاف حکیم، صدر، علاوی توانسته اند موفق تر از رقبا عمل کنند و به آینده امیدوارتر باشند. همچنین انتظار می رود با توجه به رویکرد آنها اقبال کردها به این ائتلاف بیشتر از ائتلاف احتمالی مالکی عامری باشد. در عین حال انتظار می رود اهل تسنن که در حال حاضر از فقدان رهبری رنج می برد با توجه به رویکرد فراطایفه ای این ائتلاف با آن همراه تر باشند.

کلید واژه ها: ائتلاف ملی عراق عراق سید عمار حکیم مقتدی صدر ایاد علاوی


( ۲ )

نظر شما :