مصاحبه اسپوتنیک با استاد قانون تجارت بین الملل درباره تحریم های مالی ترامپ

فشارها علیه ایران به ایجاد جایگزین برای سوئیفت می انجامد؟

۰۷ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۱:۰۴ کد : ۱۹۷۸۶۳۹ اروپا آمریکا اقتصاد و انرژی انتخاب سردبیر
دونالد ترامپ در ماه مه با تصمیم به خارج کردن یک جانبه ایالات متحده از برجام، از اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران خبر داد. بخش اول این تحریم ها بر معاملات طلا و فلزهای گران قیمت و دلار و ... از ماه پیش اجرایی شدند و بخش دوم آنها که بخش انرژی و سیستم مالی ایران را هدف می گیرند، در ماه نوامبر اعمال خواهند شد. بسیاری از شرکت های اروپایی در پی نگرانی از بخش دوم تحریم ها شروع به ترک ایران کرده اند. اما اتحادیه اروپا که خواستار بر جا ماندن توافق هسته ای ایران است، سعی دارد راهکاری بیابد که ایران همچنان به سیستم مالی اروپایی متصل بماند.
فشارها علیه ایران به ایجاد جایگزین برای سوئیفت می انجامد؟

دیپلماسی ایرانی: گروهی از قانون گذاران ایالات متحده وزارت خزانه داری این کشور را به قطع دسترسی ایران به جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی (سوئیفت) ترغیب کرده است. کریستوفر بوویس، استاد قانون تجارت بین الملل در دانشگاه هال در بریتانیا در گفت و گو با رادیو اسپوتنیک از عواقب احتمالی چنین پیشنهادی می گوید.

- برداشت شما از پیشنهاد مطرح شده از سوی سناتورهای ایالات متحده چیست؟

آنها فشار را به حداکثر رسانده اند. آنها فشار دیپلماتیک را به شدت افزایش داده اند. آنها فشار قوه قانون گذاری بر دولت ایالات متحده را به حداکثر رسانده اند تا ببینند عواقب تصمیم رئیس جمهوری ترامپ در خروج از توافقی که دولت قبلی با ایران به امضا رسانده بود، چه می شود. آنها همچنین این جنگ ساختگی، جنگ اقتصادی، را در برابر اتحادیه اروپا ایجاد کرده اند تا به نتایج دیپلماتیک دلخواه خود برسند.

- چنین سیاست هایی منسوخ شده اند، نه؟ فکر می کنید احتمال اجرایی شدن آن باشد؟

خیلی احتمال دارد که اجرایی شود. دولت و رئیس جمهوری ترامپ تاکید کرده اند که خروج از توافق را تا آخر پیگیری می کنند و از این رو، احتمال استفاده آنها از هر ابزار ممکن مالی و مسیر دیپلماسی از جمله همین قطع دسترسی ایران به سوئیفت برای دستیابی به اهدافشان زیاد است.

- آسیب های بیشتر این اقدام به روابط ایران و ایالات متحده چگونه خواهد بود؟ شرایط را وخیم تر می کند، این طور نیست؟

به طور قطع همین طور است، شرایط وخیم تر خواهد شد. حتی می تواند روابط بین اتحادیه اروپا، کشورهای عضو اتحادیه، و دولت ایالات متحده را آشفته سازد. این یک جنگ اقتصادی تمام عیار است که تحریم های اقتصادی یا سیاسی را شامل می شود، بلکه به سمت دشمنی های مالی بین دو قاره پیش می رود.

- طبق گزارش ها، آلمان در حال ایجاد جایگزینی برای سیستم پرداختی سوئیفت است. این احتمال وجود دارد که ایران در فرار از محدودیت های ایالات متحده از این سیستم استفاده کند؟ آیا با استفاده از این سیستم جدید بالقوه راهی برای دور زدن تحریم ها وجود دارد؟

البته. این چیزی است که در بیشتر گزارش ها به آن اشاره شده و اتفاقی است که در حال رخ دادن است. کمیسیون اروپایی در حال ایجاد یک سیستم موازی با سوئیفت است که به ایران اجازه می دهد به سیستم های مالی اروپایی متصل شود. به علاوه، این یک فرصت فوق العاده برای استفاده دوگانه از این سیستم مالی موازی سوئیفت برای ایجاد مزیت رقابتی برای اروپا، برای اتحادیه اروپا در برابر دیگر بخش های جهان از طریق بالا بردن سرعت نقل و انتقال های مالی و ارتقای مبادلات مالی در کنار توافقنامه قبلی با سوئیفت محسوب می شود.

- به رغم تحریم ها علیه ایران بسیاری از شرکت های اروپایی به دنبال مسیرهای جایگزین برای تجارت با ایران هستند. این مساله چه تاثیری بر روابط بلوک اروپایی با ایالات متحده می گذارد؟ پیشتر به این مساله اشاراتی داشتید، اما به نظر می رسد که شرکت های بسیاری در اتحادیه اروپا و در جهان می خواهند به تجارت با ایران ادامه بدهند. این مساله دقیقا چه عواقبی خواهد داشت؟

این، جنگ اقتصادی و مالی تمام عیار بین دو قاره (آمریکا و اروپا) خواهد بود و تا جایی پیش خواهد رفت که برخی اقدامات، برخی فعالیت ها که در حال حاضر صورت می گیرند، بایستی از طریق معاهده های بین المللی دیگری یا از طریق سازمان تجارت جهانی یا از طریق سازمان ملل متحد، مورد مذاکره قرار بگیرند. در حال حاضر به سمت تصادم بین دو قاره، بین دو نظام اقتصادی پیش می رویم. ایالات متحده از فضای قانون گذاری مالی از جمله سوئیفت و سیستم پرداختی و نقل و انتقال بانکی برای پیشبرد اهداف اقتصادی و دیپلماتیک خود استفاده می کند. و اروپا، اتحادیه اروپا به این مساله سریع پاسخ داده و در ایجاد تهدید علیه ایالات متحده موفق عمل کرده است.

مترجم: طلا تسلیمی

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا دور زدن تحریم ها سوئیفت برجام تحریم های ترامپ علیه ایران


( ۴ )

نظر شما :