اتحادیه اروپا می خواهد وابستگی به ایالات متحده را کاهش دهد

حمایت فرانسه از آلمان در یافتن جایگزینی برای سوئیفت

۱۰ شهریور ۱۳۹۷ | ۰۹:۰۰ کد : ۱۹۷۸۶۸۳ اخبار اصلی اروپا اقتصاد و انرژی
تصمیم یک جانبه دونالد ترامپ به خارج کردن ایالات متحده از توافق هسته ای ایران و اعمال مجدد تحریم ها، اتحادیه اروپا را خشمگین کرده و به تلاش برای مقابله با اقدامات رئیس جمهوری آمریکا وا داشته است. یکی از مهمترین تاثیرات این تصمیم ترامپ، تضعیف هژمونی دلار و اقدام اتحادیه اروپا در جهت استقلال از نظام مالی بر مبنای ارز ایالات متحده است.
حمایت فرانسه از آلمان در یافتن جایگزینی برای سوئیفت

نویسنده: تایلر دوردن

دیپلماسی ایرانی: در پی انتشار گزارش ها درباره اینکه آلمان روی یک نظام پرداختی جهانی کار می کند که از ایالات متحده و سوئیفت مستقل است، اکنون خبرها از تلاش آلمان و فرانسه برای یافتن راه حل های مالی در راستای خنثی سازی تحریم های ایالات متحده بر کشورهایی همچون ایران حکایت دارد.

برونو لمایر، وزیر دارایی فرانسه روز دوشنبه گفت: «ما و آلمان مصمم هستیم بر یک ابزار تامین مالی مستقل اروپایی یا فرانسوی-آلمانی کار کنیم که این امکان را برایمان فراهم آورد که قربانی جانبی تحریم های فرامرزی ایالات متحده نشویم. من می خواهم که اروپا یک قاره مستقل باشد و این بدان معنی است که بایستی ابزار مالی مستقلی داشته باشیم که امروز وجود ندارد.»

مباحثات در این زمینه که بریتانیا نیز در آن شرکت دارد، نشان دهنده این است که در میانه اقدامات دونالد ترامپ در پیشبرد راهبرد «اول آمریکا»، قدرت های اروپایی سعی دارند استقلال بیشتری از ایالات متحده را به نمایش بگذارند.

پس از آنکه ایالات متحده مجددا تحریم ها را علیه ایران اعمال و تامین سرمایه در ایران را عملا غیرممکن کرد، فعالیت های شرکت های اروپایی از جمله دایملر و توتال فعالیت خود را در ایران متوقف و در فرار از مجازات های ایالات متحده، از برنامه های سرمایه گذاری عقب نشینی کردند؛ اما فرانسه و آلمان و شرکای آنها در اتحادیه اروپا ادامه تجارت با جمهوری اسلامی ایران را خواستار هستند.

لمایر گفت استفاده از بانک سرمایه گذاری اروپایی به عنوان «کانال مالی» به دلیل ارتباط این بانک با ایالات متحده، بسیار پیچیده خواهد بود و دولت های آلمان و فرانسه در حال گفت و گو با بانک های مرکزی این کشورها در ارتباط با مشارکت آنها در این روند هستند. او افزود: «اگر بخواهیم یک ابزار حقیقتا مستقل ایجاد کنیم، بایستی آمادگی بررسی همه گزینه ها را داشته باشیم.»

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان هم در اظهاراتی جداگانه به مساله استقلال مالی اروپا پرداخت و گفت اتحادیه اروپا در تلاش است از روابط اقتصادی با ایران محافظت کند و کانال های پرداختی را باز نگه دارد. ماس افزود اروپا فعالیت برای ایجاد نظام انتقال پول را آغاز کرده که از جامعه ارتباطات مالی بین بانکی جهانی مستقل باشد.

وزیر امور خارجه آلمان روز دوشنبه در کنفراس سالانه وزرا در برلین گفت: «کار ساده ای نخواهد بود، اما ما فعالیت در این زمینه را آغاز کرده ایم. در جال بررسی پیشنهادها برای کانال ها و نظام های ارتباطی هستیم که مستقل از سوئیفت باشد و امکان ایجاد صندوق پولی اروپایی را فراهم آورد.» ماس همچنین از برنامه ها برای ارائه استراتژی جدید سیاست خارجی در قبال ایالات متحده خبر داد و افزود: «بایستی واکنش نشان دهیم و استقلال اروپا و تمامیت ارضی آن را در زمینه سیاست های تجاری، اقتصادی و مالی تقویت کنیم. زمان کالیبره کردن همکاری ترنس آتلانتیک فرا رسیده است.» ماس هفته پیش هم مساله استقلال اروپایی از طریق ایجاد کانال های پرداختی مستقل از ایالات متحده و ایجاد «صندوق پولی اروپایی» را مطرح کرده بود.

تمایل اروپا به ایجاد سیستم پولی مستقل با اقدام اخیر دولت ترامپ به خارج کردن ایالات متحده از توافق هسته ای ایران و اعمال مجدد تحریم های اقتصادی علیه این کشور در ارتباط است. از آنجایی که بروکسل به توافق تهران و قدرت های جهانی همچنان پایبند است، اتحادیه اروپا مجبور شده برای محافظت از تجارت های اروپایی فعال در ایران از تحریم های ایالات متحده، قانون انسداد به اجرا بگذارد. با این حال، حتی اجرای این قانون متداول هم برای ممانعت از خروج شرکت های بزرگ اروپایی همچون توتال، مائرسک و مرسدس از ایران کافی نبود، چرا که آنها نمی توانند مستقل از نظام بانکی بین المللی تحت سلطه ایالات متحده و بازارهای مالی بین المللی فعالیت کنند.

منبع: راشا اینسایدر / مترجم: طلا تسلیمی

 

کلید واژه ها: تحریم ها علیه ایران سوئیفت برجام خروج آمریکا از برجام جایگزین سوئیفت نظام مالی اروپایی


( ۲ )

نظر شما :