جدیت آمریکا در حمله به سوریه یا تلاش برای شکست تهران

دشمنی ترامپ با ایران کاملا شخصی است

۲۶ شهریور ۱۳۹۷ | ۲۰:۳۰ کد : ۱۹۷۸۹۶۹ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
ترامپ که از زمان کمپین های انتخاباتی از مداخله های نظامی خارجی دولت باراک اوباما انتقاد می کرد، وعده داده بود به محض شکست داعش نیروهای ایالات متحده را از سوریه خارج کند. اکنون به نظر می رسد رویکرد او به مساله سوریه عوض شده، اما ماجرا به سوریه مربوط نمی شود و بیشتر درباره ایران است...
دشمنی ترامپ با ایران کاملا شخصی است

دیپلماسی ایرانی: ترامپ احتمالا به اسرائیل، فلسطین و حتی دولت بشار اسد در سوریه اهمیت چندانی نمی دهد، اما در ضد ایرانی بودن به شدت جدی است. دقیق تر اینکه در مخالفت با توافق هسته ای دولت باراک اوباما با ایران به شدت جدی است!

فکر نمی کنم لازم باشد نگران نیکی هیلی یا حتی جان لرنر، دستیار او باشیم. بیشترین کاری که می توانند در سازمان ملل متحد انجام دهند زوزه کشیدن از پشت درخت هاست. اما اکنون برایان هوک و کارگروه ایران او می توانند گاز هم بگیرند. علاوه بر کارگروه ایران، یک جانور خطرناک دیگر هم در دولت آمریکا وجود دارد و آن جیمز جفری، نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور سوریه است.

جفری چندی پیش سیاست کنونی دولت ایالات متحده در قبال سوریه را به وضوح بیان کرد. آن طور که جفری در تاریخ شش سپتامبر گفت، ایالات متحده از حضور نظامی در سوریه دست نمی کشد. همچنین، دولت ترامپ به سمت برنامه ای گسترده تر برای سوریه تغییر جهت داده است که نه تنها شکست دادن داعش، بلکه کاهش نفوذ ایران و جلوگیری از تثبیت قدرت بشار اسد را نیز شامل می شود. به گفته جیمز جفری، رئیس جمهوری ترامپ از استراتژی حملات و حضور نظامی و دیپلماتیک نامحدود در سوریه حمایت می کند که با اظهارات قبلی او در رابطه با خارج کردن نیروهای آمریکا از سوریه پس از شکست داعش، مغایرت دارد.

نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه به خبرنگاران در واشنگتن گفت: «سیاست جدید ما این است که دیگر بنا نداریم تا پایان سال نیروها را از سوریه بیرون بکشیم.» در ابتدا قرار بود 2200 سرباز آمریکایی مستقر در شرق سوریه که از ائتلاف چند ملیتی در مبارزه با داعش حمایت می کردند، پس از شکست دادن افراطی ها سوریه را ترک کنند. اما اکنون قرار است برای حمایت از یک تلاش مشترک نظامی و دیپلماتیک برای محدود کردن نفوذ ایران و روسیه در روند بازسازی سوریه پس از جنگ، در این کشور بمانند. جفری افزود: این بدان معنی است که ایالات متحده عجله ای برای ترک سوریه ندارد.

آن طور که دیلی کالر گزارش داده، استراتژی جدید ایالات متحده یا آنچه ترامپ «رویکرد فعالانه تر» می خواند، از چند ماه پیش در دولت آمریکا مورد بررسی قرار گرفته، اما به دلیل مقاومت ترامپ در برابر درگیری بیشتر ایالات متحده در سوریه، به اجرا گذاشته نشده است.

روزنامه هریت هم نوشت اظهارات جیمز جفری به دیپلماسی فعالانه تر ایالات متحده علیه دولت بشار اسد و حامیان اصلی آن، یعنی روسیه و ایران، اشاره دارد. این سیاست جدید در چند روز گذشته در شورای امنیت سازمان ملل مورد بررسی قرار گرفته است.

به هر جهت، این سیاست کنونی دولت ترامپ است. نومحافظه کاران، دولت، سیاستگذاران ناشناس یا روح جان مک کین هیچ کدام نمی توانستند بدون رضایت ترامپ چنین سیاستی را به اجرا بگذارند. ترامپ احتمالا به اسرائیل، فلسطین و حتی دولت بشار اسد در سوریه اهمیت چندانی نمی دهد، اما در ضد ایرانی بودن به شدت جدی است. دقیق تر اینکه در مخالفت با توافق هسته ای دولت باراک اوباما با ایران به شدت جدی است!

ماجرا کاملا شخصی است، سیاست اخیر آمریکا در قبال سوریه درباره ایران است. حالا او مشغول به توئیت کردن شده است و به اسد و پوتین درباره خروج از ادلب هشدار می دهد. مساله او تفکرات ژئوپولتیک نیست؛ هر توئیتی که می کند، بیشتر مشخص می شود که موضوع شخصی است.

اگر پوتین و اسد هشدارهای توئیتی ترامپ را نادیده بگیرند که به طور قطع هم همین کار را می کنند، ترامپ احتمالا از روی خشم به آنها نیز حمله خواهد کرد و آن زمان است که فاجعه آغاز می شود.

منبع: راشا اینسایدر / مترجم: طلا تسلیمی

کلید واژه ها: سوریه سیاست ترامپ علیه ایران نفوذ ایران در سوریه رویکرد ترامپ در قبال سوریه


( ۸ )

نظر شما :

امین ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ | ۲۱:۴۱
فکر نمیکنم دشمنی ترامپ با ایران شخصی باشد.ترامپ با میراث اوباما دشمن است.
مقاومت ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ | ۲۳:۵۷
یک چیزی عرض کنم باعث رنجش نمیشود نه انشالله.ترامپ دوست اسرائیلی هاست و صهیونیسم توانسته او را ابزار دست خود کنند.و تا زمانی بی بی در جهان تبلیغ میکند که ایران میخواهد نابودمان کند اینطوری ترامپ را بجوش آورده!باید جلو شعار دادن اضافی و بی اثر و دردسرساز را گرفت.جهان یک دهکده بزرگ است
علی ۲۷ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۲:۴۱
ترامپ فقط تلاش می کند پادشاه عربستان وسرمایه داران یهود ازاو راضی باشند .او با ایران دعوا می کند .واصلا به سیاست کاری ندارد .