سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار دیپلماسی ایرانی

به تلاش های اروپایی ها برای ایجاد سوئیفتی ویژه تعامل با ایران خوش بینیم

۲۶ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۰ کد : ۱۹۷۸۹۹۳ خاورمیانه انتخاب سردبیر
این که گفته می شود باید مقامات ایران در نشست ویژه شورای امنیت به ریاست ترامپ شرکت کنند یا خیر نیز باید گفت در زمان خودش، پس از به اتمام رساندن بررسی های لازم درباره آن تصمیم گرفته خواهد شد.
به تلاش های اروپایی ها برای ایجاد سوئیفتی ویژه تعامل با ایران خوش بینیم

دیپلماسی ایرانی: بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری خود با خبرنگاران به سوال آنها پاسخ گفت.

وی درباره حمله هم زمان به کنسولگری ایران در بصره با حمله به سفارت فرانسه گفت: «نظر شخصی من این است که این دو حادثه جداگانه است که ارتباطی میان آنها قائل نیستم. اما هر دو را محکوم کرده ایم و آنها را اقداماتی خصمانه از سوی دشمنان ایران می دانیم. البته اقدامات لازم در این رابطه صورت گرفته و با متخلفان برخوردهای لازم شده است. اما این که این دو با یکدیگر مرتبط باشند، من ارتباطی میان این دو نمی بینیم.»

وی درباره طرح اروپایی ها برای حفظ برجام گفت: «تماس ها و ارتباطات ما با اروپایی ها ادامه دارد. ما طرح هایی که کاربرد نداشتند را کنار گذاشتم و طرح های دیگری را جایگزین کردیم تا منافع ما از برجام رعایت شود. تماس های ما با سرعت بیشتر با طرف های اروپایی ادامه دارد و امیدوارم هر چه سریع تر به نتیجه مطلوب برسد. امیدوارم در نشست اعضای 1+4 در مجمع عمومی سازمان ملل شاکله اولیه وضعیت جدید اعلام شود. با طرح های جدید جای امیدواری است که تضمین های لازم را برای حفظ برجام داده شود.»

قاسمی درباره این که چرا ایران در هند و چین به عنوان دو کشور اصلی طرف تجاری با ایران چرا سفیر نداریم، گفت: «اگر کمی آگاهی درباره پیچیدگی های تعیین سفیر در جهان وجود داشته باشد روشن می شود که پروسه تعیین سفرا تا حد زیادی روشن می شود. تعیین سفرا ماه ها طول می کشد. هم چین و هم هند دو شریک تجاری جمهوی اسلامی ایران محسوب می شوند و از اهمیت بسیاری برخوردارند. در این میان یک استثنا بر سر سفیر ما در پکن به وجود آمد و سفیر ما در آن جا بنا به نیازی که در بانک مرکزی برای حضور ایشان ایجاد شد، او به آن جا رفت. در مورد هند هم سفیر تعیین شده و پروسه های آن در حال طی شدن است و من امیدوارم که سفرای ما به زودی کار خود را آغاز کنند. تاکید می کنم نبود سفیر علی رغم وجود سفیر بسیار مهم و حیاتی است، اما سفارت خانه ها تعطیل نیستند و کارکنان در آن جا به مسئولیت های خود عمل می کنند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره حضور یا عدم حضور دکتر ظریف و دکتر روحانی، رئیس جمهوری در نشست شورای امنیت گفت: «ریاست جمهوری محترم جمهوری اسلامی ایران بر اساس آخرین اطلاعات به نیویورک سفر خواهد کرد. این فرصت مغتنمی برای جمهوری اسلامی ایران است تا بتواند در سطح ریاست جمهوری و وزیر امور خارجه دیدارهای متعدد با همتایان کشورهای دیگر دیدار داشته باشد. ما تلاش می کنیم از این فرصت بیش از پیش بهره برداری کنیم. این که گفته می شود باید مقامات ایران در نشست ویژه شورای امنیت به ریاست ترامپ شرکت کنند یا خیر نیز باید گفت در زمان خودش، پس از به اتمام رساندن بررسی های لازم درباره آن تصمیم گرفته خواهد شد.»

وی درباره اظهارات مایک پمپئو و این که ایران واکنشی به سرکوب مسلمانان در چین نشان نمی دهد و به آن اعتنایی نمی کند، گفت: «حرف او را نباید جدی گرفت و به آن اعتنا کرد چرا که از روی صدق این اظهارات را بیان نمی کند. اما ما بر اساس قانون اساسی کشورمان از همه مسلمانان جهان حمایت می کنیم، در ارتباطات ما با کشور دوستمان چین نیز به این موضوع اشاره کرده ایم و پیگیر این موضوع هستیم. اما روشن است کشورهای متخاصم با ایران تلاش دارند بهانه گیری کنند تا به منافع جمهوری اسلامی ایران ضربه بزنند و اظهارات پمپئو نیز در همین راستا قابل ارزیابی است.»

بهرام قاسمی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات کری بر سر چهار دیدار وی با ظریف گفت: «این موضوع به دلیل جدلی است که در ایالات متحده امریکا وجود دارد و حزب حاکم و اپوزسیون در یک مورد در حال جدل و بحث هستند که ما نمی دانیم چقدر از این مباحث می تواند صحیح باشد. شاید چندان هم به سود ما نباشد که در این بحث ورود کنیم چرا که یک مساله داخلی امریکاست. آن چه من می توانم برداشت کنم این دیدارها در ادوار نزدیک نبوده و همان دیدارهایی است که در گذشته وجود داشته است. در طول مذاکرات برجام این دیدارها در حاشیه مذاکرات انجام می شد. بعد از آن هم آقای کری با آقای ظریف مثل نشست مونیخ احتمالا دیدارهایی با هم داشته اند. در آن موقع آقای کری سمت رسمی نداشته و نباید زیاد به آن دیدارها توجه داشت. این یک مساله داخلی امریکاست و بهتر است ما در آن ورود نکنیم.»

وی درباره سوئیفتی که اروپایی ها از جمله آلمان، گفته اند که برای تعامل با ایران ایجاد می کنند، گفت: «جزئیات آن را نمی توانم بگویم اما بحث هایی در این زمینه صورت گرفته و متخصصان در حال مذاکره بر سر آن هستند. خوش بینی هایی در این زمینه وجود دارد و امیدوار هستیم مذاکرات فنی کارشناسان در این زمینه بتواند به نتیجه برسد و این اقدامات بتواند تضمین های لازم را برای حفظ منافع ما ارائه دهد. البته مذاکرات همچنان ادامه دارد و باید تا نتایج نهایی صبر کرد و امیدواریم این اقدامات بتواند سرانجام آن چه مطلوب ایران است را تامین کند. مذاکرات ادامه دارد و چون این دست اقدامات جدیدی است باید مذاکرات بسیار و دقیقی بر سر آنها انجام شود . این مساله یکی از سازو کارهایی است که برای حفظ برجام در حال انجام است.»

کلید واژه ها: بهرام قاسمی جلسه سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران


( ۲ )

نظر شما :