ترامپ در واقع مایل به دیدار با روحانی نیست

آمریکا در پی متحد کردن جهان علیه ایران در شورای امنیت

۰۱ مهر ۱۳۹۷ | ۰۸:۰۰ کد : ۱۹۷۹۰۶۷ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
ترامپ امکان برگزاری دیدار با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، را حفظ کرده است اما یک مقام ارشد که خواسته نامی از او برده نشود، تاکید کرده است که ترامپ واقعا مایل به برگزاری دیدار با روحانی نیست.
آمریکا در پی متحد کردن جهان علیه ایران در شورای امنیت

جان فریتز

دیپلماسی ایرانی: همان طور که پرزیدنت ترامپ آماده می شود با رهبران جهان در نشست سازمان ملل که قرار است هفته دیگر برگزار شود، دیدار کند، دولت او نشان داده می خواهد از این گردهمایی علیه ایران استفاده کند، اقدامی که می تواند بیش از پیش بین آمریکا و متحدانش فاصله بیاندازد.

بنا به گفته یک مقام ارشد دولتی، با توجه به اقدامات داخلی دولت در هفته های مانده به انتخابات میان دوره ای در نوامبر، انتظار می رود که ترامپ به رهبران کشورهای اروپایی بگوید توافق هسته ای ایران، که وی در ماه مه از آن خارج شد، با شکست روبه رو شده است. این در حالی است که برخی از کشور های اروپایی در تلاش هستند تا این توافق را بدون حضور آمریکا حفظ کنند.

ترامپ امکان برگزاری دیدار با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران را حفظ کرده اما این مقام ارشد که خواسته نامی از او برده نشود، تاکید کرده است که ترامپ واقعا مایل به برگزاری دیدار با روحانی نیست.

بنا به گفته های یک مقام ارشد دیگر، ترامپ می خواهد در نشست سازمان ملل در نیویورک متحدانش را متقاعد کند که شرکت های اروپایی پس از خروج آمریکا از توافق، در حال فرار از ایران هستند. چندین شرکت بزرگ، مانند شرکت خودرو ساز پژو و جنرال الکتریک گفته اند که به خاطر تهدیدهای ترامپ می خواهند از ایران بروند.

این مقام مسئول گفت، بخشی از این برنامه شامل ارائه منابع نفتی جایگزین به کشور هایی است که پیش از توافق هسته ای سال 2015 به آنها اجازه خرید نفت داده شده بود. مقامات دولت ترامپ پیش از این نشان داده اند که می خواهند به طور چشمگیری صادارت نفت ایران را کاهش دهند.

این موضع احتمالا باعث به چشم آمدن اختلاف بین امریکا و متحدانش بر سر ایران در سازمان ملل خواهد شد. انتظار می رود امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، با روحانی در نیویورک ملاقات کند و از او بخواهد که به روند پایبندی به توافق هسته ای سال 2015 ادامه دهد، زیرا سایر امضا کنندگان آن معتقد هستند که این توافق باید حفظ شود.

پیش بینی می شود ترامپ نیز در جلسه شورای امنیت سازمان ملل در روز چهارشنبه، که ریاست آن را بر عهده دارد، در مورد ایران صحبت کند. احتمالا ترامپ سعی خواهد کرد در این جلسه رهبران جهان را تحت فشار قرار دهد تا آنها با ایران و سایر کشورهایی که قوانین سازمان ملل علیه گسترش سلاح های اتمی را نقض می کنند، رفتاری سختیگرانه داشته باشند.

ترامپ از سایر اعضا شورای امنیت خواهد خواست با به کار گیری تحریم ها و فشارهای سیاسی و سایر اقدامات مانع نقض قوانین سازمان ملل شوند.

خروج ترامپ از توافق هسته ای ایران برجسته ترین اقدام مربوط به وعده های کمپین ریاست جمهوری اش در سال 2016 بود و حالا که نزدیک انتخابات میان دوره ای است، در گردهمایی های سیاسی نیز همچنان به بحث در مورد آن می پردازد. این توافق هسته ای که در زمان دولت اوباما مورد مذاکره قرار گرفت و رهبران پنج کشور دیگر در آن حضور داشتند، ایران را مجبور به محدود کردن برنامه های هسته ای اش کرد و قرار بود در ازای آن تحریم ها کاهش پیدا کنند.

منبع: یو اس ای تو دی / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33
 

کلید واژه ها: برنامه هسته ای ایران تحریم ایران احتمال دیدار ترامپ و روحانی


( ۱ )

نظر شما :