تنش آفرینی هم زمان دشمن در سه جبهه

حادثه تروریستی اهواز در امتداد برنامه تشدید خصومت با ایران است

۰۱ مهر ۱۳۹۷ | ۱۰:۰۰ کد : ۱۹۷۹۰۹۹ نگاه ایرانی خاورمیانه
نویسنده خبر: سید محمد صادق خرازی
سید محمد صادق خرازی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با نگاهی به سیر تحولات هفته های اخیر در می یابیم که دشمن حمله همه جانبه ای را علیه ما آغاز کرده است. از جنگ اقتصادی گرفته تا تروریسم، حمله به کنسولگری ها و حمله رسانه ای.
حادثه تروریستی اهواز در امتداد برنامه تشدید خصومت با ایران است

دیپلماسی ایرانی: حادثه تروریستی امروز در اهواز نشان داد که پروژه ای برنامه ریزی شده علیه جمهوری اسلامی ایران، نظام و تمامیت ارضی کشورمان در جریان است. دشمن از سال ها مقاومت ملت ایران در برابر زیاده خواهی اش درس عبرت نگرفته و حتی رشادت ها و ایستادگی های ملت ایران را در طول 8 سال جنگ تحمیلی فراموش کرده است. جنگی که تقریبا همه دنیا را بسیج کرد تا در برابر ایران اسلامیِ نوپا بایستد و اراده اش را در هم شکند. جنگی که پیر و جوان، زن و مرد و کودک همگی دست در دست هم ایستادگی کردند تا طرح های شوم دشمنان این مرز و بوم را ناکام بگذارند. حالا بعد از 30 سال دشمن همچنان در همان مسیر گام بر می دارد و می خواهد مجددا اراده و عزم ملت را بیازماید غافل از این که این ملت در بدترین شرایط هم که باشد از خاک و ناموس و میهن خود نخواهد گذشت.  

با نگاهی به سیر تحولات هفته های اخیر در می یابیم که دشمن حمله همه جانبه ای را علیه ما آغاز کرده است. از جنگ اقتصادی گرفته تا تروریسم، حمله به کنسولگری ها و حمله رسانه ای.

در 28 مرداد گروه اقدام ایران در وزارت امور خارجه امریکا کار خود را آغاز کرد. این گروه اعلام کرد که هدفش اعمال فشار بر ایران برای تغییر رفتار جمهوری اسلامی است. در ابتدا گمان می رفت از آن جا که این گروه اقدام در راستای تحریم های اقتصادی به وجود آمده با هدف فشار اقتصادی بر ایران تشکیل شده است. برای همین خیلی ها گمانه زنی می کردند که چون در دفتر خزانه داری امریکا اداره ای مخصوص جنگ اقتصادی با ایران دایر شده، پس وجود این اداره، موازی کاری وزارت امور خارجه با خزانه داری امریکا است، پس یعنی دولت امریکا یک آشفتگی سیاسی – دیپلماتیک را دنبال می کند و بنابراین تشکیل این کارگروه محکوم به شکست است. در این میان عده ای تحلیل می کردند با وجود این که دولت امریکا تاکید داشت تشکیل این کارگروه در روز 28 مرداد، مصادف با کودتای محمد مصدق در سال 1332، تصادفی است، اما تعمدی وجود دارد، اگر چه نمی توانستند برای اثبات ادعای خود دلیل بیاورند.

حالا با گذشت یک ماه رفته رفته ابعاد تازه ای از اهداف این کارگروه و سیاست های دشمنان جمهوری اسلامی ایران روشن می شود. بعد از تشکیل کارگروه اقدام مشترک، بحران ارزی با هدف تاثیرگذاری بیشتر تحریم ها بر ایران از سوی امریکا، تشدید شد که همچنان هم ادامه دارد. برایان هوک، رئیس این کارگروه هر روز نسبت به سرمایه گذاری در ایران به کشورهای مختلف هشدار می دهد و از شرکت های خارجی و کشورهای جهان می خواهد که به همکاری با ایران پایان دهند. بعد از آن حمله به سفارت خانه های ایران در کشورهای مختلف آغاز شد. طی یک ماه اخیر دست کم سه بار به اماکن دیپلماتیک ایران در کشورهای مختلف حمله شده است؛ بصره در عراق، پاریس در فرانسه و آتن در یونان، مکان هایی بودند که اماکن دیپلماتیک ایران مورد تعرض قرار گرفته است. در هیچ کدام از این موارد نه تنها محکومیت جامعه غربی را شاهد نبوده ایم، بلکه عامل یا عوامل یا اهداف این حملات روشن نشده است. هیچ کس نفهمید چرا به کنسولگری ما در بصره حمله شد و چه کسانی عامل آن حادثه بودند، یا چه کسانی به سفارت خانه های ایران در پاریس و آتن حمله کردند؟ چرا نیروهای امنیتی فرانسوی و یونانی و عراقی منفعل عمل کردند و اجازه حمله به سفارت خانه را دادند؟ چرا اصلا کشورهای میزبان توضیحی در این رابطه نمی دهند؟

به فاصله کوتاهی بعد از آن وزارت امور خارجه انگلیس هشدار داد که اتباع ایرانی – انگلیسی از سفر به ایران خودداری کنند. برخی کاربران توئیتری نسبت به این هشدار دولت انگلیس به دیده تردید نگریستند و پرسیدند مگر قرار است در ایران چه اتفاقی بیفتد که انگلیس از سفر اتباعش به آن جا نگران است؟ 

و حالا حمله تروریستی اهواز! در ابتدا گروه جدایی طلب «الاحوازیه» مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت. این گروه جدایی طلب مورد حمایت عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین قرار دارد. بعد از آن گفته شد داعش نیز مسئولیت حمله را بر عهده گرفته است. به عبارت دیگر آشفته سازی فضای روانی با هدف گم کردن عامل اصلی!

حمله تروریستی اهواز دقیقا زمانی انجام می شود که قرار است امریکا نشست شورای امنیت درباره ایران را برگزار کند. اگر چه وزارت امور خارجه امریکا گفته است که ایران محور این نشست نخواهد بود اما ترامپ روز جمعه در توئیتر خود نوشت که این نشست درباره ایران خواهد بود. حالا با نزدیک شدن به نشست مجمع عمومی سازمان ملل و سفر هیئت ایرانی به نیویورک و احتمال تشدید فشارهای دیپلماتیک از سوی کشورهای مختلف علیه امریکا به دلیل تلاش هایش برای به هم زدن نظم جهانی، حادثه تروریستی اهواز را می توان تلاشی امنیتی – روانی برای تحت فشار گذاشتن ایران در آستانه این نشست مهم دانست.

امریکایی ها هم زمان سه فضا را علیه ایران پیش می برند؛ امنیتی، تبلیغاتی و اقتصادی. در هر سه مورد نیز امیدوارند ایران را آن قدر تضعیف کنند که در مقابلشان تسلیم شود! شاید امریکایی ها نخواهند با ایران بجنگند اما به توصیه عربستان و امارات چندان بدشان نمی آید جنگ امنیتی با ایران را آزمایش کنند. فراموش نکنیم حدود یک سال پیش بود که محمد بن سلمان گفته بود باید جنگ امنیتی را به داخل ایران بکشیم. بعد از آن بود که حمایت های عربستان از گروه های جدایی طلب و معاندی چون «الاحوازیه» تشدید شد. 

از زمانی که مایک پمپئو از ریاست سی آی ای به وزارت امور خارجه امریکا نقل مکان کرد پیش بینی می شد که وی وزارت امور خارجه را در خدمت نهادهای امنیتی امریکا قرار دهد. در فضای دیپلماتیک جنگ روانی علیه ایران راه بیندازد و در فضای امنیتی نیز به موازات آن اقدامات ایذایی انجام دهد. 

انتظار می رود با نزدیک شدن به انتخابات میان دوره ای کنگره و افزایش فشارها بر ترامپ و دولتش اقدامات ایذایی علیه ایران باز هم افزایش یابد؛ اما ایستادگی جمهوری اسلامی ایران و اتخاذ سیاست های صحیح در زمان مناسب توسط دولت و دستگاه دیپلماسی می تواند اهداف دشمنان ملت را ناکام بگذارد و کشور از این گردنه نیز به سلامت عبور کند و دشمن به اهداف موهومش نرسد. 

سید محمد صادق خرازی

نویسنده خبر

سید محمد صادق خرازی سفیر ایران در سازمان ملل متحد (۱۹۸۹ تا ۱۹۹۵) و کشور فرانسه (۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶) و مشاور ارشد

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سید محمد صادق خرازی اهواز


نظر شما :

علی ۰۱ مهر ۱۳۹۷ | ۱۳:۲۵
حادثه تروریستی اهواز، گذشته از بررسی های امنیتی که لازم دارد، باید از منظر فرهنگی و اقتصادی نیز به طور جدی مورد مداقه قرار گیرد.
ابراهیم قدیمی ۰۱ مهر ۱۳۹۷ | ۲۲:۴۱
تفاوتی بین داعش و الاحواز وجیش العدل و حتی دموکرات کردستان با تمام سوابق وادعاهانیست.همه مهره یک صفحه شطرنج اند ویا شده اند وبا یک دست حرکت میکنند.احتمالا کشوری کوچک در منطقه است.