وقتی ترامپ از توئیتر رو بر می گرداند

بی زبانی آمریکا در محکومیت حمله تروریستی اهواز

۰۱ مهر ۱۳۹۷ | ۱۴:۵۳ کد : ۱۹۷۹۱۱۰ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
تیراندازی صبح شنبه ۳۱ شهریور به مراسم رژه نیروهای نظامی در شهر اهواز جان دست‌کم ۲۵ نفر را گرفت و بیش از ۶۰ زخمی بر جای گذاشت. مقامات بسیاری از کشورها از جمله هدر نائورت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا این حمله را محکوم و مراتب همدردی خود را اعلام کردند. اما ترامپ که از هر فرصتی برای توئیت کردن استفاده می کند، هنوز هیچ واکنشی به این حمله تروریستی نشان نداده است.
بی زبانی آمریکا در محکومیت حمله تروریستی اهواز

نویسنده: آدام تیلور

دیپلماسی ایرانی: در همان ساعات اولیه پس از حمله مشکوک به تروریستی در یک رژه نظامی در شهر اهواز که ده ها کشته بر جا گذاشت، بسیاری از کشورها در سراسر جهان همدردی خود را با بازماندگان اعلام کردند. و این سوال برای برخی از تحلیلگران پیش آمد که چرا ایالات متحده واکنشی قوی تر نشان نداد؟!

نه کاخ سفید و نه وزارت امور خارجه هیچ یک در چند ساعت اول پس از حمله بیانیه ای منتشر نکردند. وقتی که ورد ویو (بلاگ خبری واشنگتن پست) با گرت مارکیز سخنگوی شورای امنیت ملی تماس گرفت تا درباره برنامه کاخ سفید برای انتشار بیانیه ای در این زمینه سوال کند، مارکیز پاسخ داد: «ایالات متحده در کنار مردم ایران است و دولت حاکم در تهران را ترغیب می کند که به حفظ امنیت در خانه متمرکز شود.»

هدر نائورت، سخنگوی وزارت امور خارجه بعدتر بیانیه ای منتشر کرد که حاکی از آن بود که گزارش های مربوط به حمله به دولت آمریکا رسیده است: «ما در برابر حمله تروریسم اسلام افراطی در کنار مردم ایران ایستاده ایم و و همدردی خود را با آنها در این زمان وحشتناک ابراز می کنیم.» این موضوع گیری خاموش با واکنش دیگر کشورها که با بازماندگان ابراز همدردی و حمله را محکوم کرده بودند، به شدت تفاوت داشت. شماری از سفرا در ایران پیام های شخصی نوشتند و رهبرانی همچون ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه یک بیانیه رسمی در این زمینه منتشر کردند.

ایالات متحده تنها کشوری نبود که در انتشار پیام ابراز همدردی تاخیر داشت، اما برخی تحلیلگران بر این باور هستند که باتوجه به شدت حمله، لازم بود یک مقام ارشد در دولت دونالد ترامپ به آن واکنش نشان دهد و نه سخنگوی وزارت امور خارجه. علی واعظ، تحلیلگر ارشد امور ایران در گروه بین المللی بحران در توئیتی نوشت: «واقعا شرم آور خواهد بود اگر رئیس جمهوری ترامپ و مایک پومپئو، وزیر امور خارجه حمله تروریستی امروز در اهواز را محکوم نکنند.»

این در حالی است که ترامپ عمدتا در واکنش به هر حمله مشکوک به تروریستی به توئیتر متوسل می شود، به ویژه آنهایی که احتمال ارتباط آنها با گروه افراطی داعش می رود. داعش در مدت زمان کوتاهی پس از حمله بیانیه ای صادر کرد و مسئولیت آن را بر عهده گرفت؛ اگرچه یک گروه جدایی طلب عرب هم گفته در این حمله دست داشته است. هنوز مشخص نیست که کدام یک حقیقتا این خشونت را سازماندهی کرده اند.

سال گذشته پس از دو حمله مرتبط با داعش در تهران که 23 کشته بر جا گذاشت، در تهران، کاخ سفید بیانیه ای رسمی به نقل از رئیس جمهوری منتشر کرد که همدردی با قربانیان را می رساند و در عین حال در آن آمده بود: «کشورهایی که از تروریسم حمایت می کنند، با خطر قربانی شدن در شرارتی که ترویج داده اند، مواجه خواهند بود.» محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران بعدتر این پیام را «تنفر انگیز» خواند.

تهران و واشنگتن برای سال های طولانی بر سر مسائل گوناگونی همچون برنامه هسته ای ایران و نفوذ آمریکا در خاورمیانه اختلاف داشته اند و روابط دیپلماتیک رسمی دو کشور از سال 1980 تاکنون قطع شده است. اما این اختلافات از زمان روی کار آمدن دولت ترامپ و به ویژه پس از تصمیم او به خارج شدن از توافقنامه بین المللی هسته ای ایران، به اوج رسیده است.

مقامات ایران ایالات متحده را به همدستی در حملات در اهواز متهم کرده اند. آیت الله علی خامنه ای، رهبر معظم ایران در پیامی توئیتری متحدان ایالات متحده در منطقه را مسئول این حمله دانست و آن را ادامه توطئه های رژیم های تحت حمایت آمریکا در منطقه خواند که هدف از آنها ایجاد ناامنی در ایران بوده است.

انتظار می رود شماری از مقامات ایران از جمله حسن روحانی، رئیس جمهوری این کشور و ظریف هفته آینده برای شرکت در نشست های مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کنند. اگرچه بسیاری استقبالی نه چندان خوشایند را از سوی ترامپ پیش بینی کرده اند، اما رئیس جمهوری آمریکا گفته است که برای دیدار با روحانی در حاشیه نشست آماده است.

منبع: واشنگتن پست / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34

کلید واژه ها: اهواز حمله تروریستی توئیت های ترامپ حمله تروریستی اهواز


( ۲ )

نظر شما :