برتری مذاکره به تحریم های قلدر مآبانه

روحانی آمریکا را به تلاش برای براندازی دولت خود متهم کرد

۰۵ مهر ۱۳۹۷ | ۱۵:۱۳ کد : ۱۹۷۹۱۹۶ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
رئیس جمهوری ایالات متحده از ماه مه که به خروج از برجام اقدام کرده، دولت ایران را به شدت تحت فشار گذشته و بارها از آن انتقاد کرده است. حتی ترامپ اخیرا گفته بود که احتمال سقوط دولت تهران در پی سیاست اعمال فشار واشنگتن وجود دارد. با این حال، مقامات آمریکایی همچنان تلاش برای براندازی نظام ایران را رد می کنند. ترامپ پیش از وارد شدن به صحن مجمع عمومی سازمان ملل هم به خبرنگاران گفت «ایران چاره ای جز تغییر ندارد» و در سخنرانی در مجمع رهبران ایران را افرادی توصیف کرد که به دنبال «مرگ و نابودی» هستند. رئیس جمهوری ایران هم بخش اعظم سخنرانی خود را به واکنش به تهدیدها و اقدامات ایالات متحده علیه دولت ایران اختصاص داد.
روحانی آمریکا را به تلاش برای براندازی دولت خود متهم کرد

نویسنده: کاترینا مانسون

دیپلماسی ایرانی: رئیس ‌جمهوری ایران، گفت که ایالات متحده فعالانه در جهت براندازی دولتش تلاش کرده است. حسن روحانی همچنین هر گونه برنامه ای برای مذاکره مستقیم با دولت ترامپ را رد کرد. روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: «دولت آمریکا حتی برنامه خود را برای براندازی دولتی که به مذاکره دعوتش کرده است، پنهان نمی کند. بر چه اساس و معیاری ما می توانیم به توافق با دولتی دست یابیم که این چنین رفتارهای نادرستی دارد؟»

رئیس جمهوری ایران این اظهارات را پس از آن بیان کرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفته بود سران ایران به دنبال «هرج و مرج، مرگ و نابودی» هستند. او همچنین دیگر کشورها را به قطع واردات نفت از ایران در راستای منطوی سازی این کشور، ترغیب کرد.

مقامات ارشد دولت ترامپ بارها هر گونه تلاش برای براندازی نظام ایران از طریق سیاست اعمال فشار اقتصادی را رد کرده اند و این در حالی است که ایالات متحده به قطع کلی صادرات نفتی تهدید کرده و سیاست هایش به فروپاشی ریال منجر شده است. 

مقامات واشنگتن همچنین بارها به نارضایتی روزافزون مردم از دولت ایران اشاره ‌کرده اند که به ویژه در ماه های گذشته در پی چندین تجمع اعتراضی در سراسر کشور آشکار شد.

روحانی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل ایالات متحده را به آغاز «جنگ اقتصادی» متهم کرد که به مردم آمریکا و کشورهای همسایه اش آسیب می رساند و در تجارت جهانی اختلال ایجاد می کند.

با این حال، رئیس جمهوری میانه روی ایران ابراز داشت که به گفت و گوها بیش از تحریم های «قلدر مابآنه» تمایل دارد. ترامپ در سخنرانی خود در مجمع گفت که پس از تحریم ها علیه بخش انرژی ایران که از روز 5 نوامبر اجرایی می شود، تحریم های دیگری نیز خواهند آمد.

روحانی با اعلام اینکه «از شما دعوت می کنیم به میز مذاکره ای که ترکش کردید، بازگردید»، از ایالات متحده خواست در رابطه با هر گونه تغییری در چارچوب سازمان ملل متحد مذاکره کند که از حامیان توافق هسته ای سال 2015 محسوب می شود. ایالات متحده هم تا پیش از آن که ترامپ در اقدامی یک جانبه تصمیم به خروج از برجام بگیرد، یکی از امضاکنندگان توافق هسته ای ایران به شمار می‌ آمد. 

حسن روحانی برجام را حاصل یک دهه تلاش دیپلماتیک خواند و گفت که آمریکا از همان ابتدا به اجرای تعهداتش وفادار نماند و با بهانه های واهی با نقض تعهدات از این توافق خارج شد.

منبع: فایننشال تایمز / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34
 

کلید واژه ها: مجمع عمومی سازمان ملل حسن روحانی برجام سیاست ترامپ در قبال ایران خروج آمریکا از توافق هسته ای


( ۲ )

نظر شما :