یک تحلیلگر انگلیسی مطرح کرد

احتمال هم دستی امریکا با عربستان در ترور جمال خاشقجی

۱۸ مهر ۱۳۹۷ | ۲۰:۰۰ کد : ۱۹۷۹۴۶۱ اخبار اصلی خاورمیانه
گری در ادامه ضمن هم دست دانستن امریکا با عربستان در ترور خاشقجی همچنین می نویسد که شواهد حاکی از آن است که کنسولگری امریکا در ترکیه به پایگاهی برای فعالیت های غیرقانونی تبدیل شده است. 
احتمال هم دستی امریکا با عربستان در ترور جمال خاشقجی

روزنامه آنلاین وقایع اتفاقیه: آدام گری، تحلیلگر سیاسی انگلیسی درباره اخبار منتشر شده نسبت به ترور جمال خاشقجی، نویسنده و روزنامه نگار مشهور عربستانی اظهار نظر کرد که واکنش سرد و احتیاط آمیز دولت ترامپ نسبت به ترور او نشان می دهد که ایالات متحده تلاش می کند از شدت جنجال رسانه ای شدید و بدی که شریک عربستانی اش موجب شده است، بکاهد. 

گری در یادداشتی که در مرکز مطالعات «یوراسیا فیوچر» در  لندن منتشر کرده، نوشته که واکنش امریکا نشان می دهد که اوضاع روابط امریکا و ترکیه تا چه اندازه وخیم شده است، در عین حال دولت امریکا نمی تواند خود را از وقایع و اتفاقاتی که در این باره می گذرد، دور نگه دارد. این نشان می دهد که مقامات امریکایی از طرح ترور خاشقچی توسط ریاض خبر داشته اند.

گری در ادامه ضمن هم دست دانستن امریکا با عربستان در ترور خاشقجی همچنین می نویسد که شواهد حاکی از آن است که کنسولگری امریکا در ترکیه به پایگاهی برای فعالیت های غیرقانونی تبدیل شده است. 

درباره میزان تاثیرات این حادثه بر روابط ترکیه و عربستان، گری می گوید که ترور خاشقجی باعث می شود سطح روابط دو کشور بیش از پیش کاهش یابد. روابطی که به دلیل قطع روابط عربستان با قطر و حمایتی که ترکیه در این گیر و دار از قطر کرده است، کاهش یافته بود. آنکارا همچنین ریاض را متهم می کند که در تلاش برای کودتای شکست خورده علیه اردوغان در ترکیه با واشنگتن همکاری داشته است. علاوه بر آن ریاض تمایل خود را برای حمایت تسلیحاتی از کردها در سوریه ابراز داشته که با اعتراض شدید ترکیه مواجه شده است. ترکیه نسبت به هر گونه حمایتی از کردهای سوریه به شدت حساس است.
این تحلیلگر انگلیسی همچنین گفت که اگر طرف سومی پشت پرده فضا را آرام نکند و میان ترکیه و عربستان میانجی گری صورت نگیرد احتمالا روابط دو طرف بیش از پیش پرتنش خواهد شد. 

منابع امنیتی ترکیه ای تاکید کرده اند که جمال خاشقجی روز سه شنبه هفته گذشته در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسیده است. خبرگزاری رویترز به نقل از منابع امنیتی ترکیه ای گزارش داده است که ترور خاشقجی از قبل طرح ریزی شده بود و بعد از آن جسدش به خارج از کنسولگری انتقال یافته است. 

ترکیه امروز چهارشنبه نام 15 نفری که برای قتل جمال خاشقجی به استانبول آمده بودند را منتشر کرد. در میان این افراد نیروهای امنیتی عربستانی نیز مشاهده می شوند که یک نفر از آنها متخصص تشریح جسد در سازمان امنیت عربستان است. وی احتمالا مامور قطعه قطعه کردن جسد خاشقجی با اره و انتقال او از کنسولگری عربستان بوده است. منابع امنیتی ترکیه ای همچنین فیلمی را منتشر کرده اند که در آن نشان می دهد که دو ساعت بعد از ورود خاشقجی به کنسولگری عربستان در استانبول یک ون سیاه عده ای را با چمدان به خارج از کنسولگری منتقل می کند. گفته می شود این افراد بعد از انجام ماموریت خود فورا خاک ترکیه را ترک کرده و با جسد قطعه قطعه شده خاشقجی به دبی و قاهره سفر کرده اند.  

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد که خودش شخصا ابعاد ناپدید شدن جمال خاشقجی در خاک ترکیه را پیگیری می کند. وی که بعد از جلسه مشورتی اعضای حزب عدالت و توسعه با خبرنگاران صحبت می کرد، با لحنی حاکی از عصبانیت گفت: «خودم شخصا قضیه خاشقجی را دنبال می کنم، از مقامات خواسته ام فیلم های ضبط شده را در دوربین ها و همچنین ورود و خروج به فرودگاه ها را زیر نظر بگیرند و نتایج تحقیقات هر چه باشد به زودی در اختیار جهانیان قرار خواهد گرفت.»

منبع: ترک پرس

کلید واژه ها: ترکیه جمال خاشقجی


( ۵ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۲۱ مهر ۱۳۹۷ | ۰۰:۵۶
هواپیمای حامل ۱۵نفر مستقیم از ریاض به استانبول رفته ودر باز گشت در امارات توقف داشته وبه ریاض بازگشته است. توقف در امارات بچه منظور بوده است؟ جسد یا خود خاشقچی را تحویل داده یا عدهای پیاده شدند یا... اگر عربستان همکاری داشته امارات بوده است.
فتحيه كلانتري ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ | ۲۲:۵۳
بن سلمان با ترامپ در نزد جمال خاشقجی اطلاعاتی داشتند ،هم در مورد جنگ عربستان با یمن وهم در مورد مسائل مختلف سیاسی