میراث ماندگاری رای آینده عراق و‌ جهان اسلام

روز اسلامی مقابله با خشونت علیه زنان

۱۹ مهر ۱۳۹۷ | ۱۸:۰۲ کد : ۱۹۷۹۴۷۹ اخبار اصلی خاورمیانه
علی حیدری در یادداشتی می نویسد: یکی از اصول دین اسلام، اصل تساوی انسان‌هاست. به موجب این اصل که از کرامت ذاتی هر انسانی نشئت می‌گیرد، هیچ انسانی فراتر یا فروتر از دیگران آفریده نمی‌شود. از این اصل نتایج دیگری نظیر عدم سلطه شخصی بر شخص دیگر نیز قابل استخراج است. بر همین اساس بود که مرحوم سید عبدالعزیز حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی و رهبر فراکسیون ائتلاف یکپارچه عراق در سال ۱۳۸۷ طی سخنانی که در اولین همایش ملی انجمنهای اجتماعی نجف برگزار شد، خواستار نامگذاری روز اول ماه صفر به عنوان روز اسلامی مبارزه با خشونت علیه زنان شد. 
روز اسلامی مقابله با خشونت علیه زنان

نویسنده: علی حیدری، روزنامه نگار و کارشناس مسائل بین الملل

دیپلماسی ایرانی: روز جهانی مقابله با خشونت علیه زنان 25 نوامبر هر سال در دنیا گرامی داشته میشود که هدف آن ارتقای سطح آگاهی عمومی و بسیج مردم سراسر دنیا برای تغییر، در مقابله با خشونت علیه زنان است.

پاتریا مرسدس میرابال، ماریا آرژانتینا مینِرْوا میرابال و آنتونیا ماریا تِرِسا میرابال 3 خواهر اهل دومینیکن بودند که توسط حکومت تروخیو در روز 25 نوامبر ترور شدند.

اگرچه این روز به طور رسمی در سراسر دنیا مورد توجه قرار گرفته است اما در آیین اسلام همواره بر آزادی و برابری زن و مرد تاکید شده و بر این اساس در اسلام بیش از 1400 سال است که خشونت و تسلط بر زنان تقبیح شده است.

یکی از اصول دین اسلام، اصل تساوی انسان‌هاست. به موجب این اصل که از کرامت ذاتی هر انسانی نشئت می‌گیرد، هیچ انسانی فراتر یا فروتر از دیگران آفریده نمی‌شود. از این اصل نتایج دیگری نظیر عدم سلطه شخصی بر شخص دیگر نیز قابل استخراج است.

بر همین اساس بود که مرحوم سید عبدالعزیز حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی و رهبر فراکسیون ائتلاف یکپارچه عراق در سال 1387 طی سخنانی که در اولین همایش ملی انجمنهای اجتماعی نجف برگزار شد، خواستار نامگذاری روز اول ماه صفر به عنوان روز اسلامی مبارزه با خشونت علیه زنان شد. 

دلیل انتخاب اول صفر از سوی مرحوم عبدالعزیز این بود که این روز مصادف است با ورود اهل بیت (ع) امام حسین (ع) به شام و بر این مبنا "تاریخ شاهد بود که در آن روز اوج خشونت در حق زنان و کودکان اعمال شد". 
سید عبدالعزیز انجمنهای اجتماعی و انسان دوستانه عراق و سراسر جهان را به اهتمام به موضوع خشونت علیه زنان و تلاش جهت رفع ظلم و بی عدالتی ها در حق بانوان دعوت کرد. 

از سالهای بعد و با فوت سید عبدالعزیز، این روز در عراق به عنوان روز اسلامی مبارزه با خشونت علیه زنان به طور سالانه از سوی خاندان حکیم در بغداد برگزار میشود.

خاندان حکیم اهتمام ویژه ای به زنان و نقش آنها در جامعه داشته و دارد.

این موضوع در سیره شهید سید محمد باقر حکیم، مرحوم سید عبدالعزیز حکیم و سید عمار حکیم در دوره کنونی قابل مشاهده است.
سید محمد باقر و سید عبدالعزیز به زن در خانواده و جامعه اهمیت زیادی داده و همواره اطرافیان و مردم را به عزیز داشتن زنان توصیه میکردند و برای زنان احترام خاصی قائل بودند.

سید عمار حکیم نیز این توجه را در دادن جایگاه ویژه به زنان در جریان حکمت به منصه ظهور رسانده که بخشی از اعضای شورای سیاسی جریان حکمت را زنان تشکیل میدهند و این نسبت در معرفی اعضا برای نامزدی نمایندگی مجلس نیز مراعات شد تا نقش زنان در جامعه بخصوص در دوره گذار و سازندگی فعلی مشهودتر باشد.

طی سالهای گذشته مردم عراق و بخصوص زنان، بیشترین صدمه را از جنایات گروه ترویستی داعش دیده اند و همین موضوع باعث میشود که اهتمام بیشتری در این روز به وضعیت زنان آسیب دیده از این حادثه و کاستن از آلام و دردهای آنها صورت گیرد.

این موضوع وقتی اهمیت بیشتری میابد که دریابیم هنوز هم بیش از هزار زن ایزدی که سالها پیش از سوی داعش ربوده شده اند سرنوشت نامعلومی دارند و کسانیکه آزاد شده یا فرار کرده اند از خشونت بی حد و حصر و تجاوزات مداوم این گروه تروریستی یاد می کنند.

این روزها مصادف است با انتخاب نادیه مراد،  دختر ایزدی به عنوان برنده جایزه صلح نوبل که در جریان حملات داعش در عراق از سوی این گروه به عنوان برده جنسی مورد خشونت قرار گرفته بود و همه تلاش خود را به کار برده تا جامعه جهانی را علیه این خشونت و تجاوزات بسیج کرده و توجه آنها را به قربانیان خشونت جلب کند.

برگزاری چنین روزی میتواند بهانه ای باشد برای تلاش بیشتر در یافتن زنان ربوده شده در عراق و جهان اسلام همچون سومالی و نیز انگیزه ای برای راه اندازی مراکزی در حمایت از زنان خشونت دیده و کاستن از رنج های آنها و آموزششان در بازگشت به جامعه.
علاوه بر عراق، کشورهای اسلامی نیز می توانند چنین روزی را به عنوان روز جهان اسلام برای مقابله با خشونت علیه زنان در نظر بگیرند و آن را گرامی بدارند که این موضوع میتواند کشورهای اسلامی را نیز به یکدیگر نزدیکتر کند.

کلید واژه ها: خشونت علیه زنان عراق سید عبدالعزیز حکیم


( ۳ )

نظر شما :