مسئله خاشقجی بهای سنگینی برای خاورمیانه دارد

ریاکاری عربستان علیه ایران افشا شد

این مسئله باعث خواهد شد تا عربستان یک کشور ریاکار دیده شود و این امر اتهامات آمریکا و عربستان، که ایران را بزرگترین حامی تروریست در خاورمیانه می خوانند، را زیر سوال می برد.
ریاکاری عربستان علیه ایران افشا شد

جیمز ام. دورسی

دیپلماسی ایرانی :
سرنوشت روزنامه نگار سعودی، جمال خاشقجی، که گمان می رود ناپدید شدنش کار مقامات امنیتی و نظامی عربستان باشد، تهدیدی است برای بدتر شدن مسائل دردسر ساز در خاورمیانه .

نه تنها سرنوشت یک روزنامه نگار سرشناس در خطر است بلکه آینده روابط ترکیه و عربستان نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
آنچه بر سر خاشقجی آمده است، چه نیرو های سعودی او را در سفارت عربستان، زمانی که برای گرفتن گواهی طلاقش مراجعه کرده بود، در ترکیه دزدیده باشند، چه او را در آنجا به قتل رسانده باشند، تهدید بزرگی برای روابط آمریکا با عربستان است که منشا بسیاری از مشکلات خاورمیانه است.

دستور کنگره آمریکا برای بررسی سرنوشت خاشقجی و دیدار احتمالی پرزیدنت دونالد ترامپ با نامزد این خبرنگار، هاتیس سنگیز، می تواند منجر به ممنوعیت فروش سلاح از جانب آمریکا و کشور های اروپایی به عربستان سعودی شود که جنگ بی رحمانه  پادشاهی در یمن، که در واقع با ایران می جنگد، را متاثر خواهد کرد.

این مسئله همچنین باعث خواهد شد تا عربستان یک کشور ریاکار دیده شود و این امر اتهامات آمریکا و عربستان، که ایران را بزرگترین حامی تروریست در خاورمیانه می خوانند، را زیر سوال می برد.

این اتهامات، بهانه اصلی آمریکا برای خروج از توافق بین المللی سال 2015 بود که برنامه هسته ای ایران را محدود می کرد و عربستان، امارات و اسرائیل از این اقدام آمریکا حمایت کردند و پس از آن امریکا تحریم های اقتصادی فلج کننده ای را علیه ایران اجرایی کرد.

این بررسی ها همچنین می تواند باعث نادیده گرفته شدن توجیهات عربستان و امارات برای اعمال بایکوت اقتصادی و دیپلماتیک 15 ماهه علیه قطر شود که این دو کشور به همراه بحرین و مصر، قطر را متهم به حمایت از تروریسم کرده بودند.
محکومیت و اعمال مجازات علیه عربستان سعودی از طرف جامعه بین المللی، می تواند باعث سخت تر شدن شرایط برای چین و روسیه شود که سعی دارند با رفتاری محتاطانه خود را درگیر اختلاف بین ایران و عربستان نکنند.

اگر ثابت شود عربستان سعودی در ناپدید شدن خاشقجی مسئول بوده است، آنگاه روسیه و چین بر سر دو راهی خواهند ماند چون شورا امنیت سازمان ملل برای صدور تحریم ها دست به کار خواهد شد.

هم روسیه و هم چین، علی رغم تلاش برای مقابله با تحریم های آمریکا علیه ایران، تا کنون روابط نزیکی با عربستان داشته اند.

اگر عربستان قدرتش را از دست بدهد، ترامپ دیگر نخواهد توانست تحت پوشش عربستان، به حل و فصل منازعه بین اسرائیلی ها و فلسطینی ها بپردازد، حل و فصلی که به نفع اسرائیل و به ضرر فلسطینی ها خواهد بود.
نهایتا، اگر قطعی شود که عربستان مسبب اتفاقی است که برای خاشقجی افتاده است، آنگاه خرد جامعه بین المللی زیر سوال خواهد رفت که این مدت از عرب های مستبد حمایت می کردند در حالی که بی شرمانه و با قساوت حقوق بشر را نقض می کردند و قوانین و مقررات بین المللی را نادیده می گرفتند.

در همین حین، به اعتبار شاهزاده محمد بن سلمان آسیب وارد شده است و اگر عربستان از جانب جامعه بین المللی محکوم شود، توانایی ادامه حاکمیت او در شک و تردید قرار خواهد گرفت و ثبات پادشاهی و سیاست های چین و روسیه در خاورمیانه در معرض خطر خواهند بود.

آسیبی که به اعتبار شاهزاده محمد بن سلمان وارد شده است، شاهزاده امارات، محمد بن زاید را نیز دست پاچه کرده است. شاهزاده امارات با کمک نمایندگانش در سایر کشور ها تمام تلاشش را به کار گرفته بود تا همتای سعودی اش را پادشاه آینده نشان دهد.

عربستان سعودی تا کنون هر گونه مسئولیت در ناپدید شدن خاشقجی را رد کرده است در حالیکه هیچ شاهدی وجود ندارد که خروج وی از سفارت را تایید کند؛ سعودی ها ادعا کرده اند این اتهامات ساخته ترکیه، قطر و اخوان المسلمین است و از آن طرف، حاضر به همکاری با بازرسان ترکیه نیست.

گزارش های مقامات ترکیه، که هویتشان پنهان است، در مورد جزئیات قتل خاشقجی به دست عوامل سعودی، به نظر می رسد که با هدف تحت فشار قرار دادن عربستان طراحی شده است تا با خواسته های ترکیه راه بیایند.

بر اساس باور اکثریت، سرنوشت خاشقجی، جدای از اینکه زنده باشد و یا به طرز وحشیانه ای کشته شده باشد، در حال تغییر اوضاع سیاسی خاورمیانه است.


منبع : لوبلاگ / تحریریه ترجمه دیپلماسی ایرانی / 33

کلید واژه ها: قتل خاشقجی پیامدهای قتل خاشقجی مجازات عربستان


( ۶ )

نظر شما :

کشورم ایران ۲۴ مهر ۱۳۹۷ | ۰۹:۵۲
این خواست خدا بود که عربستان روسیاه بشود ، اینقدر ظلم کردند تا بالاخره رسوای عالم شدند ، به طرف صهیونیستها رفتند مردم رنج دیده فلسطین را نادیده گرفتند ، با ایران دشمن شدند تروریستها را حمایت کردند وگفتند ما جنگ را به داخل ایران می بریم و هزاران فتنه دیگردر خاورمیانه.
یک هم‎وطن ۲۴ مهر ۱۳۹۷ | ۲۰:۰۵
چطوری "خدیجه چنگیز" را "هاتیس سنگیز" ترجمه کردید؟ شما می‎دهید رایانه متن‎ها ترجمه کند که تشخیص ندهد گویش ترکیِ "خدیجه" وقتی به انگلیسی برود می‎شود "هَتیس"؟!!!
vih ۲۵ مهر ۱۳۹۷ | ۱۱:۳۵
مرگ بر آل سعود