تحریم های جدید آمریکا علیه ایران و پاسخ اروپا

اروپا در دفاع از ایران خط قرمز تعیین کند

۳۰ مهر ۱۳۹۷ | ۱۸:۵۷ کد : ۱۹۷۹۶۲۸ اخبار اصلی اروپا پرونده هسته ای
اروپا باید در یک بیانیه سیاسی مهم خط قزمری برای دولت ترامپ مشخص کند و عواقب گذشتن از این خط را به آنها گوشزد کند.
اروپا در دفاع از ایران خط قرمز تعیین کند

تایلر کولیس

دیپلماسی ایرانی: این هفته دولت ترامپ علیه برخی از شرکت های صنعتی و موسسات مالی مهم ایران اعمال تحریم کرد. از جمله آنها می توان به بانک پارسیان و بانک سینا اشاره کرد – دو موسسه مالی خصوصی در ایران که بانک های خارجی برای انجام تسهیل تجارت بین ایران و سایر کشورها، با آنها همکاری می کردند. این تحریم ها نشان دهنده آغاز یک جنگ اقتصادی به مراتب گسترده تر از آنچه قبل از برجام وجود داشته، است و هدفشان این است که نشان دهند هر گونه داد و ستد با ایران با خطر تحریم روبه رو است.

در همین حین، جنگ طلبان از دولت ترامپ می خواهند اقدامات لازم را برای عدم دسترسی بانک های ایرانی به خدمات سوئیفت، سامانه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی، انجام دهد. اجرایی شدن چنین تصمیمی مستلزم اعمال تحریم علیه موسسات مالی نماینده ای است که هیئت مدیره سوئیفت را شکل می دهند. چنین اقدامی آسیب های فراوانی به سلامت اقتصاد جهانی وارد خواهد کرد.

ایران هنوز به این تحریم ها واکنش نشان نداده و امیدوار است که اروپا و سایر قدرت های بزرگ جهانی بتوانند منافع اقتصادی کافی برای ایران به منظور رویارویی با دولت ترامپ را تامین کنند. اما مشخص است که پاسخ اروپا تا کنون کافی نبوده و مشخص نیست که آیا اروپا آمادگی رویارویی با این زرنگ بازی های دولت ترامپ را دارد یا نه.

این نشان دهنده این نیست که اروپا تسلیم خواسته های دمدمی مزاجانه آمریکا شده است. بر عکس، اروپا گام های مهمی، از جمله اصلاح قانون مسدود کردن برای رویارویی با تحریم های آمریکا را برداشته است. این قانون مسدود کردن به ظاهر نمی گذارد که شرکت های اروپایی داوطلبانه از تحریم های آمریکا علیه ایران پیروی کنند.

اروپا همچنان نشان داده است که قصد دارد یک سازوکار ویژه مالی برای تسهیل تجارت قانونی بین اروپا و ایران ایجاد کند. اروپا همچنین از سایر طرفین برجام – مانند چین و روسیه – خواسته است تا از این سازوکار در صورت لزوم استفاده کنند. اگر چه این سازوکار در مراحل تکوینی قرار دارد، اطلاع رسانی در مورد آن نشان دهنده خطرناک بودن رویکرد آمریکا در قبال ایران است.

آمریکا با اعمال تحریم بر خلاف خواست جامعه بین المللی، باعث افزایش احتمال شکل گیری مسیرهای مالی جایگزین می شود که واشنگتن نفوذی در آنها ندارد و از این رو از تاثیرات تحریم هایش در آینده کاسته خواهد شد. اما معلوم نیست که این اقدامات بتواند جلوی دولت ترامپ را بگیرد.

این قانون مسدود کردن، شرکت های اروپایی را تهدید می کند که اگر از تحریم های آمریکا پیروی کنند، مجازات خواهند شد و همچنین شرکت های آمریکایی را به خاطر اشتباهات دولتشان، مجازات می کند. این مجازات ها به همراه تلاش برای ایجاد سازوکار ویژه مالی، پیامی روشن برای دولت ترامپ به همراه دارد که اعمال تحریم علیه شرکت های اروپایی به خاطر تجارت قانونی با ایران، باعث خواهد شد آمریکا با پاسخ سیاسی شدیدی روبه رو شود.

به عبارت دیگر، اروپا باید در یک بیانیه سیاسی مهم خط قزمری برای دولت ترامپ مشخص کند و عواقب گذشتن از این خط را به آنها گوشزد کند. در حال حاضر، دولت ترامپ برنده نبرد علیه ایران است. این امر باعث شده است تا شرکت های خارجی بیشتری از ایران خارج شوند و ایران تبدیل به یک تبعیدی تجاری شود. اما اگر اروپا تصمیمش را در قالب یک بیانیه روشن اعلام کند، می تواند کارساز باشد.

اروپا باید راه هایی برای کاستن از خطرات تحریم های آمریکا برای تجارت قانونی با ایران بیابد. اروپا باید بخش خصوصی اش را متوجه کند که هر گونه آسیبی که به خاطر این تحریم ها متحمل بشوند تبدیل به یک مسئله دیپلماتیک خواهد شد. باید برای دولت ترامپ روشن کند که هر گونه تحریم علیه شرکت های اروپایی عواقب سنگینی خواهد داشت.

در کمتر از یک ماه، دولت ترامپ تمام تحریم هایی که به خاطر برجام لغو شده بودند را دوباره اعمال خواهد کرد. احتمالا ترامپ برای بر هم زدن ثبات اقتصادی ایران اقدامات دیگری هم انجام خواهد داد. اگر اروپا می خواهد از توافق هسته ای حفاظت کند، باید به سرعت و با جدیت عمل کند. وگرنه، بزرگترین دستاورد دیپلماتیک در ده سال گذشته، برای همیشه از دست خواهد رفت و جنگ جدیدی در خاورمیانه آغاز خواهد شد.

منبع: لوبلاگ / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33

کلید واژه ها: عدم اجماع برای تحریم ایران


( ۳ )

نظر شما :

مصطفی ۰۱ آبان ۱۳۹۷ | ۰۷:۱۸
اروپا فقط می خواهد تا 13 آبان ایران را در سیبل امریکا قرار دهدو خلاص. چون به خاطر مکانیسم ماشه می دانند ایران توانایی خروج از برجام را ندارد.