سرکوب خونین شیعیان نیجریه همچنان ادامه دارد

۰۹ آبان ۱۳۹۷ | ۱۴:۳۲ کد : ۱۹۷۹۸۴۱ سرخط اخبار

پلیس نیجریه یک روز پس از کشتن چند تن از شیعیان این کشور، بار دیگر به هزاران تن از هواداران شیخ زکزاکی، روحانی شیعه زندانی، تیراندازی و به سمت آنان گاز اشک‌آور شلیک کرد.

به گزارش ایسنا، طی اعتراضاتی که روز سه‌شنبه در نیجریه برای آزادی ابراهیم زکزاکی، روحانی شیعه زندانی صورت گرفت، دست‌کم شش تن دیگر از هواداران "جنبش اسلامی نیجریه" کشته شدند.

به گفته پلیس نیجریه، 400 تن از اعضای جنبش اسلامی نیجریه نیز دستگیر شده‌اند.

به گفته یکی از خبرنگاران فرانسه که در صحنه این اعتراضات حضور داشته، راهپیمایی هزاران تن از اعضای جنبش اسلامی نیجریه در مرکز شهر آبوجا مسالمت‌آمیز بوده اما برخی از معترضان غیرمسلح به سمت پلیس سنگ پرتاب کردند که تیراندازی پلیس و شلیک گار اشک‌آور به تظاهرکنندگان را در پی داشته است.

در همین حال ابراهیم موسی، سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه به خبرگزاری فرانسه گفت: تعداد زیادی از اعضای ما مجروح شده‌اند و تا کنون آماری از کشته‌شدگان در دست نداریم.

رییس پلیس آبوجا روز سه‌شنبه گزارش کرد: در مجموع 400 تن از اعضای جنبش اسلامی که در اعتراضات خشونت‌آمیز شرکت داشته‌اند، بازداشت شده‌اند تا تحت بازجویی قرار بگیرند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ارتش نیجریه روز دوشنبه اعلام کرده بود که سه تن از حامیان جنبش اسلامی این کشور در اعتراضات دیگری در اطراف آبوجا کشته شده‌اند. این در حالی است که سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه می‌گوید، در این درگیری 27 نفر کشته شده‌اند و ممکن است آمار کشته شدگان این درگیری افزایش یابد.

سازمان عفو بین‌الملل گزارش کرده است که سربازان در این درگیری گلوله واقعی شلیک کرده‌اند که در صورت غیرمسلح بودن معترضان حرکتی غیرقانونی تلقی می‌شود.

ارتش نیجریه متهم به کشتن 300 تن از هواداران جنبش اسلامی این کشور و دفن آنان در گورهای دست‌جمعی است.

ادامه درگیری‌های هواداران زکزاکی با پلیس نگرانی‌هایی را درباره تکرار سرکوب سال 2009 گروه بوکوحرام برانگیخته است؛ سرکوبی که طی آن حدود 800 نفر از جمله رهبر بوکوحرام کشته شدند و پس از آن این گروه بار دیگر و با نیرویی بیشتر به عملیات خود ادامه داد.

یک تحلیلگر مسائل امنیتی در موسسه مطالعات بین‌المللی آبوجا می‌گوید، نیروهای امنیتی "حقی برای استفاده از حداکثر نیرو" علیه معترضان غیرمسلح ندارند.

کلید واژه ها: نیجریه


( ۱ )

نظر شما :