آخرین تحولات حل وفصل مناقشه قره باغ و چشم انداز آتی

مناقشه‌ای که برای حل آن به حمایت روسیه نیاز است

۲۶ آبان ۱۳۹۷ | ۱۵:۰۴ کد : ۱۹۸۰۱۳۵ اروپا نگاه ایرانی
نویسنده خبر: افشار سلیمانی
افشار سلیمانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می‌نویسد:اصرارمقامات ارمنستان و  جمهوری خودخوانده قره باغ بر حضور در مذاکرات حل بحران بعنوان یک طرف و عدم پذیرش آذربایجان و تاکید بر استقلال قره باغ ازسوی دولت خودخوانده آن و سکوت بازیگران جهانی ذیمدخل  در این رابطه ازدیگر موانع موجود درمورد حل این مناقشه محسوب می شود.
مناقشه‌ای که برای حل آن به حمایت روسیه نیاز است

دیپلماسی ایرانی: طبق روال دو دهه گذشته روسای سه گانه امریکایی، روسی و فرانسوی گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا که درسال ۱۹۹۲ با هدف حل وفصل مناقشه قره باغ تشکیل شده است، اواخر اکتبر به باکو و ایروان و قره باغ کوهستانی که تحت اشغال ارمنستان و ارامنه ساکن قره باغ  قرار دارد، سفر کردند و ضمن بازدید از برخی مناطق اشغالی آذربایجان نیز با مقامهای عالیرتبه دوکشور و رهبرخودخوانده قره باغ پیرامون آخرین تحولات مربوط به این بحران دیدار و گفتگو کردند.    
روسای گروه مینسک پس از  پایان این سفر در سایت رسمی این سازمان نتایج سفر اخیر به منطقه قفقاز جنوبی را طبق رویه گذشته در قالب یک بیانیه رسمی منتشر کردند. در این بیانیه آماده است: ایگور پاپوف، استفانون ویسکونتی، اندریو شافر به ترتیب روسای روسی، فرانسوی و آمریکایی گروه میانجی مینسک به همراه "آنجی کاسپرشیک"، نماینده ویژه رییس فعلی سازمان امنیت و همکاری اروپا، روزهای 29 اکتبر الی 2 نوامبر (7 الی 11 آبان ماه) برای بررسی راهکارهای حل مناقشه قره باغ از منطقه قفقاز جنوبی دیدار و در روز 29 اکتبر در ایروان با نیکول پاشینیان، کفیل نخست وزیری ارمنستان، 1 نوامبر در باکو با الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان، و نیز وزرای امور خارجه و دفاع دو کشور و با نمایندگان صلیب سرخ و هلال احمر ، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل ودر تاریخ 31-30 اکتبر با رهبر (خودخوانده ) قره‌باغ  دیدار و پیرامون آخرین وضعیت جاری مناطق اشغالی گفتگو و نیز از خط مقدم جبهه در مناطق "اقدام" و "کلبجر" بازدید کردند.

روسای گروه مینسک، هدف عمده سفر به منطقه را بررسی نتایج مذاکرات رئیس جمهوری آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان در حاشیه اجلاس اخیر سران کشورهای همسود (مشترک المنافع) در شهر دوشنبه تاجیکستان و گام های بعدی که قرار است در راستای حل این مناقشه برداشته شود، اعلام و در بیانیه رسمی خاطر نشان کردند که  سران جمهوری آذربایجان و ارمنستان، کاهش تنش در خط مقدم جبهه قره باغ را تایید کردند.

بر اساس اعلام گروه میانجی مینسک، قرار است وزیران امور خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان تا پایان سال جاری میلادی برای بررسی راهکارهای حل مناقشه قره باغ دیدار کنند.

همچنین روسای گروه میانجی مینسک در باره نتایج سفر اخیر به منطقه قفقاز جنوبی گزارشی به شورای دایمی سازمان امنیت و همکاری اروپا در وین ارایه خواهند کرد.

به گفته ایگور پوپوف، رئیس روسی گروه مینسک "ظهراب مناتساکانیان" و "المار ممدیاروف"، وزرای امور خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان احتمالاً در ماه آینده میلادی (دسامبر ) در حاشیه اجلاس این گروه وابسته به  سازمان امنیت و همکاری اروپا در میلان ایتالیا دیدار خواهند داشت. وی گفت: ما در این مورد با وزیران امور خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان گفت‌وگو کرده‌ایم".

"باگو ساهاکیان"، رییس جمهوری (خودخوانده) قره باغ در تاریخ 30 اکتبر/8 آبان ماه در "خانکندی"،  مرکز قره باغ (که ارامنه آن را استپاناکرت می نامند) در ملاقات با روسای امریکایی و فرانسوی گروه مینسک و همچنین "آنجئی کاسپیشکی"، نماینده ویژه رییس سازمان امنیت و همکاری اروپا، مجدداً بر حضور جمهوری (خودخوانده ) قره باغ در کلیه مراحل مذاکرات حل‌وفصل مناقشه قره‌باغ تاکید کرد. ساهاکیان همچنین حفظ رژیم آتش‌بس در خطوط مرزی را مهم خواند.این درحالیست که جمهوری آذربایجان مشارکت این جمهوری خودخوانده در مذاکرات حل بحران قره باغ را نمی پذیرد.

اخیرا نیز نماینده آمریکا در سازمان امنیت و همکاری اروپا اعلام کرد وضعیت موجود در مناقشه قره باغ و رابطه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در این زمینه قابل قبول نیست.گرگوری ماکریس طی سخنانی در اجلاس شورای دایمی سازمان امنیت و همکاری اروپا افزود: آمریکا بر ضرورت حل مناقشات موجود در گسترده این سازمان و از جمله مناقشه قره باغ تاکید دارد.
وی افزود: آمریکا به تازگی در ارتباط با حل مناقشه قره باغ، مقامات بلندپایه ای مانند «جان بولتون»، مشاور امنیتی رئیس جمهوری امریکا و «جورج کنت»، معاون وزریر امور خارجه این کشور را به ارمنستان و جمهوری آذربایجان اعزام کرد.
ماکریس گفت: از نظر آمریکا مناقشه قره باغ راه حل نظامی ندارد، ولی وضعیت موجود در این مناقشه نیز قابل قبول نیست.
به گفته وی، آمریکا درصدد ادامه فعالیت با طرفین مناقشه قره باغ در زمینه حل این مناقشه بر اساس قرارداد بین المللی هلسینکی، شامل حل مسالمت آمیز و درازمدت مناقشه، خودداری از اعمال زور، برقراری تمامیت ارضی کشورها، برابری حقوق ملت ها برای تعیین سرنوشت است. 

اخیرا سفیر آمریکا در ایروان نیز در پایان ماموریت خود در ایروان، بر ضرورت حل مناقشه قره باغ و آزادسازی چند شهر اشغالی آذربایجان توسط ارمنستان تاکید کرد که موجب ناخرسندی مقامات ارمنستان و خرسندی مقامهای آذربایجان گردید و برخی تحلیلگران در باکو ابراز امیدواری کردند که پس از تشکیل مجلس جدید در ارمنستان و نخست وزیری مجدد نیکول پاشینیان با تلاشهای امریکا روند جدیدی در فرایند حل وفصل مناقشه قره باغ آغاز خواهد شد، اما به نظر می رسد دولت جدید ارمنستان در این راستا با چالشهای زیادی از طرف روسیه و ارامنه قره باغ مواجه خواهد شد و بدون رضایت روسیه، حل وفصل این مناقشه از چشم انداز روشنی برخوردار نیست.

همزمان با سفر روسای گروه مینسک به منطقه ،"رجب طیب اردوغان"، رییس جمهوری ترکیه طی سخنانی در افتتاحیه مجموعه پالایشگاهی "استار" در "ارزروم" ( دولت ایروان، این منطقه را ارمنستان غربی وتحت اشغال ترکیه می شمارد)، که با سرمایه گذاری آذربایجان به اجرا درآمده است، گفت: "ترکیه و جمهوری آذربایجان برای ثبات منطقه کشورهای مهمی هستند و هیچ پروژه‌ای در این منطقه بدون اجازه این دو کشور نمی‌تواند به واقعیت بپیوندد". اردوغان سپس خطاب به جامعه جهانی گفت: "20 درصد از سرزمین‌های آذربایجان نزدیک به ربع قرن تحت اشغال (ارمنستان) است. جامعه جهانی بیش از این نمی‌تواند در قبال این مسئله سکوت کرده و تلاش‌های باکو و آنکارا را در این راستا نادیده انگارد". وی افزود: "ما انتظار داریم جامعه جهانی به بی‌عدالتی‌ها در تمام نقاط جهان و از جمله در مناقشه قره باغ (ارمنستان نام قره باغ را به آرتساخ تغییر داده است) پایان دهد". اردوغان همچنین نهادهای بین‌المللی را به دور بودن از عدالت متهم کرد و هشدار داد: "با این شیوه آنها مشروعیت خود را از دست می‌دهند".

رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد "ما به عنوان ترکیه و جمهوری آذربایجان در هر صورت به مبارزه مشترک خود برای حفط ارزش‌هایی که به آن‌ها ایمان داریم ادامه خواهیم داد و به خواست خدا این دادخواهی مقدس را با پیروزی به پایان خواهیم برد".
بینالی ایلدریم"، رییس مجلس ملی ترکیه نیز طی سخنرانی در افتتاحیه برنامه آغاز سال تحصیلی 2019-2018 دانشگاه قفقاز در شهر قارص ( این شهر نیز ازسوی  ارمنستان غربی  خوانده میشود که به ادعای ارمنیها پس از نسل کشی ارمنیان در سال 1915 به اشغال ترکیه در آمده است) ضمن اشاره به مسئله  ادعای نسل کشی ارامنه اعلام کرد: "تاکید بر وقوع نسل‌کشی، تاکیدی پست است. چرا که نسل‌کشی، پاکسازی قومی و نیز واژه‌های دیگری که بیانگر وحشیگری هستند هیچ سنخیتی با ما ندارند. آنانی که چنین تاکیداتی دارند می‌خواهند زشتی‌های خود را به ملت ترک نسبت دهند".وی سپس با اظهار این که "پاسخ ما نسبت به این تاکیدات مشخص است"، گفت: "تاریخ را باید به مورخین سپرد، چرا که این موضوع  عرصه تحقیقات آنهاست. آنچه در طی تاریخ رخ داده است را باید مورخین بررسی کرده و اعلام نظر کنند. ما چنان که پیش از این نیز گفته‌ایم آرشیوهای خود را در برابر همه می‌گشائیم، هر کس می‌خواهد بگذار بیاید و ببیند. اگر میل دارند بگذار هیئتی اعزام کنند و با مورخین و متخصصین ما مشترکاً کار کنند".

ایلدریم سپس به مناقشه قره باغ  اشاره کرده و گفت: "ارمنستان هر از گاهی اعلام می‌کند که "خواهان برقراری رابطه با ترکیه و گسترش روابط خود با ما است". اگر واقعاً چنین است، قبل از هر چیز باید نیروهای خود را از سرزمین‌های اشغالی قره‌باغ خارج کرده و آن‌ها را به جمهوری آذربایجان مسترد دارد. ارمنستان همچنین باید از خواسته‌های خود نسبت به ترکیه دست بر داشته و بدون هیچ شرطی واقعیت موجود را بپذیرد".  

ارمنستان معتقد است که مقامات دولت ترکیه واقعیت های تاریخی را انکار نموده و سعی دارند دروغ خود و گذشتگانش را به عنوان واقعیت به دنیا بقبولانند. ارمنستان به ترکیه پیشنهاد میکند که به نقشه‌های سال 1914 ترکیه  و آمار جمعیت ترکیه قبل و بعد از سال 1915 رجوع کنند تا ببینند چه به روز ارامنه آن کشور آمده است؟ همچنین این کشور ،ترکیه را به پاکسازی آرشیو ترکیه عثمانی از اسناد مربوط به قتل عام موردادعای خود متهم میکند .

پیش از سفر روسای گروه مینسک به منطقه جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید آمریکا سفری به روسیه و قفقاز جنوبی نمود و با مقامات عالیرتبه این کشورها دیدار گفتگو نمود و در کنار موضوعات مرتبط باایران و روابط دوجانبه ،به موضوع بحران قره باغ نیز پرداخت.بولتون پس از دیدار بانیکول پاشینیان سرپرست نخست وزیری ارمنستان در بخشی ازمصاحبه خود گفت : پاشینیان پس از انتخاب به مقام نخست وزیری قادر خواهد بود تصمیمات قاطعانه‌ای در مورد مسئله قره‌باغ اتخاذ کند"،پاشینیان درواکنش به این اظهارات بولتون گفت : "هر کس می‌تواند از طرف خودش حرف بزند. جان بولتون نیز از طرف خودش حرف می‌زند. چنانکه نه آقای بولتون و نه هیچ احد دیگری نمی‌تواند از طرف من حرف بزند، چنان که پیش از این نیز گفته‌ام مسئله قره‌باغ نمی‌تواند بدون موافقت مردم ارمنستان و همچنین دولت و مردم جمهوری (باصطلاح) آرتساخ ( قره‌باغ )حل شود".

همزمان (۳۰ اکتبر=۸آبان )با حضور روسای گروه مینسک در قفقاز جنوبی ،اجلاس دوره ای وزرای خارجه ایران،آذربایجان وترکیه در استانبول برگزار شد و در بخشی از بیانیه پایانی این نشست به بحران قره باغ نیز بشرح ذیل اشاره شد:

"امضا کنندگان بر پایبندی خود به اصولی همچون قوانین بین‌المللی بویژه احترام به  حق حاکمیت، تمامیت ارضی، مصونیت مرزهای بین‌المللی از تجاوز، حل و فصل مسالمت‌آمیز کلیه اختلافات، و همچنین عدم مداخله در امور داخلی کشورها وحمایت از این محورها تأکید نمودند؛ و در این خصوص به اهمیت حل و فصل هرچه سریعتر اختلاف ارمنستان-آذربایجان بر سر ناگورنو قره‌باغ بر طبق اصول فوق تصریح کردند."

"آنا ناقدالیان"، سخنگوی دفتر مطبوعاتی وزارت خارجه ارمنستان با اشاره به بیانیه فوق اعلام کرد: "اتخاذ سیاست یکجانبه در مورد مسئله قره باغ هیچ کمکی به تلاش های موجود برای حل مسالمت آمیز این مناقشه نمی‌کند".

" برخی تحلیلگران در ارمنستان معتقدند که در بیانیه استانبول صرفاً به اصل "تغییر ناپذیر بودن مرزها" پرداخته شده و به اصل مهم بین‌المللی یعنی "اصل تعیین سرنوشت ملت‌ها به دست خویش" که از دیدگاه حمایت از حقوق ملل مستضعف مهمتر بوده و در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز بر آن تاکید شده پرداخته نشده است .به ظن این دسته از تحلیلگران در بیانیه های پیشین به "حل مسالمت‌آمیز مناقشه قره‌باغ با تکیه بر اصول بین‌المللی" پرداخته  می‌شد، اما این بار مشخصاً با تاکید بر "حمایت از حق حاکمیت، تمامیت ارضی، مصونیت مرزهای بین‌المللی از تجاوز"، در واقع مشخصاً و بطور یکجانبه امضاء کنندگان به طرفداری از آذربایجان پرداخته اند.

ازسوی دیگر، ایروان تقویت مناسبات آذربایجان واسراییل و سفرهای متقابل مقامهای دوکشور را حمایت اسراییل از آذربایجان و استفاده از لابی صهیونیسم به نفع باکو تلقی میکنند .بگونه ایکه‌ وقتی اویگدور لیبرمن ، وزیر دفاع اسراییل در سفر اخیرخود به باکو  ( ۲۳ تا ۱۹سپتامبر ) پس ازدیدار چندساعته با الهام علی اف ، رییس جمهوری آذربایجان پشت درهای بسته و ملاقات  با وزرای دفاع، حوادث غیرمترقبه و امور خارجه و فرمانده نیروی مرزبانی جمهوری آذربایجان در مزار شهدای جمهوری آذربایجان، مزار آلبرت آگارونف، شهید یهودی و قهرمان ملی جمهوری آذربایجان را زیارت کرد به طور ویژه ای موجب ناخرسندی ارمنستان ضد و ایروان این حرکت را پیامی از طرف اسراییل به ارمنستان ارزیابی کرد.

اکنون نیز سفر چندروز اخیر ژنرال نجم الدین  صادق اف معاون وزیر دفاع و رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح  آذربایجان به اسرائیل که از دیدگاه ارمنستان به ارتقای بیشتر سطح همکاری فنی – نظامی دو طرف از جمله، ایجاد افق های جدیدی برای تولید مشترک پهپادهای با دقت بالا در جمهوری آذربایجان منجر خواهد شدو تقویت روابط نظامی – سیاسی دو طرف  موجب تقویت حمایت لابی متنفذ یهودی از جمهوری آذربایجان در مقیاس بین المللی را درپی خواهد داشت ،موجب نگرانی بیشتر ارمنستان از روابط آذربایجان و واسراییل شده است.

مجموعه شرایط داخلی و خارجی دوکشور آذربایجان و ارمنستان و قره باغ اشغال شده و باتوجه به تاثیر متقابل عوامل  بحران قره باغ و  انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی بایکدیگر در هردوکشور ( بویژه در شرایط کنونی که ارمنستان در نهم ماه دسامبر سالجاری انتخابات زود هنگام پارلمانی برگزار خواهد کرد تا متعاقبا نخست وزیر خودرا برگزیند که باحتمال زیاد پاشینیان  پیروز آن خواهد بود ) و نیز دخالت بازیگران خارجی در روند حل وفصل این مناقشه و عدم تمایل روسیه نسبت به حل این بحران که به کمک  این کشور نیز بوجود آمده است ،بنظر میرسد دیدار وزرای خارجه آذربایجان و ارمنستان در میلان ایتالیا در حاشیه نشست گروه مینسک ،همچون دیدارهای گذشته وزرای خارجه و روسای جمهور به نتیجه ای نرسد .هرچند که برخی مقامات رسمی و تحلیلگران درباکو اظهارات سفیر آمریکا درایروان و جان بولتون دررابطه با حل مناقشه قره باغ   و اعزام نمایندگان امریکا به دوکشور و پیام قبلی  دونالد ترامپ به سران دوکشور را مثبت و امیدوارکننده ارزیابی نموده اند و پیش بینی میکنند امریکا طرحی برای حل این بحران دارد و دراین مسیراز اراده قوی برخوردار است اما باتوجه به مجموعه تحولات مربوط به ایران و شرایط داخلی وخارجی دوطرف و مسایل منطقه ، بنظر میرسد هنوز تا برقراری تمامیت ارضی آذربایجان و  رسیدن به صلح و امنیت پایدار در قفقاز جنوبی راه درازی درپیش است.

در خاتمه به چند نکته مهم در ارتباط با بحران قره باغ کوهستانی اشاره می کنم: 

۱-ارمنستان با کمک و چراغلب سبز روسیه بیست درصد اراضی آذربایجان من جمله قره باغ کوهستانی را اشغال کرده است.

۲- با توجه به نقش مسکو در تصرف اراضی آذربایجان، حضور روسیه بعنوان یکی از روسای سه گانه گروه مینسک یک پارادوکس آشکار محسوب می شود .

۳-مسکو از عامل قره باغ در راستای تحت سلطه گرفتن آذربایجان  بعنوان یک ابزار بهره برداری می کند و برای حل این بحران به آذربایجان اصرار میکند وارد اتحادیه اقتصادی اورآسیا و پیمان امنیت دسته جمعی که با حضور تعداد اندکی از کشورهای مشارک المنافع تشکیل شده،شود ،اما باکو تاکنون از این پیشنهاد امتناع کرده است.

۴- روسیه سیاست سلطه طلبانه خود را در راستای حفظ کشورهای مشترک المنافع و پیرامون خود در ارتباط با سایر کشورها نیز ازجمله اوکراین ، گرجستان ، ملدوای و کشورهای آسیای مرکزی  به درجات مختلف اعمال نموده و درحال استمراراست .
۵-آمریکا و فرانسه در گروه مینسک ،دست به نوعی مصالحه با روسیه زده اند و نتوانسته اند برای احقاق حقوق آذربایجان اقدامی کنند. 

۶- ترکیه که به دلایل ادعای قتل عام ارامنه درسال ۱۹۱۵ توسط امپراطوری عثمانی و ادعای ارضی  ازسوی دولت ارمنستان با ارمنستان روابط سیاسی ندارد و مرزهایش را با ارمنستان مسدود ساخته  است ، برقراری رابطه با ارمنستان را عمدتا منوط به آزادی اراضی اشغالی آذربایجان ازسوی ارمنستان نموده واز این رهگذر مناسبات خود با آذربایجان را به سطوح استراتژیک رسانده است ،این درحالیست که علت اصلی اختلاف آنکارا وایروان به دو ادعای ارمنستان برمی گردد.

۷- شورای امنیت سازمان ملل متحد  درطول بیش از بیست سال گذشته چهار قطعنامه مبنی بر تخلیه اراضی اشغالی آذربایجان توسط ارمنستان و ضرورت برقراری تمامیت آذربایجان ،صادر نموده است اما تاکنون این قطعنامه ها به دلیل نبود ضمانت اجرایی و بازیهای اعضای دائم شورای امنیت ،باجرا در آمده است.

۸- برغم عدم تحقق قطعنامه های شورای امنیت و ناکامیهای گروه مینسک در حل وفصل مناقشه قره باغ،گروه مینسک که تحت تاثیر پنج کشور دارنده حق وتو در شورای امنیت قراردارد،آذربایجان را مجبور کرده اند تا ازطریق نظامی نسبت به بازگرداندن مناطق اشغالی شده اش اقدام نکند. 

۹- فاجعه بارتر این است که روسیه، باستناد پیمان امنیت دسته جمعی که ارمنستان نیز عضو آن است ، هرگونه تحرک نظامی آذربایجان برای ورود به اراضی اشغالی خود را هجوم به خاک  ارمنستان تلقی نموده و خودرا موظف به دفع تحرک نظامی آذربایجان و خارج ساختن نیروهای آذربایجان از خاک خود  تلقی می کند!

۱۰-برغم اینکه آذربایجان بوجه نظامی خودرا چندبرابر افزایش  و توان نظامی خود را درابعاد مختلف گسترش داده است و درهمین راستا همکارهای نظامی خودرا با پاکستان و اسراییل تقویت نموده است وحتی پهباد در آذربایجان  با مشارکت اسرائیل تولید میکند، بدلایل فوق الذکر موفق به اقدام نظامی گسترده برای آزاد سازی اراضی اشغالی خود نشده است و هربار که اقدام به تحرک نظامی نموده است ، روسیه و گروه مینسک ،مانع از استمرار آن شده اند.ژ

۱۱- دولت و مردم جمهوری آذربایجان علیرغم کمکهای ایران به آذربایجان در زمینه آوارگان وپناهندگان و نظامی، از مواضع ایران در قبال بحران قره باغ و همکاری های ایران با ارمنستان راضی نیستند و آنرا در مقایسه با مواضع و کمکهای ایران در رابطه با فلسطین و لبنان ، در سطح پایین می پندارند. 

۱۲- تاثیر مادامیکه روسیه به حل مناقشه قره باغ رضایت ندهد که آن نیز درگرو امتیازاتی است که درپی آنهاست و عدم اهتمام جامعه بین المللی و کشورهای اسلامی ،بعید بنظر میرسد این مناقشه که درشرایط جنگ وصلح و منجمد قراردارد به حل وفصل نهایی برسد .بهترین شیوه حل وفصل این مناقشه با توجه به مجموعه فرصت‌های ومحدویتها ،آزاد سازی مرحله ای اراضی اشغالی که براساس طرح مادرید( آزادی پنج شهر دومرحله اول ، آزادی شهرهای حائل اشغال شده آذربایجان میان آذربایجان  و قره باغ کوهستانی در مرحله بعدی و سرکع مذاکرات درمورد رژیم حقوقی قره باغ )مورد پذیرش گروه مینسک و آذربایجان نیز قرار گرفته است اما ارمنستان ودر نهان ، مسکو به آن تن نمیدهد .شاید پیروزی پاشینیان در ارمنستان  که تحت سلطه ارامنه قره باغ و روسیه نیست، فرصتی برای حل وفصل این بحران فراهم آورد ،اما مخالفان او سعی خواهند کرد بازی را بهم بزنند.

اصرارمقامات ارمنستان و  جمهوری خودخوانده قره باغ بر حضور در مذاکرات حل بحران بعنوان یک طرف و عدم پذیرش آذربایجان و تاکید بر استقلال قره باغ ازسوی دولت خودخوانده آن و سکوت بازیگران جهانی ذیمدخل  در این رابطه ازدیگر موانع موجود درمورد حل این مناقشه محسوب می شود.

۱۳- روسیه و گروه مینسک مانع از مشارکت ایران درحد وفصل این بحران شده اند ، ایران باید برای تقویت حضور خود در قفقاز جنوبی با ارمنستان و اروپا و روسیه وارد مذاکره جدی شود و ایران و آذربایجان باید باتقویت اعتماد متقابل و دور کردن تاثیرات رویکردهای ایدئولوژیک و ملی گرایانه  در روابط دوجانبه به تقویت نقش خود در حفط صلح وثبات و امنیت قفقاز جنوبی بکوشند و ازاین رهگذر زمینه مشارکت ایران را در روند حل بحران قره باغ و تامین تمامیت ارضی آذربایجان فراهم کنند.

۱۴- تلاش کشورهای قفقاز جنوبی (آذربایجان، گرجستان و ارمنستان) و ایران و روسیه و ترکیه به عنوان همسایگان این کشورها برای برقراری مدل همکاریها ی امنیتی واقتصادی  ۳+۳ و درگامهای بعدی جلب سازمان ملل واتحادیه اروپا در جهت تقویت چندجانبه گرایی درصورت امکان مدلی ایده آل برای تثبیت ثبات و امنیت پایدار و توسعه ورفاه شش کشور خواهد بود.

افشار  سلیمانی

نویسنده خبر

سفیر اسبق ایران در آذربایجان و پژوهشگر و تحلیلگر مسائل روسیه و منطقه.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ارمنستان مناقشه قره باغ


( ۹ )

نظر شما :

به طرز کاملا یک طرفانه ای به نفع جمهوری اذربایجان به بیان مطالب پرداخته شده ۲۶ آبان ۱۳۹۷ | ۱۵:۲۸
به طرز کاملا یک طرفانه ای به نفع جمهوری اذربایجان به بیان مطالب پرداخته شده
جلال ۲۶ آبان ۱۳۹۷ | ۱۹:۳۶
بیشتر میاد ایشون نماینده باکو باشن تا ایران !!! باکو یک معضل امنیتی هست برای ایران از ابتدا تا به الان که از ترکیه و اسرائیل تا عربستان و روسیه و آمریکا ازش حمایت میکنن
شاه صفی ۲۶ آبان ۱۳۹۷ | ۲۰:۴۴
مناقشه قره باغ و حمایت ایران از طرف ارمنی در این دعوا لکه ننگی است که هرگز از دامان ایران پاک نخواهد شد. به عنوان یک ایرانی سرافکنده ام.
افشار سلیمانی ۲۷ آبان ۱۳۹۷ | ۱۱:۱۹
کاربرانی که بدون اطلاع از واقعیات تاریخی و قطعنامه های بین المللی و اصول وقواعد حقوق بین المللی به نگارنده اتهام میزنند بآید به مطالعه دراین خصوص بپردازند .در رابطه ضرورت خروج اشغالگران از خاک آذربایجان و ضرورت برقراری تمامیت ارضی این کشور شورای امنیت سازمان ملل و سازمانهای همکاری کشورهای اسلامی و غیر متتعهدها چندین قطعنامه و بیانیه دارند ، ازسوی دیگر زمانی که سازمان ملل و کشورها استقلال آذربایجان را شوروی سابق مورد شناسایی قرارداده اند با همان محدوده سرزمینی و مرزها این اقدام را نموده اند و همان مرزها مورد تجاوز ارمنستان با حمایت روسیه واقع شده است ، حمایت از تمامیت ارضی یک کشور اشغال شده باستناد قواعد و احکام بین المللی ،حمایت یکطرفه محسوب نمیشود بلکه برعکس آن ،نقض قوانین بین المللی و حمایت یک‌سویه می باشد . مثل این می ماند که در جریان جنگ عراق علیه ایران ، به حمایت کننده از تمامیت ارضی ایران و تاکید کننده بر ضرورت خروج اشغالگران عراقی از خاک ایران ، اتهام حمایت یکطرفه از ایران و نماینده ایران شدن وارد شود که صدالبته برچسب ناچسب و حمایت از اشغالگر تلقی خواهد شد
لیلا ۲۷ آبان ۱۳۹۷ | ۱۶:۳۰
اشغال قره باغ به عنوان زخم دوم بر پیکر جهان اسلام پس از موضوع فلسطین است و شما باور داشته باشید که ارمنستان درست مثل رژیم اشغالگر اسراییل بیخ گوش ایران است و همین ارامنه شاید فعلا کاری با ایران ندارد ولی سودای زیادی در سر دارد.
حقگو ۲۸ آبان ۱۳۹۷ | ۱۵:۵۴
این ارتش بی انضباطی که در عکس می بینیم و این سربازان نحیفی که به زور خود را سر پا نگه داشته اند اگر حمایت مستقیم فرانسه و روسیه و حمایت تا اندازه ای نامحسوس تر امریکا و اصولا جهان مسیحی پشت سر شان نبود ارتش اذربایجان با یک فوت به پشت کوه ارارات پرتاب می کرد.
ميناسيان ۲۹ آبان ۱۳۹۷ | ۰۲:۰۱
با سلام مقالات جناب سلیمانى طبق روال گذشته یک طرفانه و به طرفدارى از رژیم نژاد پرست ضد ایرانى باکو است. با کمى دقت و نگاه کارشناسانه محتواى غیر علمى مقاله که در محدوده لابى گرى رژیم باکو و انعکاس بخشى از مسئله به جهت لا پوشانى سیاستهاى نژاد پرستانه ان رژیم نوشته شده کاملا اشکار میگردد. براى جامعه جهانى ماهیت سیاستهاى غیر انسانى رژیم باکو در قبال دیگر اقوام جمهورى اذربایجان کاملا اشکار و کتمان ان توسط لابى بی ابرو شده ان رژیم که در محافل بین المل به جهت دریافت رشوه وهدایاى گرانقیمت بى اعتبارشده امکان پذیر نیست. جاى بسى تاسف ونگرانى براى افکار عمومى و فرهیختگان ایرانى است که به چه دلیلى جناب سلیمانى اشاره اى به تبعات سیاستهاى ضد اىرانى وهمکاریهاى گسترده رژیم باکو با رژیم صهیونیستى همچنین برنامه ها وادعاهاى ارضى ان رژیم نسبت به ایران و طرح مسئله با اصطلاح (اذربایجان جنوبى) نمى کنند لیکن به عنوان دایه مهربان تر از مادر نگران تمامیت ارضى کشورى بیگانه اند که سابقه کشتار و نسل کشى شهروندان ارمنى خود در شهرهاى باکو،گنجه و سومگاییت را دارد در پایان به جهت رعایت انصاف و متهم نشدن به ارائه مطالب خلاف واقع پیشنهاد میکنم به گزارش شوراى اروپایى در مورد پرداخت رشوه از سوى جمهورى اذربایجان به تعدادى از نمایندگان ان شورا و محکومیت ان رژیم مراجعه شود
وازگن اعصاب راحتیان ۲۹ آبان ۱۳۹۷ | ۱۶:۲۹
میناسیان اعصابت را کنترل کن. خیلی حرص میخوری. خیلی در زندگی زجر میکشی. دائم حرص میخوری!
ایساک یونانسیان ۰۲ آذر ۱۳۹۷ | ۱۳:۰۷
آقای سلیمانی چه چیزی در باکو جا گذاشته اید؟ متاسفانه اینبار نیز مقاله جناب آقای سلیمانی مهر تائیدی بود بر مواضع جانبدارانه ایشان در خصوص مناقشه قراباغ. این موضوع از آن جا باعث تعجب است که ایشان سال ها به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو حضور داشتند و در ظاهر امر و حداقل می بایست از مواضع جمهوری اسلامی ایران(حل مسالت آمیز مناقشه قراباغ) که وی خود سفیرش بوده است دفاع و پیروی می کرد. برای بنده این سوال مطرح می شود که ایشان چه چیز جامانده ای در باکو دارند که اینچنین جانبدارانه و غیر علمی از مواضع حکومتی دفاع می کنند که از رعایت کوچکترین مولفه های دیپلماتیک عاجزند و بارها تمامیت ارضی کشورمان ایران را نیز مورد هدف قرار داده اند. آقای سلیمانی شما طوری از کمک های ناکافی جمهوری اسلامی به باکو دفاع می کنید که انگار صحبت های توهین آمیز حیدر علی اف در قبال ایران را فراموش کرده اید.شما بدنبال چه هستید؟ آقای سلیمانی شما طوری از ادعاهای ارضی ارمنستان در قبال ترکیه صحبت می کنید که انگار چیزی به نام ارمنستان غربی اصلاً وجود نداشته و تمام آن 30 کشوری که نسل کشی ارمنیان را به رسمیت شناخته اند در سیاره دیگری سیر می کنند. آقای سلیمانی شما صحبت از مناطق اشغالی جمهوری باکو توسط ارمنستان را مطرح می کنید بدون آنکه صحبتی نیز از مناطق اشغالی ارمنستان مانند شاهومیان و... را یادآوری کنید که اکنون تحت اشغال باکو است.منصف باشید. آقای سلیمانی شما بحث آوارگان آذربایجانی را مطرح می کنید، بدون آن که به آوراگان ارمنی نیز که خیلی پیشتر از آغاز مناقشه قراباغ، از باکو،گنجه،شاهومیان و.... مهاجرت کردند اشاره کنید. آقای سلیمانی شما بار دیگر موضوع 20 درصد از خاک اشغالی باکو را مطرح می کنید که با یک حساب و کتاب مدرسه ای می توان خلاف آن را ثابت کرد. با توجه به این که مساحت کل مناطقی که در حال حاضر نیروهای ارمنی تحت کنترل خود دارند و با احتساب مساحت منطقه پیشین خودمختار قراباغ در اتحاد جماهیر شوروی، که برابر است با 11400 کیلومتر مربع و 13 درصد کل مساحت مورد ادعای جمهوری آذربایجان را تشکیل می دهد واگر در نظر داشته باشیم که منطقه پیشین خودمختار قراباغ بر اساس حق تعیین سرنوشت ملی،از شوروی اعلام استقلال نموده است و مساحت آن را ( 4336 کیلومتر مربع ) از عدد فوق کم کنیم، به رقم 7060 کیلومتر مربع می رسیم که فقط 8 درصد مساحت مورد ادعای جمهوری آذربایجان است. در انتها یا شما تاریخ را نمی دانید یا به صرفتان نیست به آن رجوع کنید؟ البته من هم باید منصف باشم و از شما تشکر نمایم که بعنوان یک ایرانی به مناسبات سیاسی و نظامی باکو و اسرائیل بدرستی اشاره نمودید و از پهبادهایی سخن بمیان آوردید که هر از چند گاهی بدلایل نامعلوم سر از مرزهای ایران نیز در می آورند. آقای سلیمانی،لطفاً نگاهی به ماده سه قانون اساسی اتحاد جماهیر شوروی بیاندازید. حق تعیین سرنوشت ملت ها همواره در اتحاد جماهیر شوروی به منزلۀ اصل بنیادین ملت ها پذیرفته می شد.و تعریف دقیقش چنین است: «یک جمهوری شوروی(مثل جمهوری آذربایجان) که دارای جمهوری یا واحد های خود مختار(مثل قراباغ) و مناطق خود مختار است مستلزم برپایی همه پرسی جداگانه پیرامون مسئله استقلال برای هر یک از واحدهای خود مختار است.ملیت های وابسته به جمهوری های خود مختار مجاز هستند تا مستقلاً در مورد ماندن در محدوده یک جمهوری که خواهان خروج از تشکیلات شوروی یا ماندن در این تشکیلات است تصمیم گیری نمایند» بر این اساس بود که جمعیت 145920 نفری ارمنی جمهوری قراباغ(طبق آمارهای رسمی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1989 جمعیت قراباغ 192000 نفر بودکه 145920 نفر ارمنی و 46080 نفر آذربایجانی ترکیب این جمعیت را تشکیل می داد.)تصمیم به برگزاری همه پرسی گرفتند و خواستار خودمختاری شدند.که این موضوع از لحاظ حقوقی جای هیچ شبه ای را برای تشکیل جمهوری قراباغ کوهستانی بر جا نمی گذارد. یونانسیان،پژوهشگر مسایل قفقاز و ترکیه
شاه صفی ۰۲ آذر ۱۳۹۷ | ۱۵:۰۶
ایران با دادن آذربایجان و گرفتن ارمنستان طلا داد و مس گرفت. بر عقل چنین معامله گری شک صد در صد وارد است!
sharıfınader1362 ۰۴ فروردین ۱۳۹۸ | ۰۲:۱۴
لعنت به ارامنه روزی خواهد رسید که تقاص قتل عام مردم خوجالی رو خواهید داد به امید آن روز
كامران ۲۲ فروردین ۱۳۹۸ | ۰۱:۵۵
وقاحت فاشیست های ارمنی انتها نداره علارقم قطعنامه های سازمان ملل و نهادهای بین المللی همچنا در صدد توجیه اشغال و جنایات خود هستن و وقیحتر از همه این ارامنه داخل ایران که تبدیل به بلندگوی فاشیزم ارمنی در داخل ایران شده اند و از روابط نه چندان مناسب و مستحکم ایران و اذربایجان سوءاستفاده میکنن بالاخره سوء تفاهمات دو کشور ایران و اذربایجان برطرف خواهد شد و شما خواهید ماند شرمساری این جنایات حافظه تاریخ جنایات و خیانات شما رو در ۲۰۰ ساله اخیر از کمک به متجاوزان روس گرفته تا کشتار مردم در سلماس و ارومیه وخوی در جنگ اول جهانی را فراموش نخواهد کرد
رضا حکمت ۱۲ آبان ۱۳۹۸ | ۱۱:۳۷
با سلام . من در حوزه قفقاز تحقیق میدانی مینمایم و بی شک اندیشه های شما در این راستا بسیار ارزشمند خواهند بود . خواهشمندم اگر قابل دانستید تماس بگیرید . متشکرم . 09141875507
محمد ۰۲ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۰:۴۳
چقدر جالبه که گفته شده طبق چهار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و دو قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل و همینطور قطعنامه‌ های مختلف دیگر که توسط نهاد های بین المللی دیگر صادرشده و به صراحت و وضوح به متجاوز و اشغالگر بودن ارمنستان و خروج نیروهای اونا بدون قید و شرط از مناطق اشغالی اشاره کرده اونوقت بازهم میخوان مذاکره کنن ؟؟؟ به قول معروف چیزی که اعیان چه حاجت به بیان است کشوری که به هیچ کدام از قطعنامه های صادره شده بین المللی پایبند نباشه پس به هیچ چیزی ارزش قائل نیست حتی انسانیت و گواه و شاهد اون کشتار و قتل و عام و آوارگی هزاران کودک و زن و مرد بی گناه غیر نظامی روستایی و شهری و اتفاقاً سر منشاء تمام این بدبختی ها همین روسیه است چرا که ارباب و رئیس ارمنستان است و در واقع یکی از شهرهای روسیه
خسرو ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۹:۵۹
با تشکر از آقای سلیمانی به جهت ، اطلاعات دقیق و منطقی اش ، لازم است یاد آوری کنم که با منطق استقلال برای 140هزار نفر در چهار هزار کیلومترمربع ، آیا استقلال برای میلیونها مسلمان و جمهوری خود مختار داخل روسیه صحت پیدا می کند؟ و یا مسلمانان چند میلیونی فرانسه و المان و چین و هند و کشمیر و یونان و صربستان و... به نظر میرسد دولت ارامنه عروسک خیمه شب بازی روسیه شده است و مردم ارمنی ارمنستان که با دو و نیم میلیون جمعیت شاخص های یک ملت را ندارند اسیر سیاست بازی ها شده اند