ادامه درگیری میان ترامپ با قضات عالیرتبه آمریکا

رئیس جمهوری امریکا از قضات «اوبامایی» خوشش نمی‌آید

۰۵ آذر ۱۳۹۷ | ۱۷:۳۵ کد : ۱۹۸۰۲۶۳ اخبار اصلی آمریکا
ترامپ روز سه شنبه قاضی دادگاه منطقه ای، جان تیگار، را به خاطر رای اش، که جلوی دولت ترامپ را از ابطال پناهندگی مهاجرانی که به شکل قانونی وارد آمریکا نشده اند را گرفت، به شدت انتقاد کرد.
رئیس جمهوری امریکا از قضات «اوبامایی» خوشش نمی‌آید

مایکل بروک

دیپلماسی ایرانی: سناتور چاک گرسلی، روز چهارشنبه از پرزیدنت ترامپ، پس از اینکه با رئیس دیوان عالی عدالت، جان رابرتس، دچار اختلاف شد، دفاع کرد.

او که رئیس کمیته قضایی سنا است، در توییترش گفت که به یاد نمی آورد وقتی که اوباما در نطق وحدتش در سال 2010 از تصمیمات دیوان عالی انتقاد کرده بود، رابرتس چنین به پرزیدنت اوباما "حمله" کرده باشد.

گرسلی در توییترش نوشت: "رئیس دیوان، رابرتس، به ترامپ به خاطر نظری که در مورد تصمیم دادگاه به مسئله پناهندگی، داده بود، به شدت انتقاد کرده است. به یاد نمی آورم که رابرتس پرزیدنت اوباما را که در نطق وحدتش قاضی آلیتو را به شدت ملامت کرده بود، مورد انتقاد قرار داده باشد."

گرسلی این پیام را پس از آن منتشر کرد که ترامپ روز چهارشنبه یک قاضی فدرال، که بر سر مسئله پناهندگی بر خلاف سیاست دولتش رای داده بود، را "قاضی اوبامایی" خوانده بود، و رابرتس نیز به همین خاطر از ترامپ به شدت انتقاد کرده بود.

رابرتس در بیانیه ای اعلام کرد که آمریکا "قاضی اوباما یا قاضی ترامپ، قاضی بوش یا قاضی کلینتون ندارد. آنچه هست گروهی فوق العاده از قضات متعهد هستند که تمام تلاششان را به کار گرفته اند که در حق کسانی که در برابرشان ایستاده اند اجحافی نشود. این قوه قضاییه مستقل چیزی است که همگی باید به خاطر آن سپاس گزار باشیم."

سپس ترامپ در پیامی تند پاسخ رابرتس را داد و گفت که دادگاه ها "واقعا قضات اوبامایی دارند."

ترامپ نوشت: "معذرت می خواهم رئیس دیوان، جان رابرتس، اما شما واقعا قضات اوبامایی دارید و دیدگاه آنها بسیار متفاوت از کسانی است که مسئولیت امنیت این کشور را بر عهده دارند،"

ترامپ روز سه شنبه از قاضی دادگاه منطقه ای، جان تیگار به خاطر رای اش که جلوی دولت ترامپ را از ابطال پناهندگی مهاجرانی که به شکل قانونی وارد آمریکا نشده اند گرفت، به شدت انتقاد کرد.

رئیس جمهور، تیگار را از کار بر کنار کرد و او را "قاضی اوبامایی" خواند. این قاضی در سال 2012 توسط پرزیدنت اوباما به این سمت منصوب شده بود.

باراک اوباما در نطق وحدت سال 2010، از رای دادگاه عالی در مورد تبلیغات کمپین، انتقاد کرده بود.

اوباما گفته بود: "با تمام تفاوت هایی که بین قوه های مختلف وجود دارد، هفته پیش دادگاه عالی قانونی را که به مدت یک قرن جاری بود نقض کرد و من معتقدم که راه را برای منافع افرادی خاص – از جمله همکاری های خارجی – باز خواهد کرد تا بی حد و مرز در انتخابات ما هزینه کنند. من فکر نمی کنم که قدرتمندترین نهادهای آمریکا، و یا بد تر از آن، اشخاص خارجی، باید از انتخابات آمریکا حمایت مالی کنند. مردم آمریکا باید در مورد نتایج انتخابات تصمیم بگیرند و من از دموکرات ها و جمهوری خواهان می خواهم تا لایحه ای تصویب کنند که در رفع برخی از مشکلات کمک کند،"

ساموئل آلیتو، قاضی دیوان عالی، در حین سخنان اوباما سرش را تکان می داد و زیر لب می گفت "درست نیست."

منبع: هیل / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33

 

کلید واژه ها: ابطال رای ترامپ در خصوص پناهندگان درگیری میان ترامپ و رئیس دیوان عالی


نظر شما :