تحت الشعاع قرار گرفتن اعترضات جلیقه رزدها در سایه حمله تروریستی استراسبورگ

تروریسم به کمک مکرون آمده یا ...؟‍!

۲۳ آذر ۱۳۹۷ | ۱۸:۰۶ کد : ۱۹۸۰۶۱۳ اروپا انتخاب سردبیر
در شرایطی که برخورد قهری پلیس فرانسه و برخورد منطعف مکرون در سایه سخنرانیش به جایی نرسیده است، به نظر می رسد تروریسم هوشمند که می داند در چه زمان و چه مکانی حضور یابد، سبب شده تا امانوئل مکرون از مهلکه اعتراضات مردمی فرانسه و آتش خشم جلیقه زردها تا به اکنون جان سالم به در برد.
تروریسم به کمک مکرون آمده یا ...؟‍!

عبدالرحمن فتح الهی، عضو تحریریه دیپلماسی ایرانی
دیپلماسی ایرانی
– "شریف شیخات"، اسمی که عامل حمله تروریستی سه شنبه شب گذشته در استراسبورگ فرانسه با 3 کشته و13 زخمی معرفی شد. هر چند که او اکنون زنده نیست تا از دست های پشت پرده این حمله بگوید، اما سوال مهم اینجا است که چه داعش و چه هر گروه دیگری که مسئولیت این حمله تروریستی را بر عهده داشته است، از دل تشتت سیاسی  و اجتماعی کنونی فرانسه، فرصت را غنیمت شمرده اند و دست به این حمله زده اند و یا می توان گفت که  دولت مکرون به بهانه خاموش آتش کردن اعتراضات جلیقه زردها، حمله ای به اصطلاح تروریستی را برای امنیتی کردن فضای کنونی فرانسه در آستانه سال نو میلادی شکل داده اند؟

مکرون، رئیس جمهوری که تا کنون جان سالم به در برده است!
امانوئل مکرون در واپسین ماه سال 2018 میلادی شاهد فراز و فرودهای جدی در مخالفت جامعه فرانسه با سیاست ها و برنامه های دولت و کابینه اش بوده است که گویا هنوز پایانی بر آن هم وجود ندارد؛ مخالفت هایی که صدایش تا پشت درهای کاخ الیزه هم رسید و تخت قدرت مکرون را به شدت لرزان کرده است. 
در این راستا برخورد قهری و خشونت آمیز پلیس شرایط را به مراتب پیچده تر کرد. از آن سو این برخورد با 6 کشته، بیش از 500 زخمی و نزدیک 1700 بازداشتی سبب داغ تر شدن تنور خشم مردم و جامعه فرانسه، به خصوص در پاریس شد. از این رو دولت و شخص مکرون با ناکارآمد دیدن سیاست مشت آهنین پلیس که به زمزمه های ورود اترش هم رسیده بود، سعی کرد برای آرام کردن وضعیت سخنرانی تلویزیونی را داشته باشد که در سایه نتایج برخی نظر سنجی ها از سخنرانی دوشنبه شب مکرون گویا این راهکار هم پاسخگوی انتظارات مردم فرانسه نبوده است، چون با نظرسنجی که موسسه "اودوکسا" منتشر کرده است، ۴۰ درصد مردم فرانسه این سخنرانی را نسبتا متقاعد کننده دانستند و ۵۹ درصد نیز نظر مخالف داشتند. 
اما در میان استیصال دولت مکرون در سروسامان دادن به وضعیت فرانسه، اتفاقی غیر قابل انتظار ورق را به سود دولت برگرداند. حمله سه شنبه شب یک فرانسوی الجزایری الاصل به یکی از بازارهای کریسمس شهر استراسبورگ سبب شد تا هم از یک سو افکار عمومی معترض به سیاست های مکرون به این حمله منحرف شود و از سوی دیگر با گسترده شدن سایه سنگین ناامنی که این حمله با مسئولیت داعش در مردم فرانسه به وجود آرود، بستری و فضایی را شکل دهد که دولت از آن نهایت استفاده را در کنترل و فروکش کردن خشم و اعتراض جلیقه رزدها ببرد؛ پلیس فرانسه تنها چند ساعت بعد از وقوع حادثه شهر استراسبورگ اعلام کرد که این حمله تروریستی بوده و مجری این حمله گرایش‌های اسلامی افراطی داشته اس، آن هم در شرایطی که پلیس موفق به دستگیر عامل حمله نشده بود. همین اعلام نظر پلیس کافی بود تا اعتراضات مردمی فرانسه تحت الشعاع این حمله قرار گیرد، به ویژه که جامعه فرانسه و اروپا طی سال های اخیر حملات متعدد تروریستی مشابهی را از جانب داعش تجربه کرده است.   
افزون بر این مساله حمله تروریستی استراسبورگ سبب شد تا مکرون در جامعه و ساختار سیاسی فرانسه هم وضعیت را به نفع خود تمام کند؛ چون درحالی که دیروز (پنج شنبه) دولت امانوئل مکرون از رای عدم اعتماد پارلمان بدون هیچ مشکلی جان سالم به دربرد، دولت فرانسه به معترضان "جلیقه زرد" اخطار داد که پنجمین دور تظاهراتش را برای تعطیلات آخر هفته این کشور در شنبه آینده هم زمان با ادامه تحقیقات پلیس در مورد حمله مسلحانه اخیر در استراسبورگ برگزار نکنند. 
حال این هم زمانی حمله تروریستی با شعله ورتر شدن اعترض جلیقه رزدها این ظن را تقویت می کند که این هم زمانی به واقع می تواند تصادفی باشد یا در پشت پرده ارتباطی میان این دو وجود دارد؛ واقعیت هر چه باشد، نمی توان منکر این مساله شد که در حال حاضر تروریسم به کمک مکرون آمده است و در شرایطی که برخورد قهری پلیس فرانسه و برخورد منطعف مکرون در سایه سخنرانیش به جایی نرسیده است، تروریسم هوشمند که می داند در چه زمان و چه مکانی حضور یابد، سبب شده تا امانوئل مکرون از مهلکه اعتراضات مردمی فرانسه و آتش خشم جلیقه زردها تا به اکنون جان سالم به در برد. حال باید دید برخورد جلیقه رزدها با فضای امنیتی بعد از حادثه استراسبورگ، چه حوادثی را برای فرنسه رقم خواهد زد؟
    

کلید واژه ها: فرانسه تروریسم استراسبورگ داعش جنبش جلیقه زردها امائوئل مکرون


( ۳ )

نظر شما :

فدوی ۲۳ آذر ۱۳۹۷ | ۱۸:۳۹
چرا اینقدر محتاطانه نوشته اید . کاملا واضح است که این حمله کار خود دولت فرانسه است . دولت های دیکتاتور غربی برای بقای خود کشتن انسان ها را جزو اولویت های اول خود می دانند البته تا آنجایی که بتوانند از بین مردم سایر ممالک بالاخص خاورمیانه انتخاب می کنند و اما در صورت لزوم از کشتن شهروندان غربی نیز ابایی ندارند . خیلی دوست دارم اعتراض ها ادامه داشته باشه و حتی به سایر کشورهای غربی نیز کشیده بشه تا همگان ببینند که هنوز قرون وسطی در غرب زنده است .