عدم همراهی دنیا با زیاده‌خواهی‌های واشنگتن

معافیت ۸ کشور از تحریم‌های ایران یعنی سیاست امریکا به چالش خورده است

۲۵ آذر ۱۳۹۷ | ۰۹:۰۰ کد : ۱۹۸۰۶۴۳ اخبار اصلی پرونده هسته ای
سیاست های آمریکا در قبال ایران با شکست مواجه شده است؛ حال این کشور برای حفظ آبرو و البته سوء استفاده مالی از کشورهای حاشیه خلیج فارس رو به اعمال فشار و وضع تحریم آورده است.
معافیت ۸ کشور از تحریم‌های ایران یعنی سیاست امریکا به چالش خورده است

دیپلماسی ایرانی: آمریکا همزمان با خروج از توافق هسته ای که کشورهای 5+1 با ایران به امضا رسانده بودند، دور جدید از تحریم های اقتصادی، تجاری و تسلیحاتی را علیه ایران اعمال کرد.

به گزارش «صوت العراق»، «عبدالکاظم حسن الجابری» نوشت که نقض توافق هسته ای تنها از سوی آمریکا صورت گرفته که یکی از طرف های این توافق است. ایالات متحده تحت فرمان ترامپ به گاوی خشمگین تبدیل شده است.

در پی این اقدام آمریکا کشورهای بسیاری از جمله 5 کشور اروپایی اعلام کردند که به توافق هسته ای با ایران پایبند هستند. آلمان و فرانسه قاطعانه گفتند به این پیمان که زیر نظر سازمان ملل متحد به امضا رسیده است، پایبند می مانند. این کشور ها رویکرد رئیس جمهور آمریکا در این خصوص را مردود دانستند.

از سوی دیگر ایران، طرف اصلی این توافق، با طرح یک شکایت قضایی در دادگاه بین المللی لاهه علیه آمریکا و با تکیه بر شواهدی که به این دادگاه ارائه کرد توانست آمریکا را محکوم کند. با وجود اینکه آمریکا خود را به تصمیم دادگاه بین المللی لاهه پایبند نمی داند اما این اتفاقات یک دستاورد و پیروزی سیاسی برای ایران به شمار می رود.

همچنین کشورهای بسیاری اعلام کردند که به تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران پیابند نیستند. هند در این میان جلوتر از سایرین این موضوع را اعلام کرد. دولت هند گفته بود که همچنان به خرید نفت از ایران ادامه می دهد. به دنبال این مسأله عراق، ترکیه، چین، روسیه، و کشورهای اروپایی نیز اعلام کردند که به این  تحریم ها پایبند نیستند.

تحریم در صحنه بین المللی تازگی ندارد. ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی زیر سایه سنگین تحریم ها و بی تفاوتی جامعه بین الملل روزگار گذرانده، در حالی که آمریکا و همپیمانانش تلاش کرده اند که تهران را تحت فشار قرار بدهند و حکومت ایران را با روش ها و رویکردهای مختلف از تعهدات خود در قبال حمایت از محور مقاومت و نیز موضع خود در برابر اسرائیل منصرف کنند. از جمله این اقدامات اغوای «صدام حسین» برای ورود به یک جنگ فرسایشی و طولانی بود اما ایران به شکلی متفاوت و قوی تر از قبل، از این جنگ خارج شد.

ایالات متحده نتیجه جدیدی از تحریم های خود علیه ایران به دست نخواهد آورد. تحریم هایی که آمریکا وضع کرد تنها عرض اندام در برابر معیارهای متغیر قدرت های  جهان و دستاویز آمریکا برای دوشیدن نفت و اموال کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

معافیت 8 کشور از پیامدهای تحریم آمریکا علیه ایران تنها دربردارنده این مضمون است که واشنگتن در صفحه جدید در مقابله با ایران متحمل شکست شده و آنچه که آمریکا به آن چنگ می اندازد تنها برای عرض اندام، حفظ ابرو و سوء استفاده مالی از کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: معافیت از تحریم ها ایران و امریکا بازگشت تحریم های امریکا دونالد ترامپ


( ۳ )

نظر شما :