در منطقه چه می گذرد؟

از ورود ناو امریکایی به خلیج فارس تا خروج سربازان امریکایی از سوریه

۰۲ دی ۱۳۹۷ | ۱۹:۴۰ کد : ۱۹۸۰۷۷۱ اخبار اصلی خاورمیانه
باقر بیان جبر الزبیدی: درگیری های منطقه ای در منطقه خلیج فارس با ورود ناو هواپیمابر «جان استینیس» که با خود حامل های موشکی «موبایل پای» و دو توپ دریایی«دیکاتور» و «میچر» و همچنین زیردریایی هسته ای را دارد، تشدید شده است.
از ورود ناو امریکایی به خلیج فارس تا خروج سربازان امریکایی از سوریه

نویسنده: باقر بیان جبر الزبیدی، وزیر کشور، دارایی و حمل و نقل اسبق عراق

دیپلماسی ایرانی: در منطقه چه می گذرد؛ این سوالی است که این روزها به خصوص از زمان اعلام ناگهانی خروج نیروهای امریکایی از سوریه توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده زیاد پرسیده می شود! دنیا سرگرم خبر عقب نشینی نیروهای امریکایی از سوریه و افغانستان و تحلیل های بسیاری است که بر سر این موضوع منتشر شده است. به این تحلیل ها اظهارات رئیس جمهوری امریکا، دونالد ترامپ را نیز بیفزایید که گفته امریکا دیگر ژندارم منطقه بدون مابه ازا نخواهد بود. 

درگیری های منطقه ای در منطقه خلیج فارس با ورود ناو هواپیمابر «جان استینیس» که با خود حامل های موشکی «موبایل پای» و دو توپ دریایی«دیکاتور» و «میچر» و همچنین زیردریایی هسته ای را دارد، تشدید شده است. این ناو برای نخستین بار از سال 2001 است که وارد آب های خلیج فارس می شود. در آن تاریخ که این ناو به این آب ها وارد شد سهم به سزایی در مبارزه با حکومت طالبان در افغانستان و بعد از آن سرنگونی حکومت صدام حسین در عراق داشت. 

خبرگزاری های جهانی اعلام کردند که در پیرامون این ناو خمپاره های ایرانی فرود آمدند که می تواند درگیری های منطقه ای را تشدید کند و برخورد نظامی در منطقه را شعله ور کند. (البته طرف ایرانی اعلام کرد، شلیک خمپاره به سمت این ناو با هدف حمله به آن نبوده است.)

حضور نظامی امریکا فقط محدود به آب های خلیج فارس نیست. امریکایی ها در همین عراق ما پایگاه نظامی دارند، به ویژه در منطقه اربیل پایگاه نظامی بزرگی در اختیارشان است که در حدود هشت دونِم (در عراق هر دونِم معادل 2500 مترمربع است) می شود و در آن انواع سلاح ها از جمله موشک های هوشمند، توپخانه های سنگین، تانک و نفربرهای متعدد به همراه بیش از 1500 خودروی زرهی مستقر کرده اند. این جدای از 12 پایگاه نظامی ای است که امریکا علنی و غیرعلنی در عراق اختیار دارد. این را هم بیفزاییم که امریکایی ها به طور غیرعلنی در منطقه الرمانه در استان الانبار در نزدیکی چاه گازی عکاز پایگاه نظامی احداث کرده اند. 

امریکایی ها حضور خود را در سوریه برای تسلط بر بخشی از خاک این کشور توصیف کرده بودند اما اکنون می گویند می خواهند خاک این کشور را ترک کنند و دیگر کاری به سوریه ندارند، این اتفاق مهمی در حلقه درگیری های منطقه ای محسوب می شود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11   

کلید واژه ها: سوریه عقب‌نشینی نیروهای امریکایی از سوریه ورود ناو امریکایی به خلیج فارس


( ۲۴ )

نظر شما :