سوریه و یمن، سناریویی مشابه هم

هدیه ای که ترامپ روی ظرف طلا به اردوغان داد

۰۵ دی ۱۳۹۷ | ۱۱:۰۰ کد : ۱۹۸۰۸۰۶ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: هانی عماره
عقب نشینی ناگهانی نیروهای امریکایی از شمال سوریه در ارزیابی های من به معنای هدیه ای است که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا در ظرف طلا به ترک ها داد و فرصت تجزیه اراضی سوریه را در اختیارشان گذاشت.
هدیه ای که ترامپ روی ظرف طلا به اردوغان داد

دیپلماسی ایرانی: عقب نشینی ناگهانی نیروهای امریکایی از شمال سوریه در ارزیابی های من به معنای هدیه ای است که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا در ظرف طلا به ترک ها داد و فرصت تجزیه اراضی سوریه را در اختیارشان گذاشت. حتی اگر همه مخالف این نظریه باشند، انتظار می رود در مرحله پیش رو نیروهای ترکیه وارد شمال سوریه شوند و فرماندهی تحمیل شکست به نیروهای مسلح کُرد را بر عهده بگیرند. ترکیه این را فرصتی تاریخی می داند تا بتواند از معضل بزرگی که سال ها رنج می برده احتمالا تا ده ها سال آینده، آسوده شود. در پی آن نیز فرماندهی اسکان پناهندگان سوریه در این مناطق را بر عهده خواهد گرفت. همچنین افرادی را که وابسته به خودش باشد، مامور اداره امور این مناطق خواهد کرد. 

این سناریو زمانی می تواند فاجعه آمیز باشد که طرف روسی و ایرانی بخواهند خود را از صحنه درگیری ها و برنامه های طرف ترکی در سوریه کنار بکشند.
قطعا تمامی این تفاهمات یا توافقات احتمالی به حساب منافع دولت سوریه نوشته خواهد شد. در حالی که تمامی نشانه ها حاکی از آن است که اوضاع به قبل از اعتراض های سال 2011 بازنخواهد گشت. 

مشابه همین وضعیت را در یمن هم مشاهده خواهیم کرد. اوضاع در آن جا کم به بدی و خطرناکی تحولاتی جاری در سوریه نیست. قطعنامه ای که از سوی سازمان ملل صادر شد تا نیروهای این سازمان ناظر بر آتش بس در شهر بندری الحدیده باشند، با وجود وجاهت قانونی که دارد، کم خطرناک نیست. به اعتقاد من آن چه سازمان ملل مسئول انجام آن شده فراهم کردن زمینه ای برای تقسیم قدرت و تجزیه یمن با اهالی صنعا، پایتخت یمن است که در حال حاضر تحت کنترل حوثی ها قرار دارد، با طرف دیگر این جنگ در عدن است که حکومتی که آن را در کنترل خود دارد از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده است. ارزیابی من این است که این سناریو آن قدر طولانی خواهد شد تا به مرور زمان تبدیل به یک امر واقع شود. 

زلزله های سیاسی و تنش ها و اعتراض ها منطقه عربی را محاصره کرده است، و ما مصری ها مجبوریم با تمامی مشکلات اقتصادی و معیشتی که داریم با مشکلات کنار بیاییم و اجازه ندهیم بحران های منطقه ای دامنگیر ما شود و کشور ما هم به باتلاق تنش های منطقه ای کشیده شود. 

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

هانی عماره

نویسنده خبر

هاني عماره، نويسنده و روزنامه‌نگار مصري، دبير تحريريه روزنامه الاهرام و عضو شوراي شش نفري پيشكسوتان اتحاديه روزنامه‌نگاران مصر است.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سوریه یمن رجب طیب اردوغان دونالد ترامپ خروج نیروهای آمریکایی از سوریه


( ۶ )

نظر شما :

سانسور لطفأ ۰۵ دی ۱۳۹۷ | ۲۱:۲۷
آمریکای نادرست از عمد جنگ به راه انداخت که اروپای متحد از او سبقت نگیرد خودش انرژی نفت و گاز فراوان ولی اروپا خشک.وقتی من امدم اینجا از نظر توسعه اجتماعی DHL پنجم بهترین جهان بودیم امریکا ۲۷ حالا ما ۲۲ به بالا و امریکا پنجم جهان.