بعد از آن که خبر خروج نیروهای امریکایی از سوریه اعلام شد

نگرانی متحدین آسیایی امریکا از تصمیم ناگهانی ترامپ برای خروج نیروهای امریکایی

۰۹ دی ۱۳۹۷ | ۱۳:۰۰ کد : ۱۹۸۰۸۶۷ آسیا و آفریقا نگاه ایرانی
مرتضی سلطانپور ابیانه می نویسد: به نظر می رسد با توجه به عقلانیتی که در میان رهبران شبه جزیره وجود دارد، حتی با خروج نیروهای نظامی امریکا از این منطقه مشکل خاصی اتفاق نخواهد افتاد.
نگرانی متحدین آسیایی امریکا از تصمیم ناگهانی ترامپ برای خروج نیروهای امریکایی

نویسنده: مرتضی سلطانپور ابیانه، کارشناس مسائل شبه‌کره

دیپلماسی ایرانی: تصمیم ترامپ مبنی بر خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه موجی از نگرانی ها و اضطراب را در میان متحدین این کشور در شرق آسیا به وجود آورده است. به طوری که از هم اکنون دولتها و بخشی از جوامع این کشورها از جمله ژاپن و کره جنوبی نگران تصمیمات غیر مترقبه و ناگهانی وی در خصوص چگونگی حضور نیروهای نظامی امریکا در این کشورها هستند. 

این اقدام ترامپ در واقع نشان می دهد که کشورهای وابسته به امریکا در شرق آسیا در صورت تغییر و تحول در سیاست خارجی این کشور دچار آسیب ها و مشکلات جدی می شوند. 

اگر به تاریخچه چگونگی حضور نیروهای نظامی امریکا در شبه جزیره کره نگاهی بیاندازیم خواهیم دید که در اواسط دهه 70 میلادی با بهبود روابط امریکا و چین، دولت وقت ایالات متحده اعلام کرد با حل اختلافات میان امریکا و چین دیگرضرورتی به حضور نظامی امریکا در شبه جزیره کره نیست. همین اقدام باعث ناراحتی و نگرانی شدید رهبران کره جنوبی خصوصا "پارک جونگ هی"، رئیس جمهوری وقت کره جنوبی شد. به طوری که او به سمت تقویت بنیه نظامی خود حرکت کرد و همین حرکت مستقلانه از طرف دولت کره جنوبی باعث خشم مقامات امریکایی شد. پارک معتقد بود خروج نیروهای نظامی امریکا از شبه جزیره می تواند تنش ها را میان دو کره در این منطقه افزایش دهد. اما با تغییر دولت امریکا این سیاست مجدداً تغییر کرد و نیروهای نظامی امریکا در کره جنوبی همچنان به حضور خود ادامه دادند. اما موضوعی که در این میان  به محل اختلاف تبدیل شده بحث هزینه های این حضور است. 

در طول چند دهه گذشته با توجه به رشد اقتصادی کره جنوبی دولت ایالات متحده خواهان افزایش سهم کره جنوبی است. این درخواست با توجه به بحرانهای مالی که امریکا با آن دست به گریبان است در دوران ترامپ تشدید شده است. او بارها بر پرداخت هزینه حضور نظامی امریکا در شبه جزیره توسط دولت کره جنوبی تاکید کرده و بسیار شفاف این درخواست را اعلام کرده است. او معتقد است که کشورهای متحد امریکا هم اکنون در موقعیتی قرار گرفته‌اند که باید خودشان از خودشان دفاع کنند بنابراین هزینه برای حضور نیروهای نظامی برای دفاع از متحدان توجیهی ندارد. 

از طرف دیگر با توجه به اینکه دولت کنونی کره جنوبی در پی تفاهم و نزدیکی به کره شمالی است و همچنین برای اولین بار در تاریخ روابط امریکا و کره شمالی رهبران دو کشور در سنگاپور با یکدیگر دیدار کرده اند، احتمال یک معامله بزرگ بر سرخروج  نیروهای نظامی امریکا در شبه جزیره و کاهش خلع سلاح هسته ای کره شمالی وجود دارد. البته  بسیاری از کارشناسان معتقدند تا  موضوع خلع سلاح هسته ای کره شمالی به جایگاه واقعی خود نزدیک نشود حضور نیروهای نظامی امریکا در کره جنوبی کمرنگ نخواهد شد. اما در این میان این احتمال نیز وجود دارد که با توافقی ناگهانی و تاریخی میان امریکا و کره شمالی در آینده به تدریج حضور نظامی  امریکا در کره جنوبی کم رنگ شود.

از طرف دیگر بسیاری از تحلیلگران معتقدند که اگر امریکا نتواند در رابطه با کره شمالی به تفاهمی برسد، بدون تردید فشار بر کره جنوبی مبنی بر پرداخت هزینه های کامل نیروهای نظامی امریکا افزایش خواهد یافت. و یا این کشور به سمت خریدهای کلان  نظامی از امریکا حرکت خواهد کرد. 

به هرحال اعلان سیاست های شفاف و روشن دوران ترامپ در خصوص کاهش حضور نیروهای نظامی آمریکا در میان متحدین سنتی این کشور، این کشورها را در کوتاه مدت نگران و در دراز مدت به سمت اتکا به خود حرکت خواهد داد. 

به نظر می رسد با توجه به عقلانیتی که در میان رهبران شبه جزیره وجود دارد، حتی با خروج نیروهای نظامی امریکا از این منطقه مشکل خاصی اتفاق نخواهد افتاد.

کلید واژه ها: کره جنوبی دونالد ترامپ نیروهای امریکایی در منطقه خروج نیروهای آمریکایی از سوریه


( ۱ )

نظر شما :