نتانیاهو به دنبال کسب حمایت پوتین است

عصبانیت شدید اسرائیل از تصمیم ترامپ برای خروج نیروهای امریکایی از سوریه

۱۹ دی ۱۳۹۷ | ۱۱:۰۰ کد : ۱۹۸۰۹۹۲ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به خارج کردن نیروهای نظامی این کشور از سوریه، سران منطقه ای را به جوش و خروش انداخته است. در همین زمینه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در تماسی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه بر نیاز به افزایش روابط نظامی و دیپلماتیک تاکید کرده است.
عصبانیت شدید اسرائیل از تصمیم ترامپ برای خروج نیروهای امریکایی از سوریه

دیپلماسی ایرانی: کرملین اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز جمعه در تماسی تلفنی درباره خروج برنامه ریزی شده آمریکا از سوریه گفت و گو و بر ضرورت تقویت همکاری های نظامی و دیپلماتیک در این کشور تاکید کردند.

خبرگزاری ایتارتاس به نقل از کرملین نوشت، بحث روی تحولات در سوریه از جمله برنامه های ایالات متحده برای خارج کردن نیروهایش از این کشور، متمرکز بود. دو طرف درباره لزوم شکست دادن تروریسم و دستیابی سریع به یک راه حل سیاسی در سوریه، توافق و در نهایت درباره عزم مشترک برای تقویت همکاری ها از طریق کانال های نظامی و دیپلماتیک تاکید کردند.

دفتر نتانیاهو هم این تماس را تایید و اعلام کرد نتانیاهو به پوتین گفته که «اسرائیل به ادامه تلاش های خود برای جلوگیری از نفوذ بیشتر نظامی ایران در سوریه» مصمم است. 

روابط اسرائیل با روسیه در پی تحولات در سوریه هم تقویت شده و هم به چالش کشیده شده، چراکه گاه اوقات تلاش های اسرائیل برای بازداری ایران از داشتن پایگاهی نظامی در سوریه با کمپین روسیه برای کمک به دولت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در تحت کنترل در آوردن جنگ داخلی تداخل داشته است. اسرائیل و روسیه تلاش های نظامی خود را در سوریه هماهنگ کرده اند تا از اصطکاک و رویارویی تصادفی جلوگیری کنند.

تنش ها بین آنها اخیرا و در ماه سپتامبر پس از سقوط یک هواپیمای روسی توسط شلیک سامانه ضد هوایی سوریه در جریان حملات هوایی اسرائیل، به اوج خود رسید؛ روسیه اسرائیل را در این حادثه مقصر می داند. به رغم خشم روسیه درباره سقوط این هواپیما، نتانیاهو بارها تاکید کرده است که اسرائیل همچنان به اقدامات و حملات خود در سوریه در جهت جلوگیری از نفوذ نظامی ایران و ممانعت از قاچاق تسلیحات پیشرفته از سوریه به مقصد لبنان، ادامه خواهد داد.

اسرائیل در سال های اخیر در سوریه صدها حمله هوایی علیه اهداف مرتبط با ایران انجام داده است. از زمان آغاز جنگ داخلی در سوریه، ایران و نیروهای شبه نظامی تحت حمایت آن و روسیه همگی از طرف دولت بشار اسد و در جهت منافع دولت دمشق جنگیده اند. تل آویو نگران آن است که ایران از سوریه به عنوان پایگاهی اولیه برای حمله به اسرائیل استفاده کند.

با توجه به اینکه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در واپسین روزهای سال گذشته میلادی از تصمیم خود مبنی بر خارج کردن نیروهای نظامی کشورش از سوریه خبر داد، انتظار می رود که شرایط در سوریه شکننده تر از قبل شود. ایالات متحده رهبری ائتلاف غرب در مبارزه علیه گروه تروریستی داعش را بر عهده داشت، اما در عین حال به خنثی سازی تلاش های ایران برای ایجاد زیرساخت های نظامی دائمی در سوریه کمک می کرد.

تصمیم غیرمنتظره ترامپ به خارج کردن نیروها، تل آویو را برآشفت و با ابراز نگرانی مقامات اسرائیلی در این باره همراه شد که نبود آمریکا درها را به روی ایران می گشاید و فرصتی برای این کشور فراهم می آورد تا از طریق عراق و سوریه، یک «پل زمینی» به لبنان و تا دریای مدیترانه بزند.

اظهارات اخیر ترامپ مبنی بر اینکه «ایران می تواند هر کاری می خواهد در سوریه انجام دهد»، با خشم و واکنش بیشتر اسرائیل همراه بود، چراکه به مثابه چراغ سبز به ایران برای تقویت قوا در سوریه قلمداد شد. نتانیاهو گفت که خروج ایالات متحده از سوریه، اسرائیل را از ادامه حملات به مواضع و منافع نظامی ایران در سوریه باز نمی دارد. 

در همین حال، مایک پومپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده به نتانیاهو گفته که خروج برنامه ریزی شده نیروها از سوریه هیچ تغییری در تعهد آمریکا به مقابله با اقدامات ماجراجویانه ایران و حفظ امنیت اسرائیل ایجاد نخواهد کرد. پومپئو در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نتانیاهو در برزیل تاکید کرد: «تصمیم رئیس جمهوری درباره سوریه به هیچ وجه این مساله را که دولت آمریکا در کنار اسرائیل خواهد بود، تغییر نمی دهد.»

منبع: تایمز آو اسرائیل / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34

کلید واژه ها: سیاست خارجی ترامپ نفوذ ایران در سوریه خروج نیروهای آمریکایی از سوریه سیاست ترامپ در قبال خاورمیانه تنها ماندن اسرائیل در سوریه تماس تلفنی نتانیاهو با پوتین


( ۱ )

نظر شما :