وزیر امور خارجه امریکا از سه هدف اصلی سیاست خارجی کشورش رونمایی کرد

انتقاد صریح از اوباما، شاه بیت اصلی سخنرانی مایک پمپئو در قاهره

۲۳ دی ۱۳۹۷ | ۱۹:۰۰ کد : ۱۹۸۱۰۹۷ اخبار اصلی خاورمیانه
اوباما قبل از او در قاهره در همین جا ایستاده بود و درباره تروریسم بنیادگرای اسلامی که از هیچ ایدئولوژی ای سرچشمه نمی گیرد و هیچ طرز تفکری را دنبال نمی کند، سخن گفته بود. اوباما در آن سخنرانی اش گفته بود که ایالات متحده و جهان اسلام به یک آغاز جدید نیاز دارند. اما پمپئو چه گفت، او گفت: گزارش ها نشان می دهد که نتایج این سیاست ها بی نهایت بد بود... چرا؟
انتقاد صریح از اوباما، شاه بیت اصلی سخنرانی مایک پمپئو در قاهره

نویسنده: اسامه الغزالی حرب

دیپلماسی ایرانی: سخنرانی ای که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده در دانشگاه امریکایی های قاهره روز پنج شنبه گذشته (10 ژانویه) ایراد کرد، سخنرانی عادی ای نبود. به اعتقاد من در این سخنرانی اشارات واضح و روشنی به سیاست های ایالات متحده امریکا در منطقه شد. باید توجه شود که او در سخنرانی خود از امریکایی اخیر – منظورش بارک اوباما، رئیس جمهوری سابق ایالات متحده بود – نام برد که قبل از او در قاهره در همین جا ایستاده بود و درباره تروریسم بنیادگرای اسلامی که از هیچ ایدئولوژی ای سرچشمه نمی گیرد و هیچ طرز تفکری را دنبال نمی کند، سخن گفته بود. اوباما در آن سخنرانی اش گفته بود که ایالات متحده و جهان اسلام به یک آغاز جدید نیاز دارند. اما پمپئو چه گفت، او گفت: گزارش ها نشان می دهد که نتایج این سیاست ها بی نهایت بد بود... چرا؟

پمپئو گفت: درباره خطرناک بودن اسلام سیاسی تندرو و وحشی بارها سخن گفته ایم. در این چارچوب شبکه خبری امریکایی «فاکس نیوز» گفت سخنرانی پمپئو نقطه تحولی در سیاست خارجی امریکا در خاورمیانه از سه بابت محسوب می شود. اول از همه: هدف رئیس جمهوری امریکا در منطقه در حال حاضر مقابله با آن چیزی است که دولت امریکا جاه طلبی های خطرناک ایران تعبیر می کند. برای این که نیروهای تندروی دیگر مثل داعش و القاعده ضربه های کاری خورده اند و با توجه به ضرباتی که به آنها وارد شده دیگر کمتر خطرناک هستند، بنابراین ایالات متحده معطوف به ایران شده که اکنون بیش از همه منافعش را تهدید می کند. ثانیا، تحول رویارویی از تروریسم اسلامی به رادیکال اسلامی که آن را ایدئولوژیک می دانند می تواند همه تحرکات تنش زای منطقه را به حرکت وا دارد. این چیزی است که ما در تحرکات گروه هایی مثل القاعده یا جریان هایی که اسلام سیاسی را الگوی خود قرار داده اند مثل اخوان المسلمین دیده ایم. 

اما از سوی دیگر مایک پمپئو در سخنرانی خود به روشنی تلاش کرد بگوید که ایالات متحده اصرار دارد اسرائیل را در منطقه ممزوج کند. تلاش پمپئو شنوندگان را به یاد انداخت که: رادیو اسرائیل به مناسبت پیروزی جودوکار اسرائیلی در یکی از مسابقات بین المللی در کشور امارات متحده عربی، بر لزوم صلح ملی اسرائیل تاکید کرد. این اخبار را رسانه ها پوشش نمی دهند یا توجه زیادی به آن نمی کنند. 

و در آخر پمئو شنوندگانش را به شعار «امریکا» اول معطوف کرد و گفت که ایالات متحده از دوستانش در منطقه حمایت می کند اما از آنها هم انتظار دارد که در شکست اسلام بنیادگرای رادیکال به امریکا کمک کنند! 

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مایک پمپئو دونالد ترامپ مصر قاهره


( ۵ )

نظر شما :

بانوی ایرانی ۲۳ دی ۱۳۹۷ | ۲۳:۵۹
شارلاتانی بنام پومپئو دچار الزایمر زودرس شده و فراموش کرده که تندروی و وحشیگری در اسلام جائی ندارد و اما چرا اشاره به کشته شدن جمال خاشوقچی منتقد عربستانی نمیکند که بطرز فجیحی در کنسولگری عربستان در استانبول توسط خون خوارهای عربستان وهابی بقتل رسید خودش جای بحث دارد ، و اگرقتل خاشوقچی وحشی گری نیست پس چیست ؟ چقدر کشورهای عربی بظاهر مسلمان رو بزوال هستند که سخنرانی شارلاتان امریکائی در مصر آنهم با اتهام زنی به ایران به آنها دلگرمی میدهد و قحطی رجال با غیرت در کشورهای عربی را هشدار میدهد .