منابع آگاه به دیپلماسی ایرانی گفتند:

مقامات ارشد اروپا، ترکیه، عراق و لبنان در نشست ورشو شرکت نخواهند کرد

۰۲ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۳:۰۰ کد : ۱۹۸۱۲۶۸ اروپا خاورمیانه انتخاب سردبیر
دیپلماسی ایرانی همچنین مطلع شده است که سطح حضور کشورهای اروپایی در این نشست در حداقل ممکن خواهد بود. تا آن جا که وزرای امور خارجه کشورهای اصلی اروپایی در این نشست به احتمال بسیار قوی حضور نخواهند یافت یا اگر حضور یابند در سطحی بسیار پایین خواهد بود.
مقامات ارشد اروپا، ترکیه، عراق و لبنان در نشست ورشو شرکت نخواهند کرد

دیپلماسی ایرانی: منابع آگاه عراقی به دیپلماسی ایرانی گفتند تا کنون کشورهای اروپایی اعلام کرده اند که در نشست لهستان که به ابتکار ایالات متحده برگزار خواهد شد یا شرکت نمی کنند یا در سطح بسیار پایینی حضور خواهند یافت.

به گفته این منابع امریکا تلاش دارد از همه کشورهای دنیا برای حضور در این نشست در سطح سران یا وزیران امور خارجه دعوت کند، نشستی که اعلام شده برای بررسی اوضاع خاورمیانه برگزار می شود اما تمامی نشانه ها و حتی اظهارات مقامات امریکایی حاکی از آن است که این نشست قرار است علیه ایران باشد. 

دیپلماسی ایرانی همچنین مطلع شده است که سطح حضور کشورهای اروپایی در این نشست در حداقل ممکن خواهد بود. تا آن جا که وزرای امور خارجه کشورهای اصلی اروپایی در این نشست به احتمال بسیار قوی حضور نخواهند یافت یا اگر حضور یابند در سطحی بسیار پایین خواهد بود.

روز گذشته فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که در این نشست حضور نخواهد یافت و در تاریخ برگزاری این نشست در نشستی در آفریقا که از قبل هماهنگ شده است، حضور خواهد داشت. 

به گفته منابع آگاه در پی اعلام خبر عدم حضور فدریکا موگرینی در نشست ضد ایرانی ورشو، کشورهای اروپایی نیز تصمیم گرفته اند در سطح پایین در این نشست حضور یابند تا به این ترتیب مطابق با تصمیم مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عمل کرده باشند.

در همین رابطه منابع آگاه دیگری به دیپلماسی ایرانی گفتند که کشورهای عراق، لبنان و ترکیه نیز قصد دارند در نشست ورشو شرکت نکنند یا اگر هم تحت فشارها مجبور به شرکت شدند حضورشان در سطح بسیار پایین خواهد بود. کویت و عمان نیز اعلام کرده اند در صورتی که بخواهند در این نشست حضور یابند، پایین تر از سطح وزیر امور خارجه حضور خواهند یافت.

در همین رابطه روز گذشته ماچی پرز میسلاو لانگ، معاون وزیر امور خارجه لهستان که در رأس یک هیات سیاسی به منظور گفت‌وگو و مذاکره با سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان وارد تهران شده بود، در ارتباط با کنفرانس به اصطلاح صلح و امنیت خاورمیانه که با همکاری مشترک لهستان و آمریکا در ورشو در بهمن ماه برگزار می‌شود، دیدار و گفت‌وگو کرد. این مقام لهستانی با اشاره به سابقه بسیار خوب مناسبات دوجانبه و تاکید مجدد بر حمایت قاطع کشورش از برجام، در ارتباط با برگزاری نشست ورشو گفت: «در این کنفرانس پیشبرد صلح و امنیت در خاورمیانه در کلیت خود مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت و به هیچ وجه علیه هیچ کشوری از جمله جمهوری اسلامی ایران نخواهد بود.»

وی همچنین گفت: «لهستان معتقد است ایران به عنوان یکی از بازیگران مهم خاورمیانه نقش موثری در شکل‌گیری تحولات منطقه دارد. هدف لهستان از برگزاری این کنفرانس کمک به حل مشکلات منطقه است و لهستان به عنوان دوست ایران اجازه نخواهد داد علیه ایران اقدامی صورت بگیرد.»

در این دیدار عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان نیز گفت: «مشکل منطقه سیاست‌های ماجراجویانه دولت آمریکا است. در حالی که آمریکا درصدد نابودی برجام به عنوان تنها محصول دیپلماسی و مذاکره در این منطقه حساس است، چگونه می‌تواند ادعا کند در پی حل مشکلات این منطقه است؟»

معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین با غیرقابل قبول دانستن دلایل دولت لهستان در همراهی با دولت آمریکا در برگزاری کنفرانس ورشو تاکید کرد، دولت لهستان باید نیات واقعی دولت آمریکا از این کنفرانس را درک کند و متوجه عواقب آن باشد.

عراقچی در پایان همچنین گفت: «جمهوری اسلامی ایران همواره به دنبال برقراری صلح و امنیت در منطقه بوده و این را در مبارزه با گروه‌های تروریستی همچون داعش به اثبات رسانده است؛ اما اجازه ائتلاف‌سازی علیه منافع خود را به هیچ کشوری در منطقه یا خارج از آن نخواهد داد.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا ایران و امریکا نشست ضدایرانی لهستان


( ۲ )

نظر شما :