تفاهم نامه همکاری های گردشگری ایران و ترکیه امضا شد

۲۳ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۲:۳۸ کد : ۱۹۸۱۶۶۲ سرخط اخبار

ایران و ترکیه با تأیید نامتعادل و ناپایدار بودن روابط گردشگری دو کشور، تفاهم نامه‌ای را با هدف بهبود این وضعیت، امضا کردند.

به گزارش ایسنا، همزمان با آغاز دوازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران، هیأت هایی از عراق، ترکیه، عمان و افغانستان وارد ایران شده‌اند. نخستین نشست دو جانبه شب گذشته بین اتحادیه گردشگری ترکیه (تورساب) و انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ایران با همراهی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشورمان و سفیر ترکیه در ایران برگزار شد و تفاهم نامه همکاری نیز به امضای بخش خصوصی دو کشور رسید.

۶۰ درصد سفرهای خارجی ایرانی‌ها به عراق و ترکیه است

حرمت الله رفیعی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ایران که میزبان این نشست بود، با اشاره به تعاملات نامتوازن دو کشور در بخش گردشگری، گفت: در سال نزدیک به ۸ میلیون نفر به خارج از کشور سفر می‌کنند، ۶۰ درصد این جمعیت به کشورهای دوست، برادر و مسلمان عراق و ترکیه می‌روند. سالانه حدود ۸ میلیون نفر نیز از ترکیه خارج می‌شوند که کمتر از ۴ درصد آنها به ایران می آیند. انتظار ما این است به تفاهمی دست یابیم که این جاده نیمه یکطرفه، حتماً دو طرفه شود.

یکی از پیشنهادهای او برای متوازن کردن بازار گردشگری دو کشور، برگزاری تورهای مشترک بین ایران، ترکیه و کشور سوم همچون افغانستان (بلخ) و یا ازبکستان (بخارا) بود.

رفیعی در ادامه با اشاره به مشکلات پروازی بین دو کشور از سفیر ترکیه درخواست کرد به این مسائل وارد شود و به مشکل سوخت پروازهای ایرانی نیز رسیدگی کند. او اضافه کرد: با وجود وعده‌های داده شده، اما مشکل سوخت رسانی به پروازهای ایرانی هنوز حل نشده است.

کفه ترازوی ایران و ترکیه برابر می‌شود؟

فیروز باغلی کایا، رئیس تورساب که یکی اثرگذارترین و مهم‌ترین سندیکاهای گردشگری در ترکیه به شمار می‌آید، با اشاره به اینکه هیأت همراهش متشکل از اعضای تورساب و نمایندگانی از ۵ استان ساحلی و تاریخی و وزارت فرهنگ و توریسم ترکیه است، یادآور شد که این سفر به انگیزه گسترش روابط و مرتفع کردن مشکلات دو کشور انجام شده است.

او با اشاره به روابط نامتعادل و نامتوازن گردشگری ایران و ترکیه، گفت که می‌خواهیم توازن و تعادل را در سفر مردم ترکیه و ایران به دو کشور ایجاد کنیم.

دریا اورس، سفیر ترکیه در ایران در میان این سخنان، توجه آژانس‌های ایرانی را به این نکته جلب کرد که ترکیه می‌خواهد تعداد سفرهای مردم کشور را به ایران زیاد کند و قرار نیست فقط روی جذب گردشگران ایرانی متمرکز شود.


سفیر ترکیه در ایران و رئیس تورساب
در ادامه رئیس تورساب گفت: سال گذشته ۴۰ میلیون گردشگر به ترکیه سفر کردند، خوشحالیم که میزبان ۲ میلیون ایرانی هم بودیم. شک نداریم با گسترش گردشگری پل دوستی بین دو کشور مستحکم‌تر می‌شود. ایران کشوری با تمدن و فرهنگی غنی است که تورساب سعی می‌کند آن را در ترکیه معرفی کند.

وی بیان کرد: باور داریم تفاهم نامه‌ای که بین سندیکاهای گردشگری دو کشور امضا شد باعث افزایش تردد گردشگران ایران و ترکیه و گسترش همکاری‌ها خواهد شد.

کایا همچنین گفت: تورساب برای نخستین بار در نمایشگاه بین المللی گردشگری ایران در فضایی بالغ بر ۱۵۰ متر حضور دارد و این محیط را رایگان در اختیار آژانس‌های گردشگری ترکیه قرار داده است که امیدواریم به همکاری‌های دو جانبه منجر شود.

زیرساخت ندارید

دریا اورس که یکی از ایران شناسان برجسته ترکیه است و حدود پنج ماه می‌شود به عنوان سفیر این کشور به ایران معرفی شده است، سخنرانی خود را به زبان فارسی با بیتِ «بنام خداوند جان و خرد کزین برتر اندیشه برنگذرد» از حکیم ابوالقاسم فردوسی آغاز کرد و چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی را تبریک گفت و بارش برف در تهران که همزمان با سفر هیأت ترکیه‌ای به ایران بود را به فال نیک گرفت و در ادامه که سخنانش را به ترکی نیز ترجمه می‌کرد به روابط ایران و ترکیه اشاره کرد و افزود: این دو کشور جدایی ناپذیرند. آنها دو قدرت بزرگ منطقه هستند که اگر دست در دست یکدیگر دهند حرف اول منطقه را می‌زنند.

او به مشکلاتی که در تعاملات گردشگری دو کشور وجود دارد اشاره کرد و گفت: این مشکلات را می دانم و برای آنها راه کار دارم. امیدوارم در اسرع وقت آنها را با همراهی دوستانی که در سیستم ایران و ترکیه هستند، حل کنیم.

اورس ادامه داد: درست است که ترکیه میزبان تعداد زیادی از ایرانی‌ها است و به نسبت تعداد کمتری از شهروندان ترکیه به ایران سفر می‌کنند، اما اگر مشکلات زیرساخت در ایران حل شود، می‌توان تعداد گردشگران را بیشتر کرد. ایران باید برای ساخت هتل در شهرهای اصفهان، شیراز و تهران بیشتر فعالیت کند. با زیرساخت موجود وقتی ۱۰ هزار گردشگر همزمان به این شهرها سفر می‌کنند با کمبود جا مواجه می‌شوید.

ایده آل نیستیم اما مشکل هم نداریم

علی اصغر مونسان، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز سخنانش را با این مزاح آغاز کرد که هنر آقای سفیر را ندارم همزمان صحبت‌هایم را ترجمه کنم برای همین امیدوارم مترجم این حرف‌ها را ۵۰ درصدی ترجمه نکند. او نیز چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی را تبریک گفت و خطاب به فعالان گردشگری ترکیه، گفت: نمی دانم راهپیمایی ۲۲ بهمن را دیدید یا خیر. میلیون‌ها نفر در حمایت از کشور و نظامشان به خیابان‌ها آمدند، در شرایطی که آمریکایی‌ها دوباره سخت‌ترین فشار اقتصادی را وارد کرده است. ۴۰ سال است به خاطر انقلاب استقلال طلبانه تحت فشار قرار داریم، با این وجود کشورمان پیشرفت زیادی کرده است و همانطور که آقای سفیر اشاره کردند ایران امروز در کنار ترکیه یکی از قدرت‌های بزرگ منطقه است، در مسائل منطقه‌ای نقش دارد و اثرگذار است، اینها دستاورد دوره‌ای است که سخت‌ترین تحریم‌ها را متحمل شده‌ایم.

او با بیان اینکه گردشگری از بخش‌های تحریم ناپذیر است، گفت: ۴۰ سال پیش ۴۵۰ هزار گردشگر داشتیم، این تعداد اکنون به ۶ میلیون نفر رسیده است که امیدواریم تا پایان سال هفت میلیون نفر را رد کنیم. این عدد با وجود همه مشکلاتی که آمریکایی‌ها با تبلیغات منفی علیه ایران ایجاد کردند، به دست آمده است.

مونسان درباره وضعیت زیرساخت‌های گردشگری کشور که مورد انتقاد سفیر ترکیه بود، اظهار کرد: درحال حاضر بیش از ۱۴۰۰ هتل و اقامتگاه در کشور وجود دارد. نزدیک به ۲ هزار پروژه با سرمایه‌ای بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار در حال اجرا است که از میان آن ۵۰۰ پروژه، هتل و اقامتگاه است. ما به سرعت درحال تکمیل زیرساخت‌ها هستیم. در روستاها ۱۴۰۰ بومگردی ایجاد شده که تا دو سال آینده تعداد آنها به ۲ هزار واحد می‌رسد. برخی بناهای تاریخی نیز به هتل تبدیل شده‌اند. بنابراین در زیرساخت مشکل جدی وجود ندارد، هرچند که در نقطه ایده آل هم قرار نداریم.

او به دیگر ظرفیت‌های ایران در بخش گردشگری سلامت، طبیعت و ارزانی سفر به خاطر نرخ ارز، اشاره کرد و گفت: بزرگترین مشکل ایران، خوب معرفی نکردن است. خواهش می‌کنم با ایران بیشتر آشنا شوید. آقای سفیر اشاره کردند که روابط دو کشور برادرانه و دوستانه بوده، ما معتقدیم این رابطه بیشتر از هر زمان دیگری نزدیک بوده است، سفرهای متعدد آقای اردوغان به ایران و یا سفر رئیس جمهور ما به ترکیه و نزدیکی این دو رئیس جمهور، جرأت می‌دهد که روابط گردشگری را خیلی بیشتر ارتقا دهیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تصریح اینکه رابطه گردشگری دو کشور خیلی تعادل ندارد و برای پایداری آن باید کمک کنیم تاکید کرد که عددهای گردشگری دو کشور باید بهم نزدیک شود و در ادامه اظهار کرد: بخش گردشگری ایران عمدتاً در اختیار غیر دولت است، ما در دولت فقط آنها را پشتیبانی می‌کنیم و آنها فارغ از بروکراسی اداری می‌توانند روابط را گسترش دهند. قطعاً در این مسیر حضور سفیر ایران دوست و فرهیخته و پرانرژی ترکیه می‌تواند یاری دهنده باشد.


امضای تفاهم نامه گردشگری ایران و ترکیه
در این نشست، علاوه بر اعضای تورساب و نمایندگان ۵ استان ترکیه از جمله استانبول، بورسا و دوزجه، مسؤول میز ایران در وزارت فرهنگ و توریسم ترکیه و اعضای انجمن‌های صنفی ایران، تهران، زنجان، لرستان، ایلام و … به همراه معاون گردشگری حضور داشتند.

کلید واژه ها: ایران و ترکیه


( ۱ )

نظر شما :