حقایقی که نمی توان کتمان کرد

انتخاب نخستین زن سفیر عربستان و سرپوش گذاشتن بر واقعیت های اجتماعی

۰۷ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۹:۰۰ کد : ۱۹۸۱۹۷۵ اخبار اصلی خاورمیانه
این شکی نیست که این اتفاق گامی مهم و تاریخی در عربستان سعودی محسوب می شود. اما این اتفاق می تواند در برابر جنبه دیگری از اتفاقاتی که برای زنان عربستانی اتفاق می افتد و بازتاب گسترده ای در رسانه ها دارد نیز قرار بگیرد.
انتخاب نخستین زن سفیر عربستان و سرپوش گذاشتن بر واقعیت های اجتماعی

نویسنده: دکتر اسامه غزالی حرب

دیپلماسی ایرانی: با انتخاب شاهزاده ریما بنت بندر به عنوان سفیر عربستان سعودی در واشنگتن، نخستین زن عربستان سعودی به عنوان سفیر انتخاب شد. این دستاوردی جدید در آزادسازی حقوق زنان و دادن جایگاه واقعی آنها محسوب می شود.  

این خیزی بلند برای زنان عربستانی است تا بتوانند با قدرت بیشتری حقوق خود را دنبال کنند و به فکر آینده ای روشنتر باشند. به ویژه که زنان عربستانی بسیاری هستند که در خارج از عربستان و در دانشگاه های امریکایی و اروپایی مشغول کار یا تحصیل هستند و می توانند به فکر بازگشت به کشورشان باشند تا در میدان های مختلف دولتی و خصوصی فعال شوند. آنها این توانایی را دارند که به عنوان معاون وزیر یا سرپرست وزارت خانه یا در سطوح عالی بخش خصوصی مثل ریاست شورای اداری یا هئیت مدیره فعال شوند. زنان عربستانی باید بتوانند در مجلس شورا و انتخابات شورای شهر و آموزش و آموزش دانشگاهی مشارکت کنند. انتخاب نخستین سفیر زن عربستان برای سفارت این کشور در واشنگتن در حالی اتفاق می افتد که زنان عربستانی تازه همین اخیرا بود که به ساده ترین حقوق خود، یعنی حق رانندگی دست یافته بودند.  

این شکی نیست که این اتفاق گامی مهم و تاریخی در عربستان سعودی محسوب می شود. اما این اتفاق می تواند در برابر جنبه دیگری از اتفاقاتی که برای زنان عربستانی اتفاق می افتد و بازتاب گسترده ای در رسانه ها دارد نیز قرار بگیرد. همین اخیرا بود که یک دختر خانم 18 ساله عربستانی که به همراه خانواده اش در کویت زندگی می کرد، از دین اسلام خارج شد و مسیحی شد و به تایلند رفت تا از آن جا به استرالیا سفر (یا فرار) کند. تا این که تقاضای پناهندگی او از کانادا آمد و وزیر امور خارجه کانادا از او در فرودگاه این کشور به عنوان یک شهروند جدید و شجاع استقبال کرد. 

اتفاق دوم درباره دو خواهر 18 و 20 ساله عربستانی بود که خود را با دو اسم مستعار ریم و روان معرفی می کردند. آنها از فرصت تعطیلات و سفر خانوادگی به سریلانکا استفاده کردند و تصمیم به فرار – از طریق هنگ کنگ – به استرالیا گرفتند. مراکز حقوقی در هنگ کنگ اعلام کردند آنها به دلیل خشونتی که به مناسبت جنسیتشان در حقشان روا می شد تصمیم گرفتند فرار کنند. آنها در بیانیه ای اعلام کردند که از خانمان فرار کردیم تا سلامتی و زندگیمان را نجات دهیم و حفظ کنیم. امیدواریم بتوانیم از کشوری که حقوق زنان را به رسمیت می شناسد، و با زنان برابر با مردان تعامل می کند پناهندگی بگیریم. این ها حقایقی درباره جامعه ای است که نیازی به تفسیر زیادی ندارد. آیا انتخاب نخستین زن عربستانی به عنوان سفیر در کشور مهمی چون امریکا را نمی توان برای سرپوش گذاشتن بر این واقعیت های عربستان تفسیر کرد؟

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: عربستان سعودی ریما بنت بندر


( ۲ )

نظر شما :

ویدا ۰۹ اسفند ۱۳۹۷ | ۰۰:۳۱
در این ۴۰ سالی که از انقلابمان میگذرد چند سفیر زن داشته ایم؟!!!!!