آن چه در پاسخ به توهین های باکو می توان گفت

حمله آذربایجانی ها به ایران از روی ناآگاهی

۱۳ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۸۲۰۸۱ آسیا و آفریقا نگاه ایرانی
نویسنده خبر: بهرام امیر احمدیان
بهرام امیر احمدیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: این که رئیس جمهور ایران در نطق خود در بزرگداشت چهلمین سال انقلاب اسلامی اعلام داشت که قلمرو قفقاز در حاکمیت ایران بوده و در اثر جنگهای ایران و روس بر اساس معاهدات گلستان (در سال ۱۸۱۳) و ترکمنچای (در سال ۱۸۲۸) از ایران جدا شده اند، به مذاق سایتهای آذربایجانی خوش نیامده است و نشان از ناآگاهی آنها دارد. چون اصولا در محافل غیر علمی و مطبوعاتی جمهوری آذربایجان اعلام می شود که روسها و فارسها دست به یکی کرده و قلمرو آذربایجان را بین خود تقسیم کرده اند.
حمله آذربایجانی ها به ایران از روی ناآگاهی

دیپلماسی ایرانی - در خبرها آمده است که: شماری از پایگاه های اینترنتی جمهوری آذربایجان در واکنش به سخنان اخیر دکتر حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران در مراسم 22 بهمن، همچنان به هتاکی ها و فحاشی های خود ادامه می دهند. هتاکی رسانه های باکو از یک سو متوجه شخص دکتر روحانی شده است و از سوی دیگر، فرصتی برای بازنشر گسترده مطالب تحریف آمیز درباره تاریخ قفقاز و معاهدات ننگین گلستان و ترکمانچای و جنگ های ایران و روس شده است. رسانه های باکو، دکتر روحانی را به علت اشاره به واقعیات تلخ تاریخی در خصوص عوامل جدا شدن بخش هایی از سرزمین های تاریخی ایران در شمال و جنوب کشور و بخصوص در منطقه قفقاز و خلیج فارس، آماج فحاشی های خود قرار داده اند که به خاطر حرمت قلم و رسانه ایرانی امکان بازگویی عین آنها وجود ندارد. بوق های تبلیغاتی باکو، واقعیات تاریخی بیان شده توسط دکتر روحانی را «دروغ» ، «محصول تخیل ملّایان بی اطلاع» ، «یاوه سرایی» ، «نادانی»،  «طرح ادعای ارضی» و ... قلمداد کرده و دستمایه هتاکی های خود قرار داده اند.

در پاسخ به این پایگاه های اینترنتی جمهوری آذربایجان باید یاد آور شد که محتوای این رسانه ها نه از نظر علمی و نه از نظر اطلاع رسانی ارزش ندارد زیرا آنان ممکن است از روی نادانی و نا آگاهی از تاریخ خواسته باشند خواننده ای برای خود جلب کرده باشند. به گفته سعدی:

سنگ بد گوهر اگر کاسه زرین شکند/قیمت سنگ نیافزاید و از زر کم نشود. 

با فحاشی این رسانه ها نه از ارزش مقام رئیس جمهور و رهبران ایران کاسته می شود و نه اینکه از قدرت جمهوری اسلامی ایران کاسته می شود. ایران فی نفسه قدرت بزرگ منطقه ای است و کشوری است که در برابر قدرتمندترین دولت جهان سر فرو نیاورده است، از دولتهای کوچک هراسی ندارد. می توان به جرات بیان کرد که مواضع رسمی دولت جمهوری آذربایجان به عنوان دولت همسایه ایران نسبت به ایران احترام آمیز بوده و رعایت حسن همجواری را داشته است.  

پروفسور اقرار علی یف از مورخین نامی جمهوری آذربایجان در کتاب ارزشمند خود به نام «آتروپاتن» که به زبان روسی در باکو پس از استقلال جمهوری آذربایجان چاپ شده، به درستی اشاره دارد که در شمال رود ارس قلمروی به نام آذربایجان وجود نداشته است. 

در روسیه تزاری از سوی اداره تدوین و لیتوگرافی، «قسمت توپوگرافی نظامی منطقه جنگی قفقاز» در سال 1903 نقشه توپوگرافیک قفقاز در مقیاس 1:840000 در تفلیس منتشر شده است. شرح نقشه به زبان روسیه به صورت زیر است (متن شرح نقشه پیوست است):


Sostavlena i litografirovana
v
voeno-topograficheskom otdel
kavkazskago voennogo okrug
1903 goda
tiflis


 

جالب توجه آن است که این نقشه در سال 1993 از سوی کمیته دولتی ژئودزی و کارتوگرافی جمهوری آذربایجان بازنشر شده است (نسخه ای از آن به دیوار سالن اجتماعات سفارت جمهوری آذربایجان در تهران نصب شده است) که در آن نه تنها قلمروی به نام آذربایجان، حتی به نام ارمنستان و گرجستان  نوشته نشده است و این منطقه و تقسیمات آن از جمله فرمانداری های باکو، الیزاوت پول، ایروان، تفلیس، کوتائیسی و برخی دیگر ذکر شده است. این بدان معنی است که این نقشه از نظر مقامات جمهوری آذربایجان سندیت دارد و مورد تائید است.  

 


 اطلاق نام آذربایجان به قلمرو کنونی جمهوری آذربایجان پس از فروپاشی امپراتوری تزاری روسیه در اثر انقلاب بلشویکی سال 1917 و در برهه خلاء قدرت روسها که مشغول جنگ داخلی با ارتش سفید بودند و مناطق پیرامونی امپراتوری سابق چندان برای آنان از درجه اهمیت برخورد ار نبوده و به حال خود رها شده بودند، در گنجه تحرکاتی صورت گرفت و در سال 1918 حزب مساوات با بهره گیری از غیبت روسها، به پشتیبانی عثمانی ها توانست کشوری به نام جمهوری آذربایجان را به پایتختی گنجه تاسیس کند که در سال 1920 با حمله ارتش سرخ منحل شد و در آنجا حاکمیت سرخها برقرار شد. 

اینکه رئیس جمهور ایران در نطق خود در بزرگداشت چهلمین سال انقلاب اسلامی فرموده است که قلمرو قفقاز در حاکمیت ایران بوده و در اثر جنگهای ایران و روس بر اساس معاهدات گلستان (در سال 1813) و ترکمنچای (در سال 1828) از ایران جدا شده اند، به مذاق سایتهای آذربایجانی خوش نیامده است، نشان از نا آگاهی آنها دارد. اصولا در محافل غیر علمی و مطبوعاتی جمهوری آذربایجان اعلام می شود که روسها و فارسها دست به یکی کرده و قلمرو آذربایجان را بین خود تقسیم کرده اند. در چکامه بلند «گلستان پوئماسی» اثر شاعر خلقی آذربایجان به نام «بختیار وهابزاده» نیز بدون اطلاع تاریخی از وقایع، این موضوع به صورت منظوم بیان شده که نشان از ناآگاهی این شاعر از تاریخ داشته و برای خوشایند افکار عمومی و ایران ستیزان جمهوری آذربایجان سروده شده است. 

در جنگ تحمیلی روسیه علیه ایران و اشغال قفقاز توسط ارتش متجاوز روسیه تزاری، معاهدات یاد شده به ایران تحمیل شد. در آن دوره امپراتوری روسیه تزاری در کنار امپراتوری فرانسه و امپراتوری بریتانیا جزء قدرتهای بزرگ جهان بودند و در ایران دولت قاجاریه به پادشاهی فتحعلی شاه زمام امور را در دست داشت. حال باید از سایتهای خبری و روزنامه ها و کج اندیشان جمهوری آذربایجان که ادعا می کنند در آن دوره در شمال رود ارس دولتهایی فئودالی در قلمرو کنونی آذربایجان حضور داشته و این قلمروها به ایران تعلق نداشته، پرسید که اگر سخن آنان درست است، چرا امپراتوری روسیه تزاری با ایران معاهدات گلستان و ترکمنچای را امضا کرده است؟ روسیه ای که در سال 1812 ارتش ناپلئون را شکست داده بود، چرا با ارتش و دولت ضعیف ایران این معاهدات را امضاء کرده است؟ می توانست با خوانین یا همان دولتهای فئودالی که ادعا دارند، امضاء می کرد؟ این نشان می دهد که دولت فخیمه روسیه تزاری حقوق قانونی ایران بر تعلق منطقه قفقاز به ایران را به رسمیت می شناخت و برای قانونی شدن اشغال نظامی و انضمام قفقاز به روسیه را می خواسته سندیت بدهد و در این زمینه نماینده امپراتوری بریتانیا را نیز  به عنوان ناظر در این مراسم دعوت کرده است تا بر امر انضمام رسمی و قانونی قلمرو ایرانی قفقاز به روسیه صحه بگذارد. در ضمن در این جنگ علاوه بر اشغال سرزمینهای قفقاز از ایران و انضمام آن به روسیه، تعداد زیادی از دلاورمردان شجاع ایران در این جنگ نابرابر شهید شده اند که شرح دلاورمردی های آنان را نه تنها مورخان ایرانی آن دوره، بلکه یک مورخ فرانسوی به نام «ژان یونیر»در اثر خود تحت عنوان «دلاوران گمنام ایران در جنگ با روسیه تزاری» منتشر کرده اند. امپراتوری اشغالگر روسیه علاوه بر کشتار مردم و اشغال سرزمینهای ایران، مبالغ کلانی هم از دولت ایران غرامت جنگی گرفته است. حال می توان پرسید که آیا این هم یک ساخت و پاخت بوده است؟ معاهدات گلستان و ترکمنچای اگر چه معاهداتی ننگین از نظر ایرانیان است، ولی سندی تاریخی برای اثبات تعلق قفقاز به ایران تا سال 1828 بشمار می رود. حتی پس از انضمام قفقاز به روسیه سالها مردم نخجوان خواستار پیوستن به ایران بودند. در آغاز دوره جدایی مناطقی از شوروی در دهه نود تعداد زیادی از شهروندان جمهوری شوروی آذربایجان خواستار اقدام ایران و تصاحب دوباره قفقاز بودند. 

نقشه ایران قبل از ترکمنچای

یکی از نقشه‌های ارزشمند که دقیقاً پیش از جداشدن سرزمین های قفقازی ایران تهیه شده و گستره سرزمین ایران را پیش از تجزیه بخش‌های شمالی و شرقی نشان می‌دهد نقشه‌ای است که در سال 1814 توسط انتشارات تامسون در لندن منتشر شده است؛ احتمالاً این نقشه را باید آخرین نقشه بین‌المللی ایران پیش از جدا شدن سرزمینهای تاریخی آن محسوب کرد، چرا که کمتر از یک سال پیش از انتشار این نقشه، قر ارداد گلستان میان ایران و روسیه تزاری منعقد شد و بر مبنای آن داغستان، گرجستان، قره باغ، گنجه، خانات شکی، شیروان، قوبا، دربند، باکو و هر چه از ولایات تالش که در تصرف روسیه بود برای همیشه به این دولت واگذار شد که در این نقشه کلیه این مناطق بخشی از ایران شمرده شده است. در این نقشه از سرزمین اصلی جمهوری آذربایجان با عنوان تاریخی آن یعنی شروان یاد شده است که تقریباً صد سال پس از آن در میان شگفتی ایرانیان با استفاده از آشفتگی‌های جنگ جهانی اول و حمایت سپاه عثمانی جمهوری دموکراتیک آذربایجان نامیده شد، ولایت مغان که به تمامی در جنوب ارس واقع است و هم اکنون میان ایران و جمهوری آذربایجان به دو نیم شده و ولایت قراباغ و شهرهای نخجوان و ایروان نیز بخشی از آذربایجان تلقی شده و قسمت اعظم خاک فعلی جمهوری ارمنستان و گرجستان نیز گرجستان نامیده شده است. قومگرایان علاوه بر این در زمینه تقسیمات داخلی ایران نیز ادعاهایی دارند - گویی که بر سر مرزهای بین المللی دو کشور بحث می کنند - که در این نقشه بطلان آنها نیز مشخص است؛ زنجان و همدان و قزوین که در مدعاها به عنوان بخشی از آذربایجان شمرده می شود به شیوه قدیم بخشی از عراق (عجم) معرفی شده است.

 


در سال 2007 از سوی انستیتوی تاریخ آکادمی ملی علوم جمهوری آذربایجان کتابی به نام «اطلس تاریخی آذربایجان» به زبانهای ترکی آذری و روسی منتشر شده که در آن تحریفهای بزرگی انجام گرفته که بر این کج فهمی ها دامن زده است. در این اثر در کنار تحریفهات بسیار تاریخی، نقشه دولت صفوی را به نام «نقشه دولت صفوی آذربایجان»  نوشته است. این نشان می دهد که تحریف تاریخی به مراکز علمی نیز کشیده شده است. در حالی که در اطلس جغرافیایی جمهوری شوروی سوسیالیستی آذربایجان که در سال 1963 در باکو و در مسکو به زبان روسی چاپ شده، همین نقشه تحت عنوان «قلمرو دولت ایران در دوره صفوی» نوشته شده است. 

در بسیاری از کتابهای درسی و دانشگاهی و علمی و نوشته ها و دائره المعارفهای منتشره در جمهوری آذربایجان در شرح منطقه آذربایجان نوشته اند: قلمروی تاریخی که تنها بخش کوچکی از آن در شمال رود ارس به استقلال دست یافته و باقی مانده آن در اشغال ایران است. 

ما بر این امر واقف هستیم که موضع رسمی دولت جمهوری آذربایجان درباره این تحریفات را تائید نمی کند و این رفتارها خودسرانه از سوی برخی مغرضان و کج اندیشان صورت می گیرد. 

نظامی گنجوی   

دولت جمهوری آذربایجان تندیسی از نظامی گنجوی در پارک مرکزی شهر رم در ایتالیا نصب کرده و در زیر آن نوشته شده است «شاعر آذربایجانی». در حالی که در آن زمان سرزمینی در شمال آذربایجان در قلمرو کنونی جمهوری آذربایجان به نام آذربایجان وجود نداشته که گنجه و نظامی شاعر پارسی گوی آذربایجانی باشد. تا چند سال پیش در آرامگاه نظامی گنجوی در گنجه اشعار او در کتیبه های کاشیکاری فیروزه ای با خط زیبای نستعلیق در دورتادور تالار مزار وی نصب بود، دولت آذربایجان آنه را برداشته و اشعار را به ترکی ترجمه و جایگزین کرده است. اگر از آذربایجانیها بپرسید که چرا نظامی گنجوی آذربایجانی است در حالی که حتی یک بیت به زبان ترکی شعر نسروده چگونه می تواند آذربایجانی باشد؟ خواهند گفت که گنجه اکنون در آذربایجان است، پس نظامی آذربایجانی است. می گوییم با این حساب محمد فضولی بغدادی شاعر سده هفدهم را چرا می گویید که شاعر آذربایجانی است؟ می گویند چون ترکی سروده است. می پرسیم بالاخره زبان ملیت می آورد یا سرزمین؟ اگر زبان ملیت می آورد نظامی ایرانی است. اینجا دیگر پاسخی ندارند. 

در دائره المعارف آذربایجان شوروی که در ده جلد در سالهای 1976 تا 1986 به زبان آذربایجانی و با حروف کیریلیک در باکو چاپ و منتشر شده است، درباره سرزمین های استانهای آذربایجان ایران و شخصیتهای ملی ایرانی که اصلا ایرانی آذربایجانی بوده اند، همین تحریفها و مصادره ها رواج داشته و سنگ بنای تحریف و کج فهمی نسلهای آینده گذاشته شده است. کتابهای درسی جمهوری آذربایجان نیز مملو از این تحریفات است. 

این سایتهای اینترنتی و برخی روزنامه های کم تیراژ و سفارشی نویس که آگاه به مسائل علمی و تاریخی نیستند و هرازگاهی جنجال آفرینی می کنند. حتی بر این نقطه پافشاری می کنند که تا پیش از حکومت پهلوی کشوری به نام «ایران» وجود نداشته و حتی نام «جمهوری آذربایجان» قدیمی تر از نام ایران است. آنها بخشنامه تغییر نام رسمی «پرسیا» به «ایران» در اوایل پهلوی اول را مستند می آورند که نشان از نا آگاهی آنان دارد. آنها نمی دانند و نمی خواهند بدانند که منظور از این تغییر این بوده است که بخش بزرگی از ایران فارس نام داشته و دارد و پرسیا ترجمه فارس است و چون می خواستند نام ایران به بخشی از کشور اطلاق نشود، نام پرشیا یا پرسیا را به «ایران» تغییر دادند. در حالی که در شاهنامه فردوسی که سند هویت ایرانیان است، بارها نام ایران و ایران زمین آمده است. در دیگر آثار تاریخی و فرهنگی ایران نیز همیشه تاریخ، نام ایران و ایران زمین ذکر شده است.

این دم شیر است به بازی نگیر 

در نقشه زیر که جمهوری شوروی سویالیستی آذربایجان را در اطلس جغرافیایی آذربایجان به زبان روسی چاپ 1963در باکو و مسکو نشان داده است، در گوشه شمالی سمت راست، نقشه ای از دولت صفوی آورده شده است. در حالی که در اطلس تاریخی سال 2007 (نقشه بالا) در شرح نقشه نوشته شده است «دولت صفوی آذربایجان».


 

بهرام  امیر احمدیان

نویسنده خبر

استادیار جغرافیای سیاسی، دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: دکتر بهرام امیراحمدیان ایران جمهوری آذربایجان


( ۳۲۳ )

نظر شما :

ایرانی ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۵
اینها هنوز توی قرن بیست و یک در توهمات پان ترکیسم و گرگزادگی هستن. ولشون کنید زیاد اهمیت ندید.
مشیری ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۰:۴۶
ما برای پس گرفتن سرزمینهایی که با حیله یا زور از ایران جدا شدند مصممیم حتی اگر اینکار به درازا بکشد واین ارتباطی با نوع نظام وحکومت در ایران ندارد
محمد ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۱:۱۶
شما فعلا هر آنچه در دست دارید مواظب باشید از دست ندهید در طول تاریخ کی این کار را کرده اید که این بار دوم باشد این فقط از دست ترکها بر می آید نه شما
Persian Empire ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۳:۰۱
ایران باید تمام سرزمینهائی که قبلا جزو خاک ایران زمین بوده پس بگیرد .
Persian Empire ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۳:۱۰
«در پاسخ به مشیری» با نظر شما موافقم .
حمید ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۳:۱۲
با سلام مطالبتون خیلی خوب و عالی ولی به نظر من فقط میتونه پاسخ خوبی به پانترکهای مزدور و عامل میت ترکیه و cia باشه ولی برای مردم اصلی اونجا که تحت بمباران مطالب دروغ هستن بی فایده است چون نه میتونن فارسی بخونن یا بفهمن لطفا در صورت امکان با وزارت خارجه مکاتبه کنید که اینها از شبکه های استانی یا ماهواره ای آذری ایران برای مردم اونجا پخش بشه و همینطور با حروف آذری رسمی اونجا ترجمه کنید که اگر کسی خواست از همینجا لینک بده و جواب اون سایتها رو بده .ممنون
احسان ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۳:۲۴
متاسفانه در حوزه رسانه کم کار بوده ایم در حالی که دیپلماسی عمومی پایه اصلی اش در رسانه است و نفوذ اسرائیل در آذربایجان نتیجه نفوذ رسانه ای است در این بخش هم این هیاهو طراحی آنهاست که به واقع فرصت طلب هستند
خسرو ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۴:۳۵
اگر دولت صفوی ایرانی است چرا یادی از آن در پایتخت هایش اصفهان وقزوین وتبریز نیست راستی چرا نام هیچ میدانی در هیچ شهر ایران به صفویها اختصاص نیافته؟
محمد ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ | ۰۰:۴۱
آقایانی که فقط جفت پا با توهین.وارد میشوید فقط جستجو بکنید و ببینید که از زمان غزتویان تا پهلوی چه کسانی حاکم بر این جغرافی بودند
ابراهیم قدیمی ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ | ۰۲:۲۸
سرزمین ها بدون شک متعلق به مردم است. ولی محدوده جغرافیائی این مردم کجاست؟ ایا ما میتوانیم یک منطقه با ذخائر ویا استراتژیک را که تعلق به عام دارد خصوصی اعلام کنیم. اذربایجان زمانی انقلابی ضد اروپائی به ایران صادر میکرد ومردم هم میپذیرفتند. امروز خود بیشترین قرار داد را با استعمار کنندگان داراست.
ابراهیم قدیمی ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ | ۰۲:۵۱
پس از اعراب حاکمیت این بجز زمانهای محدود صفاریان و زندیه در اختیار قبائل مختلف ترک بود.همسر رضاخان دختر ژنرال ترکی بود که خانواده اش انطرف ارس میزیستند وروسی خوب می دانست. ایرانیان وترکهای ایرانی واعراب غرب ایران سابقه زندگی زاران ساله باهم دارند وقابل جداکردن نیستند. ان قسمتهائی که باید جداشود جداشد.
محمد ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ | ۰۸:۵۲
مهم نیست من در جایی که زندگی میکنم به چه نامی باشد ایران و یا چیز دیگر . مهم آن هست برابری اجتماعی و اقتصادی و سیاسی و فرهنگی حاکم باشد و تحصیل به زبان مادری که متاسفانه در ایران رعایت نمیشه
سامان شبستری ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ | ۰۳:۰۳
درود بر استاد بزرگوار با دانش و خرد پاسخ بی خردان را داده اید. تاریخ ایران و سرزمین ایران متعلق به همه اقوام و مردمان ایرانی از آذری تا لر و کرد و عرب و بلوچ و بختیاری و ترکمن است. با فضاسازی تبلیغاتی نمی توان تاریخ را تغییر داد. اساسا در قراردادها نامی از این کشورهای جدید الاستقلال نیست. بلکه فقط نام هفده شهر آمده است.
سجاد ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۲:۴۳
خوبه وقتی راجع به نظامی حرف میزنیم بدون مطالعه نگیم بجز فارسی شعری نگفته و یا وقتی میگیم برای اینکه یکی اهل جایی باشه باید یا زبونش یا محل تولدش مربوط به اونجا باشه در مورد مولوی هم زبونش هم محل تولدش داد میزنه افغانستانیه در مورد ترک های ایران هم بعضیا مثل پان های تاریخ مصرف گذشته زمان رضاپالانی میخوان بگن که ایران یعنی فارس اگه اینطور بود که الان باید ایران رو به ادعای بعضیا فارسستان صدا میکردیم که خب تابلو هستش که ایرانی یعنی ترک و لر و کرد و عرب و البته فارس و اگه بخایم همینطور به سیاست ایرانی زدایی و باصطلاح فارسیزاسیون ادامه بدیم مطمئنا خود زبان فارسی که زمانی تا ازبکستان و هند و عثمانی متکلم داشته از وسعتش کم میشه حالا آقای عادل هی از بیت المال صرف زبان سازی بکنه
ابراهیم قدیمی ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ | ۰۰:۰۸
رضا خان را نمی توان غیرترک تصور کرد.مادر رضاخان ایرملو بوده وهمسرش هم ایرملو بوده واز زمانیکه طفل شیر خوار بوده است پس از فوت پدر در خانواده ایرملو پرورش وزندگی کرده است. فقط میتوان گفت که پدر ژنتیکی ایشان سواد کوهی است.
محمد ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۴:۰۲
با تشکر از آقای سجاد که همیشه با منطق نظرات خود را ابراز میدارد چون دست ما کوتاه و خرما بر نخیل ...من اگر نظارتی از اینگونه ارائه بدهم بروز داده نخواهد شد
اصغر ۰۳ فروردین ۱۳۹۸ | ۰۰:۵۵
آذربایجان و ارمنستان جز خاک ایران است و دیر یا زود باید به ایران بپیوندد.
بردیا ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۰۸:۴۰
خوشبختانه الان اونقدر قوی هستیم که به راحتی مناطق قفقاز پس بگیریم و برای بازپس گیری از رفراندوم میشه استفاده کرد
دریا ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۰۹:۲۲
زبان هر کشور با قدرت اقتصادی و سیاسی ان کشور ارتباط تنگاتنگی دارد اکنون تنها کشوری که زبان رسمی اش فارسی هست حتی فارسی زبانان نیز برای فرار از ایران شروع به یاد گرفتن زبان ترکی برای فرار به ترکیه و زبان انگلیسی برای فرار به سایر کشورها کرده اند پس اوضاع انچنان که فکر میکنید به نفع تان نیست
احمد ۰۴ تیر ۱۳۹۸ | ۰۰:۵۴
کمک به ارمنستان
تورک اوغلی ۱۱ تیر ۱۳۹۸ | ۱۵:۲۷
آقا جان من که بگم این فارس ها فقط زبونشون درازه مگر نه عرضه هیچ کاری ندارن
آراز ۲۲ تیر ۱۳۹۸ | ۱۱:۵۳
با سلام دیگر تاریخ مصرف اینگونه سخنان پان ایرانیستی و پان فارسیستی خیلی وقته گذشته،ادعاهای توهم آمیزی مثل ایران فرهنگی امپراطوری شاهان باستان و غیره دردی از روابط و مشکلات سیاسی و بین المللی ملتهای موجود در این کشور کثیرالمله و ممالک محروسه را حل نمیکند ،حتی اگر تمام توهمات ایشان درست باشد ،که نیست،باز تعریف هویتی ترم شناخته شده و مورد قبول اندیشیده های اجتماعی و سیاسی است،
حیدر ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ | ۲۰:۱۸
باز نظرها پان فارسی و نژادپرسنانه شروع شد
آرش ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ | ۲۰:۲۷
اساسا پس از مرگ نادرشاه و در زمان زندیه ایران فروپاشید و اون مناطقی که ادعا میشه در دوران قاجار از ایران جدا شده عملا در زمان زندیه از ایران جدا شده بود و هر کدام از اون مناطق حکام مخصوص داشنند ایران فقط ادای ارضی به اون مناطق داش و نفوذی در اونجا نداش که در زمان قاجار نلاشهایی براییییی باز پس گیری شکل گرف که قاجاریه شکس خوردند و جدایی اون مناطق رسمی شد شما نقشه زمان زندیه رو ببینید از الان ایران هم کوچکنره قاجارها خرمشهر و سرپل ذهاب و بخشهایی از نوار مرزی در خراسان رو نوسط عباس میرزا به ایران ملحق کردند
بنی ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ | ۲۳:۲۶
جمع کنین اینارو.الان قصدتون این بود قوم خودتونو به رخ بکشین؟اگه قبلا آذربایجانی وجود نداشته پس این کتاب استان شناسی که در پایه دهم در مورد تبریز نوشتین چیه؟یجوری این مطالبو انتشار کنین که قبلا با دولت قومتون هماهنگ بشین بعد...
ناشناس ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ | ۰۲:۰۳
ای جان...یعنی ارامنه و گرجیها همه ایران رو میخواستن و آراکلی دوم سال 1783 با روسیه عهدنامه گرجیوسک رو امضا نکرد...فقط گرگزاده ها خائنن؟ واقعا خنده داره که مردم یک کشور بعد از دو قرن حس مالکیت نسبت به کشورهای دیگه دارن
ناشناس ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ | ۰۲:۲۱
1- ج. آذربایجانیها اشتباه میکنند. اون سرزمین از ایران جدا شده نه اینکه تقسیم بشه 2- شما هم اشتباه میکنید چون فقط عوامل خارجی دخیل نبوده و عده ای از مردم اون منطقه واقعا به روسیه تمایل داشتن 3- عوام ما هم مثل عوام آذربایجان اصولا ناآگاهن. مثلا من و مرغ پخته همیشه خندمون میگیره میبینیم مردم تو تگرام شیر میکنن که ترکمانچای صد ساله بوده و باید دهه 60 به ایران برمیگشته و جمهوری اسلامی نخواسته. مینیمم تاریخ خودشونو نمیدونن که بفهمن آقاجان اگه 100 ساله بود باید 1307 برمیگشت
تاندربرد ۲۲ شهریور ۱۳۹۸ | ۲۱:۱۲
خوب برای چی باید تو قرن بیست و یکم رییس یه دولت (جناب روحانی) در مراسم ملی کشور خودش (22 بهمن)، در رابطه با مسائل تاریخی حرف بزنه و تمامیت ارضی کشورهای همسایه رو زیر سوال ببره؟ مگر فقط کشور ما تجزیه شده؟ نقشه جهان در ابتدای قرن 18 رو ببینید..امپراتوری اتریش-مجارستان، امپراتوری عثمانی...خیلی از کشورهای اروپای شرقی تو همین 200 سال گذشته پدید اومدن درسته قفقاز تا قرن 19 هرگز مستقل از ایران نبوده ولی ارامنه، گرجیها، چرکسها، ترکها، لزگی ها، تالش ها و ... اقوام مستقل و قائم بالذات هستند.یعنی حق استقلال طلبی دارن همانطور که بلغارها حق استقلال طلبی داشتن...مگر اینکه منافعی موجود باشه و بخوان جز کشور بزرگتر باقی بمونن لطفا زمان ارضای تمایلات ملی گرایانه خودتون به فکر تمایلات ملی گرایانه مردم کشورهای همسایه هم باشید ضمن اینکه شما هم جریان ترکمانچای رو ناقص تعریف میکنید. این که روسیه حق دخالت در قفقاز پیدا کرد به خاطر ناراضی بودن گرجیها و ارامنه بود. فقط چند تا خان مثل جوادخان قاجار که تازه با خاندان سلطنتی نسبت فامیلی داشت مقابل روسها مقاومت کردن...تاریخ هرچی بوده مهم اینه که الان گرجستان، آذربایجان و ارمنستان سه کشور مستقل هستند شما که استادیار جغرافیای سیاسی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران هستید بهتر هست از دید علمی و حقوقی به مسئله نگاه کنید و افکار عوام ایران رو شکل بدید.
امیر پارسا ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ | ۰۷:۱۳
گرجستان و ارمنستان بدلیل دین زبان و شاید دیگه میتونیم پذیرایمان باشیم ولی باید تحت هر شرایطی شده آذربایجان و پس بگیریم. آنجا مال ما است آذربایجان شمالی ایران.
به امیر پارسا ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۰
جناب امیرپارسا بحث این جاست که مردم آذربایجان یا به زعم شما آذربایجان شمالی ایران هم پذیرایتان نیستند. چپ کردن ماشین عهدالتمیمی تو رسانه های ایران بازتاب داره ولی کشته شدن زهرا قلی اوا یک و نیم ساله و مادربزرگش در روستای آلخانلی (خارج از قره باغ کوهستانی و خارج از منطقه حایل) در رسانه های ایران بازتاب نداره، واقعا انتظار دارید آذربایجان به آغوش ایران برگرده و مردم آذربایجان علاقه خاصی به ایران داشته باشند؟ نخیر علاقه خاصی ندارند و این رو هرکی که به ج.آذربایجان سفر کنه متوجه میشه ضمنا روی چه اساسی فکر میکنید چون دینش با شما یکیه باید برگرده؟ کویت هم دین و زبانش با عراقی ها یکی بود مگر آمریکا گذاشت صدام کویت رو اشغال کنه؟ متحد ایران، روسیه هست و روسیه مطمئن باشید تا یه حدی به ایران اجازه نفوذ در حیاط خلوتش (قفقاز) رو میده...پس فکر نکنید چون کشور کوچیکیه میشه برگردوند. ضمنا شما فقط دینتون با اکثریت مردم ج.آذربایجان یکی هست نه زبانتون...چندین کشور اروپایی هم دین و زبانشون یکی هست ولی کشورهای جدایی هستند مثل آلمان، اتریش، بخش های آلمانی زبان بلژیک و سوییس مثل فرانسه و بخش های فرانسه زبان بلژیک و سوییس مثل ایتالیا و بخش های ایتالیایی زبان سوییس مثل هلند و بخش های هلندی زبان (فلاندر) بلژیک مثل سوئد و بخش های سوئد زبان فنلاند و نروژ عوض خواب و خیال سعی کنید با واقعیت زندگی کنید. اون مردم 27 سال هست که مستقلن و هیچ ملتی استقلالش و حق حاکمیت ملی اش رو به حراج نمیگذاره
امیر پارسا ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۵:۲۰
از نظر شما راهی برای باز پس گیری سرزمین ها تا عهدنامه گلستان هم وجود ندارد حداقل نخجوان
امیر پارسا ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ | ۰۸:۱۱
استاد سرزمین های آذری عهدنامه گلستان را چی مثل جلال آباد نخجوان آستارا آیا ما حتی با بر گزاری رفراندوم یا حتی باز پس گیری نظامی نمیتوانیم آن مناطق را پس بگیریم میتوانیم آرمن ها و روس ها معامله کنیم. نظر شما چیست شهری مثل نخجوان که همه چیزش از ردو بدل میشود
امیر پارسا ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۲:۵۳
ایالتی مثل نخجوان که حتی خیلی از نیاز هایشان از خاک ایران عبور میمی کند ضمنن یادمان نرودکه در ۱۳۷۱ این مردم به لب رود ارس اومدن و خواستار برگشت به ایران شدند اما دولت مداران بی لیاقت ما اعتنا نکردن حتی دولت باکو سه سال بعد این قضیه را تایید کرد .
امیر پارسا ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۲:۵۵
عذر خواهی میکنم جلیل آباد
به امیر پارسا ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۵:۰۳
جناب در رابطه با اینکه مردم به کنار رود ارس آمدند از شما استدعا دارم که به وبسایت آذریها و تیتر "کاوه بیات: 17شهر قفقاز هیچگاه تمایلی برای الحاق مجدد به ایران نداشت" مراجعه کنید. در رابطه با نخجوان طبق عهدنامه قارص 1921 دولت ترکیه حق پیاده سازی نیرو در نخجوان در صورت هرگونه تهدید ارضی رو داره. من نمیدانم منظورتان از آذری چیست ولی اگر منظورتان همان ترکهاست که خوب مشاهدات من از سفر به آذربایجان نشون میده چندان علاقه ای به ایران ندارند و در رفراندوم کذایی علاقه به الحاق نخواهند داشت. ضمن اینکه مسایل ارضی پیچیده تر از اونی هستند که تصور می کنید...ارامنه همین الان علاوه بر قره باغ نخجوان و استان سامتسخه-جاواختی گرجستان رو جز ارمنستان میدونن و سال 1992 هم برای گرفتنش تلاش کردن...حتی بندر باتومی و شرق ترکیه رو جز ارمنستان تاریخی میدونن، تصور می کنید کشور ارمنستان منتظر شما میمونه که نخجوان رو به ایران الحاق کنید؟ نخیر به نظر من راهی نیست. اگر مشکلتون ویزای سفر به آذربایجان هست، میتونید به مرزهای و معاهدات بین المللی احترام بگذارید (مثل اروپا) و با همه همسایه هاتون روابط حسنه داشته باشید شاید بشه ویزا رو حذف کرد و حتی شاید یه روزی مثل اتحادیه اروپا واحد پول مشترک داشت، طرح های توریستی مشترک داشت و ...
امیر پارسا ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ | ۲۰:۵۲
استاد تالش ها که با جان دل خواستار بازگشت به ایران هستند حتی خودشان را ایرانی اصیل می دانند
امیر پارسا ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ | ۲۳:۰۷
استاد تالش چی مردم تالش خود را ایرانی اصیل میدانند
امیر پارسا ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ | ۰۶:۵۶
استاد تالشی ها چی آن ها که خود را ایرانی اصیل می دانند و مرجع تقلید ۹۰ در ضدشان رهبر است ضمنن حکومت آذربایجان به آن ها ظلم میکند وآن ها خود را ایرانی اصیل می دانند
به امیر پارسا ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ | ۰۱:۰۰
بله علی‌اکرم همت‌زاده حتی با زن و بچه اش تو خونه ترکی حرف میزنه اونوقت شده احیاگر حقوق تالش‌ها و به ارمنستان سفر میکنه و از اونور تو ایران کتاب: «قره باغ کوهستانی آنگونه که روی داده‌است» منتشر میشه که یه مشت دروغ هست از جمله اینکه روس‌ها عنصر ترک زبان رو در مقابل تات و تالش برجسته کردند تا نفوذ هویت ایرانی در قفقاز رو کم کنند چون از بین جمعیت محلی باید گروهی برجسته می‌شد که با ایران دشمن باشه. در حالی که پدرجد بیسواد من هم میدونه که تا سال 1905، محلی گرایی عنصر اصلی هویتی ترکهای قفقاز بود و اصلا ترک گرایی جایی نداشت. یا اینکه بین جمعیت محلی غیرترک زبانان که عمدتا سنی حنفی بودند بیشتر به عثمانی دلبستگی داشتند تا ایران و حتی اسنادش هست که گروهی از تالش‌های ایران در سال 1896 به عثمانی پناهنده شدند. یک موقع از این همه تناقض در سیاست خارجی‌تون سرگیجه نگیرید. خنجر رو از پشت به ملت مسلمان و شیعه‌ زدید. شما نگران نباش تعداد تالشها در حدی نیست که مشکل امنیتی برای ج. آذربایجان ایجاد کنه. 2.5 میلیون نفری که شما میفرمایید همونقدر آمار خنده داری هست که 40 میلیون ترک ایران
سپیده ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ | ۲۰:۲۱
نظامی آذربایجانی هست چون فارابی عربی نویس، متولد اترار، وفات یافته در دمشق، زندگی کرده در زمان عباسیان و در دارالخلافه عباسیان (یعنی در زمان و در قلمرو یک حکومت ایرانی هم زندگی نمیکرده) که خودش هیچ‌جا حرفی از ملیت خودش نزده، ایرانی هست. خودتون برید ویکی پدیا رو ببینید دلایل ایرانی بودن فارابی؟ یکی نوشته پدر و مادرش سغدی حرف میزدن که زبان ایرانی بوده...نمیدونستیم که طبقه‌بندی زبان‌شناسی هم ملیت پدید میاره...پس هرکی پشتو حرف بزنه ایرانیه و هرکی ترکی حرف بزنه نمیتونه ایرانی باشه؟ حتی در زمان ساسانیان هم سغد تحت فرمان هپتالیان بوده اونیکی نوشته تو حاشیه نوشته هاش فارسی نوشته...پس من هم که الان چند تا مقاله انگلیسی دارم، انگلیسی ام؟ غرض از اطاله کلام اگر ج.آذربایجان به زعم ایرانیها دزد فرهنگ هست، ما هم کم دزد فرهنگ نیستیم. اکقر این شخصیتها هویت اولی رو هویت اسلامی میدونستن. همون نظامی که اومده مدح شیروانشاه رو بکنه بهش گفته پادشاه ایران در حالی که شیروانشاهان خدود حکومتشون همون قفقاز بوده نه کل ایران...در نهایت جناب دکتر چه ما چ ترکها چه عربها تا 100 سال پیش یه سری ایل، طایفه، قوم و قبیله بودیم که خودآگاهی ملی آنچنانی نداشتیم. دیگه یه منطقه ای که 25% مردمش تا 100 سال پیش کوچ نشین بودن و از اینور مرز به اونور مرز ییلاق قشلاق میکردن و در نهایت شاه واسه اینکه خان فلان منطقه رو مطیع خودش بکنه، دختر خان رو میگرفت تا با هم فامیل شن و هروقت به کشور حمله میشد همین خان‌ها یه سری سوار میفرستادن کمک شاه این حرفا رو نداره...کل تاریخ خاورمیانه فئودالیسم هست تا 100 سال قبل
امیر پارسا ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ | ۰۸:۰۲
استاد نظر شما در مورد باز پس گیری مناطق خراسان چیست استان مثل هرات که حاضر است باشد به ایران ملحق به شه
به امیر پارسا ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۷:۳۰
استاد من نظرم رو قبلا گفتم: «چندین کشور اروپایی هم دین و زبانشون یکی هست ولی کشورهای جدایی هستند مثل آلمان، اتریش، بخش های آلمانی زبان بلژیک و سوییس مثل فرانسه و بخش های فرانسه زبان بلژیک و سوییس مثل ایتالیا و بخش های ایتالیایی زبان سوییس مثل هلند و بخش های هلندی زبان (فلاندر) بلژیک مثل سوئد و بخش های سوئد زبان فنلاند و نروژ عوض خواب و خیال سعی کنید با واقعیت زندگی کنید» ضمنا شما تو هرات رای گیری کردید که میگید میخوان ملحق شن؟
رضا ۱۲ مهر ۱۳۹۸ | ۱۵:۰۵
نظامی: همه عالم تن است و ایران؟ دل نیست گوینده زین قیاس خجل چون که ایران دل زمین باشد دل ز تن به بود یقین باشد
شایورد سبز ۲۶ مهر ۱۳۹۸ | ۱۲:۳۶
جمهوری جعلی آذربایجان، با نام راستین آران و شروان است و با نام باستانی آلبانیای قفقاز، (با کشور آلبانی بالکان اشتباه نشود) حکایت جعل نام آذربایجان توسط ارانی ها (هم میهنان آن سوی ارس)، مشابه جعل کردن نام استان مقدونیه یونان در شمال یونان، برای کشور جمهوری مقدونیه یوگوسلاوی سابق است. البته دولت پان ترکیست مساواتیان، حاکم بر جمهوری جعلی آذربایجان (اران و شروان حقیقی) هم مروج تحریفات تاریخی است. متاسفانه این دولت هویت مردمانش را در هویت پان ترکیسم عثمانی تعریف می کند نه هویت ایرانی آذری!!! از قدیم گفته اند که آدمی که خواب است را می توان بیدار کرد ولی آدمی را که خود را به خواب زده است نه!!!! رجوع شود به کتاب آذربایجان و اران نوشته استاد مرحوم دکتر عنایت الله رضا، محقق برجسته آذربایجانی. وطن یعنی نگه با دیده خیس/ به سوی ارمن و اران و تفلیس / وطن یعنی همه اقوام ایران، ز جان بگذشتگان در راه ایران. یاشاسین ایران.
كامران ۳۰ مهر ۱۳۹۸ | ۱۵:۵۰
اقای روحانی عوض این حرفها حداقل یکبار نسل کشی سیستماتیک مسلمانان اویقور چین در اردوگاههای مخوف را محکوم میکرد سیاست خارجی ایران علارقم ادعای ام القرای اسلام بسیار مصلحت طلبانه است . جناب اقای امیر احمدیان همیشه ضدیت خاصی با مردم اذربایجان دارند و این همیشه در مقالات ایشون مشهوده در یکی از مقالات چند سال پیش ایشون در جهت دفاع از اشغال قره باغ توسط ارمنستان قلم فرسایی کرده بودن و سعی در توجیه این تجاوز داشتن و قید کرده بودن اگه اذری ها از قره باغ فرار کردن پس تعلقی هم به انجا ندارند و.... در صورتی که مردم بی دفاع و غیر نظامی باید هم از دست جنایتکاران ارمنی فرار میکردن والا سر نوشتی چون اهالی خوجالی داشتن . حال با این سابقه درخشان با دشمنی با مردم اذربایجان چه توقعی دارید؟!!
حسین ۱۵ آبان ۱۳۹۸ | ۱۶:۲۱
دوستانی که نظر منفی میدهند لطف کنید به این پرسش پاسخ دهید که اگر آذربایجانی ها ایرانی نیستند چرا این همه تحریف و دروغ در جمهوری باکو در مورد تاریخ صورت میگیرد .چی رو میخوان پنهان کنن .چرا نام یک نقشه تغییر میدهند و آن طور که هست در کتاب های خود نمی آورند؟چرا ملتی به نام فارس کرد ارمن ترک و... وجود ندارد تنها ملت ایران وجود دارد.تامام.
حیدر ۱۶ آذر ۱۳۹۸ | ۱۷:۵۹
ما آذری ها خود را جدای از ایران تصور نمی کنیم
ناشناس ۲۴ دی ۱۳۹۸ | ۲۱:۱۱
در جواب اونهایی که شعر نظامی رو پیراهن عثمان کردن که بگن نظامی ایرانیه عارضم خدمتتون که نظامی در اشعارش شروانشاهان رو شهریار ایران خونده https://ganjoor.net/index.php?s=%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86&author=6 در حالی که میدونیم شروانشاهان هرگز بر کل ایران حکومت نکردند و حدود حکومتشون همون جمهوری آذربایجان فعلی بوده. نظرتون چیه جمهوری آذربایجان اسم خودشو بگذاره ایران به استناد اشعار نظامی؟ راستش تو مسایل حقوقی واسه شعر تره هم خورد نمیکنند.
به حسین ۲۶ دی ۱۳۹۸ | ۱۵:۵۴
عزیزم شما همین الان به یک ارمنی بگو «ملتی به نام ارمن وجود ندارد» ببین چیکارت میکنه. میگه موجودیت کشور باستانی ارمنستان رو زیر سوال بردی و فلان وقتی از تاریخ مناقشات منطقه خبر ندارید، سعی نکنید ایده های فاشیستی خودتون رو غالب کنید.
به بردیا ۲۶ دی ۱۳۹۸ | ۱۵:۵۷
رفیق شفیق شما روسیه البته اجازه نخواهد داد نه تنها به آذربایجان بلکه به کل قفقاز چپ نگاه کنید. قفقاز حیاط خلوت پوتینه این حرفا رو هم روحانی میگه که عریضه خالی نباشه و امثال شما ناسیونالیستها رو برای بقای خودش تحمیق کنه
به کامران ۲۶ دی ۱۳۹۸ | ۱۶:۰۱
«اگه اذری ها از قره باغ فرار کردن پس تعلقی هم به انجا ندارند» با استدلال آقای امیر احمدیان باید گفت «اگه عربها از فلسطین فرار کردن پس تعلقی هم به انجا ندارند»
ناشناس ۲۶ دی ۱۳۹۸ | ۱۶:۱۹
«تا چند سال پیش در آرامگاه نظامی گنجوی در گنجه اشعار او در کتیبه های کاشیکاری فیروزه ای با خط زیبای نستعلیق در دورتادور تالار مزار وی نصب بود» آنچنان به این اشعار پارسی استناد میکنید حالا انگار خود نظامی قرن 11 میلادی این کاشیکاریها رو روی مزارش انجام داده...بابام جان آرامگاه نظامی کامل در طول قرون تخریب شده بوده https://en.wikipedia.org/wiki/Nizami_Mausoleum آرامگاه فعلی رو دولت سوسیالیستی باکو سال 1947 ساخته و بعد از استقلال و زمانی که رابطه شون با ایران خوب بود، استادکاران ایرانی این کاشیها رو ساختند و در آرامگاه نظامی نصب شد. حالا هم رابطه شون با ایران بده و کاشیها رو برداشتن. همونطور که ما رابطه مون با آمریکا بده و یه کاری کردیم جنازه ریچارد فرای رو بسوزونن ولی تو ایران دفن نشه. آره جناب...تا وقتی رییس جمهورتون از تریبونهای رسمی موجودیت کشور آذربایجان رو زیر سوال ببره، انتظار نمیشه داشت که روابط خوب بشه
به حسین ۲۶ دی ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۹
پرچم کانادا در پارلمان نیمه برافراشته شد به خاطر 63 نفر که کانادایی ایرانی‌الاصل بودن و کسی نپرسید آیا اینا خون کانادایی در رگهاشون جریان داره یا خیر؟ اونوقت امثال تو هنوز مفهوم ملیت رو در قرن 21 متوجه نمیشید نخیر آذربایجانیها ایرانی نیستند چون به دولت-ملتی به نام جمهوری آذربایجان تعلق دارند. ترکهای ایران، ایرانی هستند چون به دولت-ملتی به نام جمهوری اسلامی ایران تعلق دارند. هر وقت مفاهیم ساده رو یاد گرفتی، بحث میکنیم.
ناشناس ۲۶ دی ۱۳۹۸ | ۱۸:۳۳
آذربایجانیها برای استقلال کشورشون در جنگ با روسها در فاصله سالهای 1918-1920 خون دادند در دهه 1980 و 1990 خون دادند همین مبارزات هویت آذربایجانیهاست و به اراجیف پان ایرانیستی شما برای هویت نیاز ندارند.
اکبر ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ | ۲۱:۴۳
به نظر من ما ازهر قوم وقبیله ای که باشیم از همه مهمتر ایرانی ایم وبرای یک وجب از خاکمون جانمان را نثار می کنیم هر که می خواد هارت وپورت کنه مشکلی نیست وهمه دنیا قبول دارند که ایران کشور باستانی می باشد ویک زمانی اذربایجان از خاک ایران بود که شاهان بی لیاقت بدست روس جنایتکار دادند من به عنوان یک ترک ایران عاشق ایران وخاک ایرانم
به اکبر و به حیدر ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۹:۴۷
کسی در مورد شما ترکهای ایران یا شما آذریهای ایران حرفی نزده که خودتون رو قاطی می‌کنید. حرف در مورد دولت-ملتی به نام جمهوری آذربایجان هست واقعیت اینه که اون سرزمینها دیگر برای روسیه هم نیست که بخواد به ایران برگردونه و اون مردم مستقل‌اند و حاکم سرزمین خودشون این حرف رییس جمهوری ایران در یک سخنرانی رسمی و از دیدگاه دیپلماتیک اشتباهه و درست مثل سخنان احمقانه ترامپ در مورد خرید گرینلند هست که در عصر حاکمیت ملتها ممکن نیست. صحبتهای جناب امیر احمدیان تکرار حرفهای خود مرکز پنداری افراطی و نگاه از بالا هست که همواره ایرانیها نسبت به مردم کشورهای همسایه دارند نمونه اش همین حرفهای اخیر روحانی راجع به انتخابات افغانستان یا نامه سردار نقدی به خانم ابتکار و اظهاراتشون راجع به مردم هند، پاکستان و افغانستان یا صحبتهای جناب مطهری در مورد ملیت فرانسوی و سیاهپوست بودن اعضای تیم من خوب یادمه ناراحتی افغانها از این صحبتها رو. حالا هم آذربایجانیها ناراحت شدن و حق هم دارن. مقام رسمی یک کشور از تریبون رسمی، استقلال و تمامیت ارضی کشورشون رو زیر سوال برده. از یک استاد دانشگاه انتظار میره به جای تکرار حرفهای خود مرکز پندارانه به تشریح درست مساله بپردازه. چون اصلا درست نیست رابطه ما با کشورهای همسایه بد باشه و این رابطه بد ریشه بگیره تا سطح خصومت بین دو ملت.
خاقان ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ | ۲۱:۱۷
به زودی آلان به کشور باز خواهد گشت و پان ترک ها و بوزقوردها را زیر چکمه های آذری های اصیل له میشوند
Vəhid ۰۲ اسفند ۱۳۹۸ | ۰۲:۲۹
زبان رسمی ایران قبل از پهلوی اول ترکی آذربایجانی بوده ولی نام این سرزمین ایران بوده و قبل از پهلوی اول کل پادشاه های ایران ترکی بودن پهلوی حتی شهرت های ترکی را هم به فارسی تبدیل کرده که امروزه فاجعه است مثلا ابراهیم اوغلی را به ابراهیم زاده تبدیل کرده در اینجا سوال این است که مگر ابراهیم میزاید من از خاندان پهلوی بیزارم چون او فاشیستی بزرگ بود شما هم برین به آقای روحانی بگین کشور بحرین هم جز قلمرو ایران بوده که در زمان پهلوی جدا شده رو بگیره و ار اراضی ایران حساب کنه
به سپیده ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۴:۴۱
همونطور که رضا گفته نظامی: همه عالم تن است و ایران؟ دل نیست گوینده زین قیاس خجل چون که ایران دل زمین باشد دل ز تن به بود یقین باشد
به (به سپیده) ۰۹ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۷:۵۲
ناشناس۲۴ دی ۱۳۹۸ | ۲۱:۱۱ جواب شما رو داده ... حتما مراجعه کنید به اسناد حقوقی ببینم کجا برای دعاوی مثل نام کشور و ... از شعر استفاده میکنن. مثلا فکر نمیکنم برای دعاوی مثل نام کشور مقدونیه شمالی از شعر استفاده کرده باشن. نام ایران، ایران هست و کشورهای اطراف نمیتونن مدعی باشن چون ما سکه و اسناد حقوقی (تفاهم نامه ها و عهدنامه های امضا شده با سایر کشورها) داریم که نام کشورمون قبل از دوران مدرن هم ایران بوده. در رابطه با نام آذربایجان هم جمهوری اسلامی ایران باید سال 1370 مدعی میشد درست مثل یونان که نذاشت سازمان ملل کشور مقدونیه رو به این نام بشناسه اما متاسفانه جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری بود که این کشور رو با این نام به رسمیت شناخت چون سیب رسیده اسلامی و شیعی بود و به نظر میرسید پروژه نفوذ درش ساده باشه (به نقل از وبسایت آذریها و جناب کاوه بیات) حالا کاریه که شده و با تحریکات شما ناسیونالیستها و شیعه آریایی ها جمهوری آذربایجان به جمهوری غیر آدربایجان تبدیل نمیشه. به جرئت میتونم بگم مردم آذربایجان بسیار ملی گرا هستند و برخلاف ما که پرچمی رو که از زمان صفویان نشان کشورمون بوده تقدیم یه عده سلطنت طلب کردیم تا باهاش شوآف کنند و پهلویشون رو تبلیغ کنند، مردم ج.آذربایجان پرچم کشورشون رو میپرستن.
مراد ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۹:۴۰
پذیرش استقلال جمهوری آذربایجان توسط ایران یک اشتباه تاریخی بود زیرا در مقابل حسن نیت ایران حکام این کشور سیاست دشمنی با ایران ،جعل تاریخ ، جعل هویت و پاشیدن بذر نفاق و دشمنی را در پیش گرفتند . چرا ما با بقیه مناطق جدا شده از ایران مشکلی نداریم . عمال این رژیم که تفاله های رژیم کومونیستی شوروی هستند باید بداند روزی واقعیتها بر ملا خواهد شد و مردم این کشور پی به واقعیت خواهند برد آن روز ،روز نابودی این مزدوران است و ما در کنار آذریهای این کشور خواهیم بود .
ilgar ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۰:۱۰
مدیر الان نظر من رو تایید نمی کنی ولی هر فاشیستی که کامنت گذاشته تایید کردین و در سایت به نمایش در امده
ایدین ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۷:۲۶
با سلام به همه ایرانیان و مسلمانان خاورمیانه تاریخ خاورمیانه با تاریخ نگاری هرودوت از یونان ان هم با تحریف اغاز شد و تا اوایل قرن پیش توسط هم کیشان هرودوت یعنی تاریخنگاران غربی ادامه داشت و غربیان در مورد تاریخ منطقه دروغهای زیادی گفته اند که شامل قوم اریا حمله اسکندر به ایران حمله اعراب به ایران حمله مغول به ایران کشتار ایرانیان در واقعه پولیم وووو که شاید برای بقیه مجالی نباشد و این نوع تاریخ نویسان که اکثرشان هم یهودی هستند خواستند که کشورها و قومیتها و زبانهای انان را در منقطه در تاریکی مطلق نگهدارند و این تاریکی میتواند تمام منطقه را در باتلاق تفرقه جنگ، جدایی ،بیهودتی خود بینی ،قوم گرایی،جنگ مذهبی فرو برده میدانید چرا چون تمام اقوام از تاریخ خود اگاهی ندارند و هر که را که ول میکنید خود را وارثان سومر بابل اعیلام گوتی کاسپین و لولوبی و اوراتور میدانند و نژاد خود را برتر از دیگری میدانند و به همدیگر فوش و توهین میکنند من ۴۰ سال هست که در تارخ از ایران تاریخ تدریس میکنم و در مورد وقایع تاریخی اقوام ایرانی گرفته تا تارزخ خاورمیانه تحقیق میکنم و بر خود واجب میدانم که تمام دروغهای تاریخی که غربیان به تارزخ خاورمیانه و ایران تحمیل کردنند یکی یکی با اسناد دست در دست هم و با کمک هم باز کنیم و اگر عزیزان عرب ترک فارس کرد تات بلوچ پشتون اردو افغان تاجیک سغد لک مازن گیلک تالش کلهر کرمانچ اسوری ارمنی گرجی اورامی ایزدی لزگی ایرادی یا انتقادی از من داشتند میتوانیم با احترام به هم و با سند با همدیگر گفتگو کنیم تا تمام مشکلاتی که در این منطقه با ان روبرو هستیم را تا حدودی حل کنیم خوب اولین دروغ اقوام اریایی ما با کلمه اریایی مشکلی نداریم چون در کتیبه های شیراز و همدان و کرمانشاه این کلمه امده و اقوام ایرانی به ان افتخار می کنند خوب و اما اریا تاریخ نگاران غربی جای نژاد را با دین عوض کردنند یعنی اریا قوم و نژاد نیست بلکه یک دین مهر پرستی هست اگر به کلمه اریا دقت کنید معنی اریا یعنی پاکی و خلوص و بازگشت هست و این کلمه در هند باستان متعلق به یکی از ۳۰۰خدای باستان هند است که هندیان به ان اریدا ،اندورا ،یا اریانا میگفتند در شبهه قاره هند و در عهد باستان اقوام به ۲گروه بزرگ از نظر دینی تقسیم شده بودنند و در دو منطقه جدا از هم بودنند و با هم خویشاوند بودنند گروه اول که جنوبی و شرقی بو نند و در دامپروری و کشاوزی و صفالگری بافندگی و تجارت سرامد بودنند و صاحب عبادتگاها و معابد زرین و پول قدرت بودنند و خود از ۲۷ قوم تشکیل می شدنند و اما گروه شمالی که شامل بیست کروه میسدنند و خدایی اریدا یا ایدورا یا اندورا را پرستش میکردنند در نزد هندیان به اریانا یا اریا شهرت داشتند و کارشان مزدگیر جنگی اواز خوانی فالگیری کارگری مشغول بودنند و از دامپروری و کشاورزی بی بهره بودنند چون سرزمینهایی که ساکن بودنند کوهستانی و سنگلاخی و بد اب و هوا بود و انان در فقر و زیر ستم خویشان هندی خود رو گار میگذرانند انان بیست گروا بودنند که شامل پشتونها فارسها اردوها افغانها تاجیکها سغدها بلوچها تاتها مازنها گیلها تالشها لرها کردها ارمنیها گرجیها لکها اورامیها لزگها کرمانچها و کلهرها بودنند اولین گروه فارسها در ۶۵۰۰سال پیش به سوی فلات ارت ،ارته ارتا اوراتو تورا توران نام داشت حرکت کردنند انان نتوانستند با انکه جنگجو بودنند سرزمینهای حاصلخیزی را تصاحب کنند و مجبور شدنند از طریق بیابانها خود را به حاشیه سرزمین انشان برسانند و در مجاورن بین بیابانهای انشان و کوهستانهای انشان یعنی فارس کنونی ساکن بشوند و در مرور زمان با اعیلامیان ترک ادغام بشوند و گروه دوم پشتونها و افغانها و سغدها اردوها و تاجیکها بودنند که توانستند شهرهای شرقی توران از جمله جیرفت و شهر سوخته را با جنگ تصاحب کنند و امپراطوری ارت یا توران را به زوال بکشانند و دسته سوم بقیه بیست گروه بودنند که ۳۰۰۰سال پیش وارد بشوند و برای همیشه حکومتهای محلی لولوبی و گوتی مانایی و کاسپین رانابود کنند و خود را جایگزین انان کنند و این از قوم اریا انشاااله در فصلهای بعدی باز باهم هستیم خدا حافظ
ناشناس ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۴
«در آن نه تنها قلمروی به نام آذربایجان، حتی به نام ارمنستان و گرجستان نوشته نشده است» جناب امیر احمدیان آنچنان استناد کردن به این نقشه. خوب در زمان تزاری هر گوبرنیا به نام مرکزش خوانده میشد. گوبرنیای ایروان، گوبرنیای تفلیس، گوبرنیای الیزاوت پول (گنجه)، گوبرنیای باکو. نکنه از نظر شما این نامها سندیت داره؟ حتما اسم تاریخی گنجه هم الیزاوت پول بوده...روسها اسم ملکه شون (دختر پطر کبیر) رو روی یه شهر تاریخی که قرنها قبل از الیزابت وجود داشته گذاشتن پان ایرانیسم برای اثبات توهمات خود حتی با روسیه هم دست دوستی میده
هاشم از تهران ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۸
خارج از بحثهای مختلفی که انجام شد برای بنده به عنوان یک ایرانی خیلی جالبه که نویسنده محترم با استناد به فردوسی نام ایران را رسمیت میدهد اما هیچ گونه نقدی بر استیلای نامهای عربی بر مناطق مختلف سرزمینمان نمیکند که همان فردوسی تلاشش بر زدودن آن تهاجم فرهنگی بوده است، این یعنی اینکه ما در ایران حتی بین محققان و مجامع علمیمان هم یاد گرفته ایم که هر تکه از هر چیزی را خود دوست داریم ببینیم وبیان کنیم وبنویسیم و بقیه تکه های پازل را ندیده و از کنارش عبور کنیم، ای کاش بجای تمرکز بیش از حد و مورد نیاز در امور کشورهای همسایه و دیگران روی فرهنگ واقعی کشورمان تمرکز میکردیم که روز به روز رنگ پریده تر و حاشیه خلیج فارسی تر میشود!منظورم توهین به دیگران نیست بلکه آنچه برای عزیزان عرب محبوب و محترم هست الزاما برای ما جذاب نیست کهبه بهانه داشتن دین مشترک تمام فرهنگ باستانی این کشور را از یادببریم، فرهنگی که حاصل تلاش اقوام ترک وکرد ولر و عرب و فارس و ارمنی و....ساکن این کشور در طول تاریخ بوده است
میهن پرست ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۳:۴۲
باید مردم ایران آگاه باشند که ما در ایران ترک نداریم و زبان ترکی زبان متجاوزان به ایران است و باید به زبان ملی خود که زبان پارسی ست غیرت داشته باشیم. و در مورد بحث های سرزمینی هم باید گفت که تا به حال کم کار بوده ایم ولی از این به بعد نباید باشیم. باید روی تمام مناطقی که جزو خاک ایران بوده ادعای مالکیت کنیم و برای بازپس گیری اقدام کنیم. نکته دیگر بحث نفوذ پانترک ها در دستگاه های ایران است و باید با این ها به شدت برخورد شود و تلوزیون ترکی (!) و روزنامه ترکی (!) آموزش به زبان ترکی (!) و ... و... در حالی که ما می دانیم زبان ترکی زبان متجاوزان به ایران است بحثی برنامه ریزی شده و طراحی شده از سوی دشمنان موجودیت ایران است و هرکس که در ایران در هر رده ی حکومتی که چنین بحثی را مطرح می کند یا نادان است یا دشمن که در هر صورت باید او شدیدترین برخورد صورت گیرد. به گونه ای که کسانی که خود را خواب غفلت زده اند بیدار شود. به طوری که دشمنان مایوس و دوستان شاد شوند و انگیزه بیشتر پیدا کنند. ایران کشوری کهن است که از این دشمنی ها زیاد دیده است اما استوار بوده و هست و خواهد ماند. ما درس گرفته ایم که هرجا در برخورد با این دشمنی ها کوتاهی کرده ایم ضربه خورده ایم. از امروز به بعد کوتاه نخواهیم آمد.
آقای نویسنده شمانویسنده ای یا مورخ اول توضیح بده بعد مطلب بزار ،معلومه شمام طرفدار روس وارمنی هستی ۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۴
آقای نویسنده نگفتی مورخی یا نویسندی روزنامه ونگفتید امون عباس میرزای تورک ۳۵سال تنها باروسها جنگید تا خاک بیشتری مفت نفروشید،انتظار داریم بیشتر توضیح بدید نه گرایش ارمنی پرستی وروس پرستی
بخون تا بفهمی ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۰۰:۳۹
این ها همه درست اولا کشور ایران یک ابر کشور با انواع قومیت است خوب مردمش زیر یک پرچم و با هر زبانی که دوست داشته باشن می تونن صحبت کنن و کسی نمی تونه به کسی بی احترامی کنن و بعد مردم متحد از کشور خود دفاع می کنند و تا می توانتد مناطق خود را پس میگرند و در این مورد باز هم کاری ندارد مثلا اگر آذربایجان بخواهد به ایرا ن برگردد یا ارمنستان و گرجستان همه مردم ایران با هر زبانی کمک می کنند یعنی مردم عزیز ترک زبان ایران نمی گند چون اونا ترک هستن یا هر زبان دیگه نمیگه من از اون کشور ها دفاع و از کشور خودم ایران نافرمانی می کنم پس هر زبان زیر یک پرچم به نام ایران و کاری میکنیم نه بخاطر زبان بلکه بخاطر هم وطنی و ایران مثل جنگ ایران و عراق که عرب زبانان ایران به کمکدیگر اقوام کردند و بعد ایران بزگ بوده و هست و متعلق به همه زبان هاست و مناطقی که از ایران جدا شده برمیگرده به کمک هم به امید هم و جدیدا گروهی تروریت پیدا شدن و به زبان ترک و ... توهین می کنن که آن هم وطنان فکر کنن مردم فارس زبان اینطور گفتن و با هم و به نفع کشورهایی دیگر درگیر بشن و گروهی دیگر در اینستاگرام و.. پیدا شدن و پرچم کشور آذربایجان و...نمایش می دهند و به فارس ها و دیگر زبان ها توهین میکنن که اونا هم ترک نیست بلکه جز گروه ای معاند و رشوه گیر هستد پس ما مردم ایران باید دست در دست هم همه مال یک کشوریم دشمن دید نمی تونه شکستمون بده می خواد بین خودمون جنگ بنداره پس آماده دفاع از خود و کشور و بازپسگیری مناطق مربوط به کشورمان باشیم و اگر کشور مثل ترکیه خواست به کرد ها حمله کنه ویا کردها به ترکیه از هیچ کدوم دفاع نکنیم چون مربوط به ما نیستند ما فقط از هم میهنان و با هر زبان حمایت مکنیم.
مهران ۰۴ خرداد ۱۳۹۹ | ۰۲:۱۵
در پاسخ آقای خسرو که پرسید چرا هیچ مکانی به نام صفویان نامگذاری نشده باید بگم پل الله وردی خان یا همان سی و سه پل خیابان میر فندرسکی در اصفهان و میدان شاه عباس که بعد از انقلاب به میدان امام تغییر نام داد اینها همه شخصیتهای روزگار صفویه بوده اند
مهران ۰۴ خرداد ۱۳۹۹ | ۰۲:۲۹
تا جایی که من مطالعه کردم در قدیم در انگلیس شعاری بوده مبنی بر اینکه بر علیه ایران و به نفع همه کشورها کشورهایی نظیر آمریکا کشورهای اروپایی عربستان اسراییل مخالف پیوستن منطقه نفت خیز قفقاز به ایران هستند و برای پیشبرد این هدف از هیچ کوششی دریغ نمیکنند حتی به دروغ
احد ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ | ۰۰:۴۵
ماآذری ها همه یک دین ویک مذهب ویک زبان داریم هیچ کسی حق نداردبه آذربایجان ایران وجمهوری آذربایجان توهین کنه چونکه جواب هرتوهینی جواب خودشوبه دنبال داره آذری هاشیعه حضرت محمدوعلی هستن معروفندبه غیرت بس خواهشن فارس زبانهامواظب حرفاشون باشن
به میهن پرست ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۱
قبل از تجاوز آریاییها به ایران هم زبان عیلامی زبان رسمی بود. اگر با استدلال و منطق تو پیش بریم زبان فارسی هم زبان متجاوزان است و باید به اصل و ریشه خود عیلامی برگردیم. قبل از آریاییها در شمال غرب ایران آشوری که زبانی سامی هست رایج بوده و هنوز هم آشوریها در آذربایجان هستند و قبرستانهای قدیمی با نشان ستاره داوود که رو سنگ قبر به زبان آشوری نوشته (که نشون میده متعلق به یهودیان آشوری زبان هست) وجود داره. با استدلال تو ترکها و کردهای آذربایجان باید آشوری یاد بگیرن چون زبانهای ترکی و زبانهای آریایی (اعم از فارسی و کردی) زبان متجاوزین هست. استدلال شما اینه چون آریایی ها زودتر موفق به دزدی شدن پس اصلح هستند.
محمد ۰۳ تیر ۱۳۹۹ | ۲۱:۴۰
جناب زبان شعر فارسی است.وزبان خواننده گی انگلیسی است.هر کس انگلیسی بخواند که انگلیسی نیست .هر کس فارسی شعر بگوید که فارس نیست.پروین اعتصامی ترک است فارسی شعر گفته.اگر ان کشور اران است چرا به زبان اذربایجانی صحبت میکنند باید ارانی حرف بزنند.قره باغ بزودی به اغوش اذربایجان باز خواهد گشت و شما ان زمان پیشرفت حیرت انگیز جمهوری مقدس اذربایجان را خواهید دید
ناشناس ۲۲ تیر ۱۳۹۹ | ۰۱:۰۲
کشوری با نام ایران صد سال است تشکیل شده قفقاز متعلق به حکومت قاجار آذربایجان بوده نه ایران
کوروش ۲۶ تیر ۱۳۹۹ | ۰۱:۴۷
فقط اینو میدونم ترکها همیشه پشت ایران بودن چه تو تحریم چه تو جنگ از ترک برا خودمون دشمن نسازیم بهترین همسایگان مان تا به امروز هستن
بهرام ۲۸ تیر ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۱
با آنکه خود آذری هستم با مطلب پان‌ترکیسم که سراسر جعلی است مشکل دارم. به یاد دارم پدرم دلش به حال یکی از جمهوری آذربایجان سوخته بود و برای عمل چشم به ایران آمده بود. بگذریم از اینکه دو هفته ای خانه ما بودند . روزی گفت که ایران برای ما بوده . گویا در کتابهایشان اینگونه تحریف های تاریخی را خورد بچه هایشان میدهند. الان جنگ آذربایجان با ارمنستان راه افتاده و در نهایت آذربایجان بسیار ضعیف خواهد شد و این کشور‌ جعلی سرنوشتش مشخص
امانی ۳۱ تیر ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۶
اون دوستامون که ادعا داره چرااسمی اطرافیان ترک زبان در اصفهان و اطرافش نیست بهتره دقت اندکی به کلماتی که الان هم داره استفاده میکنه دقت کنه ، اون موقع متوجه میشه غالب کلمات و اسامی مناطق اطراف اصفهان ریشه ی ترکی آذری داره...بهتره ازروی ناآگاهی حرف نزنیم و فراموش نکنیم این صفویه بود که بعدازحمله اعراب به ایران برای اولین باردوباره کشوری به نام ایران رودوباره احیاکردو دوباره اقتدارایران رودرجهان نشون داد، حتی بندرعباس( گامبرون)وجزایرخلیج فارس روازپرتغالیها پس گرفت
عقل سلیم ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۹
من تو هیچکدوم از این نقشه های شما که علیه ترک ها بهش استناد میکنین اسم ایران رو نمیبینم !
فاتح ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ | ۲۲:۱۰
اشتباه نکن, امپراطوری تزار و قاجار در این معاهدات داشتن مرزهای خودشونو با هم بر سر خانات اشغالی آذربایجان تعیین میکردن. چ رسمیتی!
ترک ۰۶ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۳:۴۳
فارسی زبانانی که در تلاش برای نابودی دیگر زبان های ایرانی همچون ترک کورد یا عرب میپردازند و خود را حق میدانند و میگویند فقط زبان فارسی حالا پرسش من از فارسی زبانان این است که ایا خوشایند هست که زبان فارسی نابود شود ؟ پس چگونه به خود اجازه میدهید که به دیگر اقوام ایرانی توهین کنید ترکی زبان ماست و ما برای حفظ زبان خود حتی حاظر به نابود کردن فارس ها هم میشویم همان طور که هر زبانی برای حفظ خود دست به هر کاری میزند یاشاسن ترک اذربایجان به امید پایان یافتن ظلم فارسی زبانان علیه ترک زبانان
حسین ۰۸ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۲:۲۸
ایران به خاطر شرایط جغرافیایی صاحب قدرت است همه همسایگان هم به این مساله واقفند هیچ وقت تجزیه ای در این کشور صورت نخواهد گرفت و همه ی اقوام ایرانی هم اعضای یک خانواده اند والسلام ختم کلام
علی ۰۹ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۴:۵۴
پانتورکها برای ساختن یک هویت جعلی برای خودشون مجبورند به دروغ و تحریف تاریخ متوسل بشن و برای خودشون تاریخ بسازن و اقوام باستانی رو که الان وجود ندارن مصادره کنن تا از سابقه و تمدن اونها در جهت احساسات نژادپرستانه خودشون بهره برداری کنن
فرهاد مشرفیان ۰۵ مهر ۱۳۹۹ | ۰۱:۱۳
با سلام خدمت استاد عزیز و بزرگوار من برای سران و روزنامه نگاران و کسانی که مطالبی بی پایه و اساس در این مورد مینویسند متاسفم مگر میشود تاریخ ایران را زیر سوال برد شهرهایی با معاهده های ننگین گلستان و ترکمنچای از ایران عزیز جدا شده اند و استاد ذکر فرمودند از نخجوان و ایروان و ... تا هرات افغانستان اینها جزئی از خاک ایران بودند که با ناجوانمردی جدا شدن من بعنوان یک ایرانی حاضرم برای خاک وطنم بجنگم با سپاس از جناب دکتر امیراحمدیان
کوروش ۰۶ مهر ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۷
با سلام برای برگرداندن سرزمین های از دست رفته حداقل باید چند دهه تبلیغات بشه و تاریخ واقعی سر زمین های جدا شده از ایران رو به مردم این سرزمینها بفهمونه .. و کم کم خود مردم با ایجاد یک خلا هویتی مواجه خواهند شد و با یک سیاست درست نظام موجود در ایران حتی میتوانیم بدون جنگ این سرزمینها رو پس بگیریم ولی .. با کشت و کشتار مردم ان سرزمین و تلفات زیادی به هر دو طرف وارد میشود و باعث نفرت هر دو طرف میشود .. اگر میخواهید شکوه گذشته را به دست بیاوریم باید فرهنگ بالای ایرانی رو که تشکیل شده از تمام اقوام ایرانی اهیا کنیم و اون رو به مردم سرزمین های اطراف ارائه دهیم تا مردم جذب این کشور شوند ... و با این کاره میشود باز هم یکی شویم و لی ب جنگ ونفاق نمیشود ...
کوروش ۰۶ مهر ۱۳۹۹ | ۲۰:۵۰
اذری های عزیز شما از قوم اذری هستید از شهر های اذر ابادگان شما ترک نیستید شما قوم ایرانی هستید .. این دروغ بزرگیست که با جعل هویت شما شما رو از سرزمین اصلیتون ایران جدا میکنه شما ایرانی تر اار خیلی اقوام دیگر هستید .. پان ترکها که همان عثمانی های منغرض شده هستند میخواهند شمارو از سرزمین خودتون جدا کنند ... اصلا جمهوری اذر بایجان یک نام جعلیه .. نام ان منطقه اران شروان و قفقاز بوده حتی نام سرزمین شمال اران داغستانه که یک کلمه ایرانیه .. شما باید با زبانی که بلدین مردم اران و شروان قفقاز رو تشویق به برگشت به سرزمین مادریتون ایران کنید شما همچون پدرانتون کمک کنید دوباره شکوه ایران احیا بشه هرچه سرزمین بزرگتر قدرت ایران بیشتر و کشورهای کوچک هرچقر هم قوی باشن از نظر استراتژیک ضعیفند . .. وتحت تاثیر حرف های پان ترک ها قرار نگیرید ....
خسرو ۰۷ مهر ۱۳۹۹ | ۲۰:۲۲
اونایی که اسمشون کورش هست توجه کنند این اسم از تورات برداشته شده و مربوط به ایران نیست فریب صهیونیستها را نخورید شما مخلوطی از ترک و لر و افغانی و عرب و غیرو هستید بی خود نژاد پرستی نکنید ترک ستیزی و عرب ستیزی تله صهیونیستها برای سوار شدن بر پانفارسهاست در ایران همه جز امت اسلامی هستند و کسی را برکسی برتری نیست
rahim ۱۲ مهر ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۴
انگلیس خبیس وروسهای زخم دیده از نادرشاه بیش ازمردم ایران آن زمان قدرت ایران یکپارچه را درک میکردن بخاطر همین نفاق کردن بین قومها وتیکه تیکه کردن این سرزمین کهن را.ای کاش یه عده که برتبل نسبی وسببی میزنن یه کم هم عقل به کار گیرن وتامل کنن ،اگه الان اینا جزء خاک ایران بووووود کسی جراءت داشت به ما دهن کجی کند .عوففففففف خیلی هاناآگاهانه آب آسیاب دشمن میریزن
شیعه ۱۳ مهر ۱۳۹۹ | ۱۷:۴۴
خیلی خوبه که در کل خاورمیانه حضور داریم ولی هر چقدرم جون بدیم خاورمیانه جز خاکمون نمیشه در نقشه جنگ اصلی با آذربایجان و این کشورهای گوگولی هستش که باید از فرصت استفاده کنیم و حالا که قدرتش رو داریم به خاک وطن بازگردانیمشان در این صورت هستش که ملی گرایان هم موافق جمهوری اسلامی میشوند
علی ۱۴ مهر ۱۳۹۹ | ۱۵:۱۶
این سرزمین ها حتما باید به ایران الحاق شوند..
مهران فهیمی ۱۴ مهر ۱۳۹۹ | ۱۶:۳۴
سلام و با تشکر از اینکه مطالب هشیار کننده و ارزنده ای را منتشر کرده اید. ولی حال با این اوساف چه می‌توان کرد. آیا نمیبایست باری دیگر همچون دوران افشاریه و صفویه دست به لشکر کشی زد ؟ بنظر من در ابتدا ایران باید نخجوان را باری دیگر پس بگیرد...با زبان زور. پس از آن در روندی آهسته می‌توان گنجه، شیروان و باکو را هم باز پس گرفت.تشکر
ناشناس ۰۴ آبان ۱۳۹۹ | ۲۱:۲۴
من با نظر استاد کاملا موافقم ضمنا ما در آذرپادگان ترک نداریم آذری داریم که همه آریایی وایرانی اند جدایی بخشی از خاک کشورمان همچون زخمی است کهنه که با وجود گذشت دو قرن هنوز از جراحت آن خون از چشمان ایرانیان می ریزد والتیام آن جز با بازگشت پاره تن کشو ر به مام وطن میسر نمی شود آر وی الحاق آذربایجان جدا افتاده به کشور آرزویی مقدس است که نسل به نسل هر ایرانی به فرزندان خود به ارث می گذارد چو ایران نباشد تن من مباد بدین بوم وبر زنده یک تن مباد
شیعه ۱۵ آبان ۱۳۹۹ | ۰۵:۵۲
عالی بود ممنون قبل از حمله مغول در قفقاز و آذربایجان زبانی با نام ترکی وجود نداشت و آذربایجانی ها گویش ایرانی داشتند
Veten ۱۸ آبان ۱۳۹۹ | ۰۷:۳۸
در همان شاهنامه ای که است آقای نویسنده فرموده سند هویت ایرانیان است فردوسی بارها و بارها به جنگ ایران و توران(ترکها)اشاره کرده است پس فارسها همیشه با ترکها در حال جنگ بوده اند و ...
ساسان ۲۲ آبان ۱۳۹۹ | ۲۳:۴۴
همسر برادر من تبریزیه و رفت و آمد زیاد داریم به تبریز جالبه بدونید که مردم تبریز با اصالت و متمدن هستند و افکار پانترکی که به وفور در نظرات می بینین مطلقا در بین مردمان این شهر جایی نداره و این نظرات مشمئز کننده بیشتر مربوط به مناطق اطراف و دهات تبریز هست
Sajad ۲۵ آبان ۱۳۹۹ | ۱۰:۳۵
لعنت بر تجزیه طلبان بد سرشت
پسر ترک،ملیت ایرانی. ایران یک کشور مقتدره،فارس و ترک یکی. ۲۹ آبان ۱۳۹۹ | ۱۰:۱۶
با تمام احترامی که نظر دادن، مناطقی که در سالیان قبل با حیله و نیرنگ از ایران عزیز جدا کردن، منصفانه نیست،و ما ملت ایران بشدت ازین فاجعه رنج می‌بریم،و اکنون بعنوان قدرت نظامی و ریشه ای اول در منطقه آماده ایم تا با دستور رهبر بزرگوار مناطق به تاراج رفته رو برگردونیم. آذربایجان، و ترکیه،و عربستان در مقابل ایران و ایرانی باید سنجیده سخن بگویند،ما به امریکا باج ندادیم بقیه که جای خود دارد.... لطفا دوستان عزیز ترک زبان وارد حاشیه دشمن نشید تبریز و اردبیل و تهران و فارس و ترک ما یک کشور هستیم.تمام
پسر ترک،ملیت ایرانی. ایران یک کشور مقتدره،فارس و ترک یکی. ۲۹ آبان ۱۳۹۹ | ۱۰:۱۷
با تمام احترامی که نظر دادن، مناطقی که در سالیان قبل با حیله و نیرنگ از ایران عزیز جدا کردن، منصفانه نیست،و ما ملت ایران بشدت ازین فاجعه رنج می‌بریم،و اکنون بعنوان قدرت نظامی و ریشه ای اول در منطقه آماده ایم تا با دستور رهبر بزرگوار مناطق به تاراج رفته رو برگردونیم. آذربایجان، و ترکیه،و عربستان در مقابل ایران و ایرانی باید سنجیده سخن بگویند،ما به امریکا باج ندادیم بقیه که جای خود دارد.... لطفا دوستان عزیز ترک زبان وارد حاشیه دشمن نشید تبریز و اردبیل و تهران و فارس و ترک ما یک کشور هستیم.تمام
Omid ۲۹ آبان ۱۳۹۹ | ۱۶:۴۳
ایران میبایست در زمان فروپاشی روسیه ارمنستان واذربایجان وگرجستان به زور از روسیه کمونیسم پس میگرفت تا ایندگان که ما باشیم با غرور بهش نگاه کنیم ولی متاسفانه ایران از زمان قاجار به سمت فروپاشی رفت در این وهله از زمان نواحی شمال ایران تبدیل به کشور شدن و در حال حاظر برای پس گرفتن باید کشور گشایی کنیم با علم به اینکه یک زمانی این کشورها برادران ما بودن واز زمان هخامنشیان در کنار دیگر اقوام ایرانی در سپاه ایران علیه یونانی ها و ایتالیایی ها و مغول و غیره میجنگیدن
عباس ۲۳ آذر ۱۳۹۹ | ۰۸:۰۲
همه چی درست میشه اگه یک کشور قدرت و ثروت داشته باشه و عدالت رعایت بشه اون موقع مردم همون کشورها التماس میکنن جزئی از این کشور بشن ، تا وقتی این موارد رعایت نشه باید بشینیم و ببینیم که هر روز از هر طرف و به هر شکل مورد دست درازی و تجاوز قرار بگیره ای مرز و بوم و پیروز تاریخ رو مینویسه وسلام
نیما ۰۹ دی ۱۳۹۹ | ۱۴:۲۳
من ترک نیستم ولی اعتقاد دارم که تمام کشورها باید به تمامیت ارضی بقیه کشورها احترام بزارن. نه جمهوری آذربایجان باید چشم داشتی به آذربایجان ایران داشته باشه و نه ایران به جمهوری آذربایجان. اگه قراره مردم آذربایجان یه کشور باشن پس باید نصف کشور ترکیه که کورد ها هستن و کوردهای ایران و عراق هم باهم یه کشور بشن. از ترک های ایران که طرفدار اردوغان هستن بپرسید که اگه شما دنبال جدایی هستید آیا اعتقاد دارین که کوردهای ترکیه هم حق جدایی دارن؟ اون ها هم سرزمین های اجدادیشونه حتی قبل از حمله سلجوقیان به ایران. به فارس ها یا طرفداران ایران بزرگ هم باید گفت که حتی هند هم دیگر به پاکستان و بنگلادش که هشتاد سال پیش جزو خاکش بودن نظر نداره چه برسه ایران که دویست سال پیش چندین شهر رو از دست داده. نه مردم هرات و نه مردم نخجوان بدنبال پیوستن به ایران نیستن. بهتره ایران بفکر کشور فعلی خودش باشه که قشر باسواد و کم سواد و کارگر و مهندس و فارس و ترک و کورد بدنبال مهاجرتن
عبدالرضا ۲۰ دی ۱۳۹۹ | ۲۲:۱۰
ما چیزی به عنوان اذری نداریم ما همه ترک اذربایجان هستیم لطفا خودتان را به زور به ما نچسبانید اذری هم هر کس است به زبان بی زبانی اذری صحبت کند و بداند در اذربایجان جایی ندارد و در جریان اذربایجان ناپدید خواهد شد
Turk ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۷:۱۸
ترک بودن سخته چون با دنیا جنگ و همه دشمنته ولی ترک نبودن سختره چون با ترک جنگ میکنی.
فرزین سهیلی ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۷:۴۶
یکی از دلائل مداخله بیگانگان در خاک مقدس ایران وجود منابع عظیم نفت و گاز طلا و غیره میباشد، البته در کنار آن منابع عظیم آثار فرهنگی و تاریخی نیز ارزش کمتری ندارند. با کمی مطالعه میتوان براحتی از میزان این سرمایه های عظیم که بوسیله سیاست بازی های اوروپا و وطن فروشان داخلی بسرقت میرود آگاه شد. اگر اوروپا و آمریکا و حالا کانادا اینطور شیک و مدرن ساخته شد و ادامه پیدا کرد اکثراً از همین ثروت های ملی ایران است که از زمان حکومت بی لیاقت و دست نشانده قاجار شروع شد. تا شروع قرن بیست، بیشترین منابع نفت و گاز جهان در آذربایجان و خزر بود، هست، یعنی بیش از دو قرن است که دیگر با لوله اینها را میبرند، مثل نیش یک زالوی مکنده بطور دائم میبرند. بعد اصلاً آمدندبا زور تفنگ آذربایجان را بدو نیم کردند، همانکاری را که در همه دنیا میکنند، از کره و وییتنام بگیرید تا مکزیک و امریکای جنوبی. در آمریکا و کانادا که اصلاً مردم اصلی را کلاً از بین بردند، بهرصورت این مقوله را باید بطور عمیق و علمی شکافت، ولی آنچه مسلم است ملت خداشناس و شیعه مسلمان ایران زیر چتر ایمنی پروردگار، در سایه بزرگان دین وعلم هرگز گزندی واقعی نخواهد دید و انشالله در آینده نه چندان دور دوباره عظمت واقعی خود را خواهد یافت.
رضایی ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ | ۲۲:۱۵
در زمان شاهپور دوم. در اسیای مرکزی و اسیای شمالی دو خان بزرگ ترک استقرار داشتند. خان از کلمه قاان یا خاقان ترکی گرفته شده . خان بزرگ بنام خان کارمز{قرمز}در اسیای مرکزی و خان اسپیدار{سفید} در شمال اسیای میانی موضع داشتند. پس از مرگ شاهپور دست درازی این اقوام ترک بخاک ایران شروع گردید. نوه شاهپور بهرام گور شکست سختی بانان داد.ولی این حملات ترک در دوران پیروز و بلاش و هرمز چهارم ادامه داشت.
saeed ۱۰ مهر ۱۴۰۰ | ۲۳:۴۳
سلام بعنوان یک ترک و یک قزلباش به تمامی دوستان و هموطنان عزیزم عرض می کنم جدای از زبان و گویش های متفاوتی که ما داریم باید توجه کنیم که همه ایرانی و یک ملیت هستیم در گذشته به خاطر ضعف و بی لیاقتی پادشاهان بخش های بزرگی از ایران عزیز از مام وطن جدا شده اگر آنان می خواهند مستقل یا تحت سلطه دیگران باشند به خودشان مربوط است ولی ما باید یک و یک صدا بر دهان یاوه گویان و تفرقه افکنان بخصوص آل عثمان چنان بکوبیم تا هیچگاه جرئت یاوه سرایی نداشته باشند مثل نادر شاه افشار که نام ایران را چنان پرآوازه کرد و مقتدرانه برخورد نمود که آل عثمان تا سالها پس از مرگش هم جرئت نگاه چپ به ایران نداشتند فراموش نشود نادرشاه افشار ترک قزلباش ایرانی بود.
جواد ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۷:۴۴
به نظرمن بهتره ایران وکشورآذربایجان بدون تنش روابط سیاسی واقتصادی داشته باشنداین به نفع هردو کشوراست
مس ۲۸ مهر ۱۴۰۱ | ۲۲:۳۱
تورا خدا اینقدر مارا خوار وذلیل نکنید چرا به توهین های شبکه های باکو جواب داده نمیشه پرا.